Visa inloggningsformulär
Artiklar  

Hur linjära är kurvorna?

Alternativet skeptiska till verksamhetsplanen

På förbundsmötet till helgen ska verksamhetsplanen för de två kommande åren spikas. Men Alternativet ställer sig minst sagt frågande till styrelsens förslag.

Publicerad 2012-03-14 22:37 (Uppdaterad 2012-04-06 09:50)

 12 kommentarer

Vad är en verksamhetsplan? Det finns variationer på detta, men förklaringen på Wikipedia uttrycker det bra: ”Planen kopplar den kortsiktiga verksamhetsstyrningen med den långsiktiga visionen och strategin. Nyckeln till planens aktiva fortlevnad är att strategiska nyckeltal kontinuerligt värderas till grund för erfarenhetsåterföring, nulägesanalys och framtidsplanering.”

Till helgen är det förbundsmöte i kringelstaden Södertälje, men den verksamhetsplan som styrelsen lägger fram som förslag till mötet verkar mest bestå av kringel-krångel. Mycket är bra i planen, men Alternativet, som har en representant på plats i helgen, har svårt att förstå hur delar hänger ihop och anser att planen väcker fler frågor än den ger svar. Dessutom saknar vi flera vitala delar.

Analys, mål och visioner

- Förslaget inleds med en nulägesanalys. Är inte nulägesanalysen förutsättningen för en bra verksamhetsplan och borde ligga utanför?
- Vi saknar en grundlig omvärldsanalys där vi blickar tio år framåt i tiden och utifrån detta formar verksamheten för de närmsta två åren.
- Svensk orientering har som så många andra idrotter, framför allt konditionsidrotter, länge visat en nedåtgående trend i antalet medlemmar. I planen saknar vi svaret på frågan varför det är så.
- De fyra målen härstammar från tidigare verksamhetsplan, men är inte de två sista (att erbjuda en idrott där alla kan vara med på egna villkor, samt utveckla idrotten i en offensiv anda som tar hänsyn till egna förutsättningar och omvärldens förändringar) egentligen mera en beskrivning av hur vi ska uppnå de två förstnämnda målen (världens bästa landslag över tid och växa genom att attrahera fler)? Dessutom är de svåra, för att inte säga omöjliga, att mäta.

Organisation och verksamhetsområden

- Olika verksamhetsområden hamnar inom begreppen öppenhet, synlighet och tillgänglighet. Ska inte dessa tre begrepp genomsyra all drivande och utvecklande verksamhet eller hur är det tänkt?
- Hur kopplas målen till begreppen synlighet, öppenhet och tillgänglighet? 
- Power Point-bilderna med rubrikerna "Svensk orientering 2014" är kanske inte fel, det är ju en bild som målas upp om hur det ska se ut om två år. Men här är målbilderna för 2014 satta på kansliets olika delar, inte på verksamhetens. Är det meningen? Dessutom är begreppen synlighet, öppenhet och tillgänglighet här utbytta mot synligt, öppet och tillgängligt, är det också avsikten?
- LOK- och SISU-aktiviteter ska öka 25 %. Förbättrad redovisning skulle säkert bidra till bättre siffror, men 25 % låter väldigt optimistiskt? 
- Ett organisationsförslag över kansliet presenteras. Betyder det att förbundsmötet bestämmer kansliets organisation från och med nu eller hur ska det tolkas? Borde inte en organisationsskiss vara en av konsekvenserna av en beslutad verksamhetsplan istället för en del av en?
- Men när vi ändå är inne på organisation och verksamhetsområden, hur förklaras uppdelningen i stora arrangemang å ena sidan och övrig tävlingsverksamhet å den andra? Finns det inte många samordningsvinster mellan dessa områden, såsom regelfrågor, kartfrågor, markfrågor, it-stöd, Eventor, utbildning, tävlingskonferenser mm?
- Hur förklaras uppdelningen mellan olika landslag där orienteringslandslaget hamnar för sig och skidorienteringslandslaget hamnar under föreningsstöd? Här borde det också finnas stora samordningsvinster, särskilt som flera av utövarna är med i båda landslagen.
- Har det gjorts någon konsekvensanalys av uppdelningen i regionsansvar? Har rörelsen efterfrågat det? OL Alternativet har inlämnat en motion i ärendet, men den syftar till att just mäta behovet.
- Marknadschefen sades upp. Varför anställdes ingen ny när behovet av sponsorer ständigt är stort?

Ekonomi

- Det är stor fokus på utgifterna i den nya verksamhetsplanen, vilket leder till den självklara frågan om det finns en seriös översyn av potentiella intäkter?
- O-Ringen-arrangörerna i Halland är enligt avtal berättigade till 3,5 miljoner i vinst. För att SOFT ska hämta in budgeterade 2 miljoner från O-Ringen behöver O-Ringen alltså göra totalt 5,5 miljoner i vinst, har vi förstått det rätt? 

Är detta verkligen en verksamhetsplan?

Planen verkar handla mycket om SOFT centralt, var kommer distrikten och klubbarna in?  
Och igen, vi saknar visionen bortanför 2014. Hur ser man de aktiviteter som nu föreslås vara en del i ett längre arbete? Det var exakt denna brist som föranledde framtidskonventet 2007; Johan Balck (Upplands OF) stod på Holiday Inn i Nacka 2006 och sa i princip det vi tar upp här. Sex år senare är vi tillbaka på samma ruta. Beror detta på att ingen av de ledande inom kansliet var med på den tiden? Flera i styrelsen var med då, och detta får Alternativet att faktiskt ställa frågan vem som styr i svensk orientering. Är det kansliet eller styrelsen?

Slutligen bör vi också fråga oss om detta verkligen är ett förslag till verksamhetsplan? Det känns mer som ett presentationsmaterial som tillkommit i all hast efter den kritikstorm som bröt ut efter det första förslaget. 

OL Alternativet kan, som det ser ut nu, tyvärr inte ställa sig bakom detta förslag med motiveringen att förslaget inte ger någon tydlig ledning om vad svensk orientering, från klubbnivå till styrelse, ska jobba med de närmaste två åren (och de tio därpå följande). Vi yrkar därför på avslag till styrelsens förslag och begär att styrelsen får bakläxa och gör om.



Länk till förbundsmötessidan på orientering.se (där även verksamhetsplanen ligger):
http://www.orientering.se/Forbundsinfo/Forbundsmoten/Forbundsmotet2012/ 

Redaktionen Orienterare.nu

redaktionen@orienterare.nu

 

 

Skriv summan av nittionio plus sju i rutan

 
 

Kommentarer

Karlkarl 2012-03-17 11:17 #12
Nessie>> typ exakt som o-ringen då bara att det är svårare för Orienten då det är mer folk, fler områden och över en veckas camping. Jag tycker ordinerar vart mer jämn i kvalitet än vad 10 mila har vart senaste åren. Fast 10mila blir bättre och bättre vilket är kul ! Nu mer är det 25manna som känns otroligt omodernt och som halkat efter
nessie 2012-03-16 20:08 #11
Det intressantast i Tiomilas koncept, det som de faktiskt säljer, är en mycket grundlig manual för arrangören. Bara att göra exakt som det står så går det som smort. Plus vägledning från tidigare arrangörer och styrelsen.
nyfiken 2012-03-16 13:59 #10
Att jämföra 10mila med 5dagars är som att jmf äpplen vs päron. Totalt olika förutsättningar.
Att arrangera 10mila är som att arrangera 1 etapp, knappt det, av 5dagars.
karkarl 2012-03-16 13:10 #9
nessie>> Har det gått så bra för 10-mila? Var inte SOFT tvungen att gå in med en massa pengar bara för något år sedan för att de skulle överleva över huvud taget? Jag hoppas självklart att det går bra för dem
karljohan 2012-03-16 13:08 #8

Inlägget är anmält för granskning

nessie 2012-03-15 22:21 #7
Tiomila verkar ha hittat det vinnande konceptet. Arrangemanget outsource:as och föreningen får 300 000, beräknad vinst för arrangören: en mille. Klubbar står på kö för arrangemangen.
Här kan O-Ringen lära sig en del.
Visionären 2012-03-15 21:39 #6
B >> Blaskan var mer tänkt att ta upp reportage i stil med "Så här tränar du inför årets Tiomila", "Möt banläggaren på årets Tiomila", "Kartritarens tips om terrängen", "Ladda rätt inför Långa natten" etc. Allt man kan tänka sig inför tävlingarna för att bygga upp ett sug. Inget ska/får publiceras någon annanstans.

När det gäller naturpasset mm så ska ju produkten i sig vara tillräckligt bra och arbetet som görs runt omkring (tex förenklad administration eller central marknadsföring) ge något tillbaka till arrangörerna. Annars kan de lika gärna hitta på något eget, jag håller med.
B 2012-03-15 19:53 #5
da> Så är det nog, men det gäller väl först och främst att vända O-ringen från kostnad till intäkt! I den kalkylen ingår nog både minskade utgifter och säkrare intäkter till själva arrangemanget!
Visionären> Inte fel men det gäller att inte dra på sig administrativa kostnader som är större än intäkterna! Att beskatta mer för naturpass, eventor och annat ger lätt incitament för att hitta på nya koncept som inte är skattpliktiga (ännu).
Och hur många orienterare som redan har Skogssport skulle betala för reklam för kända tävlingar och återvunna reportage från Skogssport? Icke orienterare på motions-ol-arrangemang är väl inte så många ännu, Jag tror tyvärr att kostnaden för produktionen inte lämnar så stort överskott på en sådan blaska. Men pröva gärna, jag har gärna fel.
Zerbembasqwibo 2012-03-15 11:11 #4
Visionären> Bra idé. Man kan ta mkt material från Skogssport, man kan i varje nummer ha en liten del som är för respektive tävling, och så klart kanske då O-ringen ska ha flest sidor per nummer? Men med stort fokus på de andra tävlingarna också. Möjligheten att sälja annonser borde öka. Namn: "Orienteringsmagasinet"?

Intäkter: samarbete med privatskolor, sälj mer naturpass, sälj andra kartor.
Visionären 2012-03-15 10:23 #3
da >> Håller med. Men det finns ju andra intäkter än sponsorer och tex medlemsavgifter att kika på. Man kan ta några kronor extra betalt för naturpasset (säljs över 50000 paket/år), beskatta motionsorienteringar, närtävlingar mm som nyttjar eventor, ta mer betalt för utbildningar, ranking, sverigelistan osv. Man kan också börja ta betalt för delar i eventor (som inte var gratis att utveckla).

Sedan saknar jag fortfarande en tidning likt O-ringentidningen men för alla större tävlingar. En tidning där man marknadsför kommande tävlingar, intervjuar banläggare, analyserar kartprov, terräng mm. Reportage och analyser i efterhand kan man läsa om i skogssport, om man inte läst det på nätet redan (vilket de flesta troligen har). Fyra nummer per år vore lagom. Tiomilanumret, O-ringennumret, SM-numret och 25-mannanumret. Här ingår även tävlingsprogram och motionsorienteringsprogram. Springer du en tävling får du erbjudande om att prenumerera. En sådan här tidning borde kunna ge lite extra klirr i kassan åt förbundet. Det byråkratiska och praktiska borde redan finnas rutiner för genom O-ringentidningen och skogssport. Vad ska tidningen heta?
Ove Sundberg 2012-03-15 07:54 #2
Tycker det är väldigt skönt att se någon kliva upp och ställa lite obekväma frågor till förbundet. Skulle denna verksamhetsplan presenteras på ett vinstgivande företag hade ansvarig troligtvis fått gå hem för gott. Tycker också att Alternativet gjort en mycket bra analys, det kanske är hit förbundet ska vända sig för att hitta lämplig kompetens?
da 2012-03-15 06:55 #1
jag tror det är betydligt enklare att kapa kostnader än att försöka hitta intäkter. orientering är en obetydligt idrott för de flesta sponsorer och i detta konjunkturläge är det mycket svårt att få någon vidare sponsring oavsett om man är skidskytt, skidåkare eller orienterare.

Senaste artiklarna

Måndag 30/8
Onsdag 3/2
Tisdag 29/12
Lördag 26/12
Onsdag 23/12
Söndag 20/12
Torsdag 17/12
Måndag 14/12
Fredag 11/12
Torsdag 27/2
Måndag 27/1
Torsdag 23/1

10:56

Lördagsstängt

10

 

Söndag 15/9

20:34

Framtidens USM

13

 

Torsdag 28/3
Tisdag 22/1
Torsdag 21/6
Måndag 30/4

22:15

10mila 2018

3

 

Onsdag 25/4
Fredag 23/3
Måndag 12/3
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng