Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

PS 2016-01-15 11:11 #9544

Svar till inlägg av Myran, 2016-01-14 22:40:

Man kan säkert bli av med en och annan fråga men faktum är att många inte ens går in på den där sidan eftersom de förväntar sig att kunna nå allt från kalendern. Hur som helst så ska man enligt reglerna kunna efteranmäla sig ända fram till onsdagen för en lördagstävling och till torsdagen för en söndagstävling. Det innebär att det blir mycket svårt att hinna publicera en granskad startlista för söndagstävlingen förrän på fredagskvällen vilket naturligtvis inte är så lyckat för planering.
Myran 2016-01-14 23:07 #9542
Det står följande att läsa i tävlingsreglerna om hur lottningen ska utföras;
5.10.3
Lottningen får vara manuell eller datorstödd och ska ske med av
SOFT godkänd metod eller programvara.
Samtliga utfall av lottningen ska vara slumpmässiga. Upprepade lottningar med samma procedur, manuell eller datorstödd, får inte ge lika eller snarlika utfall.

Vad innebär det att man kan utföra lottningen manuellt?
Var hittar man SOFT:s godkända metoder (TA 403.11)?
Programvara är det liktydigt med Sportident eller OLA som datorstöd?
Myran 2016-01-14 22:40 #9541

Svar till inlägg av PS, 2016-01-14 22:25:

Man kan ju släcka ner många frågor om man använder informationsfältet i eventor.
Det är enkelt att skriva in vilket datum och klockslag som publikationen kommer att synas.
PS 2016-01-14 22:25 #9540

Svar till inlägg av insider, 2016-01-14 17:27:

Nej, de brukar bara förvänta sig att den ska finnas på plats på morgonen när de kommit till jobbet vilket i praktiken är ungefär samma sak om man inte de som jobbar med tävlingsadministrationen är lediga dagen efter och kan fixa och granska startlistan under natten.
insider 2016-01-14 17:27 #9539

Svar till inlägg av PS, 2016-01-14 15:27:

Det är väl sällsynt att startlistan kommer nån halvtimme efter midnatt, när anmälningstiden oftast går ut, och det tror jag också väldigt få begär. Att flytta fram de få efteranmälda som önskar tidig start är ju heller ingen omfattande procedur som försenar publicerandet av startlistan i någon större utsträckning.
Ulf S 2016-01-14 15:29 #9538

Svar till inlägg av gsb, 2016-01-14 15:06:

Jovisst, och så gör även jag när jag ansvarar för sekretariatet. I synnerhet att flytta någon till tidig start innebär ju inte heller några problem med den sportsliga rättvisan.
Sen tycker jag, i frågan om inlottning av efteranmälda, att det är en stor fördel att få en startlista tidigt (om jag inte är efteranmäld). T ex för att kunna planera andra aktiviteter i helgen, eller kolla möjliga samåkningsalternativ.
PS 2016-01-14 15:27 #9537

Svar till inlägg av gsb, 2016-01-14 13:23:

Gör man så så är det ju garanterat att folk gnäller för att startlistan inte finns på plats 30 minuter efter att anmälningstiden gått ut. Vissa arrangörer lägger ju ut starttiderna väldigt fort men allt som oftast innebär det att det lite senare kommer besked om att de lottat om klasser eftersom de hittat fel ...
gsb 2016-01-14 15:06 #9536

Svar till inlägg av insider, 2016-01-14 14:54:

Det upplever jag varje gång jag hanterar sekretariatet. Och det löser man så gott det går, dvs vill Ulf S starta tidigt så flyttar jag honom manuellt.
insider 2016-01-14 14:54 #9535

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-01-14 14:24:

Begär tidig start om du efteranmäler dig till en tävling som kör med inlottning. Tror det står i reglerna att man kan göra så.
Zerbembasqwibo 2016-01-14 14:31 #9534

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-01-14 14:24:

Skriver man inte sånt i inbjudan?
Ulf S 2016-01-14 14:24 #9533

Svar till inlägg av gsb, 2016-01-14 13:23:

Nä, inte jag i alla fall.
Och det *är* irriterande att drabbas av det som löpare också, då jag inte sällan väljer att efteranmäla mig för att vill ha en tidig start (eller rättare sagt: icke-orienterarna i min familj vill att jag har en tidig start så att det finns tid till nåt annat på helgerna...)
Myran 2016-01-14 13:39 #9532

Svar till inlägg av Pelleplutt, 2016-01-14 12:46:

Eftersom du har bra insyn i priser för trycksaker så undrar jag vad ni kan få för bidrag från kommunen för tryck av kartor?
gsb 2016-01-14 13:23 #9531

Svar till inlägg av PS, 2016-01-14 09:09:

Nu för tiden lottar väl "alla" in de efteranmälda i klassen?
Pelleplutt 2016-01-14 12:46 #9530

Svar till inlägg av Myran, 2016-01-14 10:10:

Det är det tryckeri som trycker flest Ol kartor som vi anlitat. I rätt tid och med perfekt resultat också.
PS 2016-01-14 10:31 #9529

Svar till inlägg av Myran, 2016-01-14 09:39:

Det kan blir bra men jag har sett väldigt dåliga utskrifter också. Det viktigaste är för övrigt inte skrivaren om man med det syftar på hårdvaran. Den sätter visserligen gränsen för hur bra det kan bli men det går att göra riktigt dåliga utskrifter även med en bra skrivare om man inte vet hur man ska göra.
Myran 2016-01-14 10:10 #9528

Svar till inlägg av pelleplutt, 2016-01-14 09:56:

Det är inget som upprör vår organisation med några ynka tusenlappar. Vi värdesätter kvalité i alla leden. Alltifrån optimalt karttryck med rätt PMS färger, exakt banpåtryck och att vi får slutleveransen på överenskommen tid. Vi har bara olika värderingar om vad som är viktigt och rimligt i förhållande till kvalité och pris.
pelleplutt 2016-01-14 09:56 #9527

Svar till inlägg av Myran, 2016-01-14 09:41:

Jag menade också påtryck på offsettryckt karta, märkligt att din och min bild över vad det kostar kan variera så, det är nog du som gjort en riktigt usel affär, våra påtryck satt perfekt, vi kollade alla kartor och kasserade inte en enda.
Myran 2016-01-14 09:41 #9526

Svar till inlägg av pelleplutt, 2016-01-14 09:23:

Jag skrev 180 och angav inte valutan. Skämt åsido, jag menade 180 kronor för offsettryckta banor. Har du fått 95:- inklusive moms så har du gjort en bra affär :-)
Myran 2016-01-14 09:39 #9525

Svar till inlägg av PS, 2016-01-14 09:12:

Du har både rätt och fel.
Har du en certifierad skrivare knuten till klubbverksamheten så uppfyller man alla kraven utan någon extra kostnad.
också mOtionär 2016-01-14 09:29 #9524

Svar till inlägg av Motionär, 2016-01-13 21:53:

Det är väldigt sällan ett problem med hängning i gubbklasser. Blir man ikappsprungen så är det ju 9 gånger av 10 någon som man inte orkar hänga med. Kommer 2 jämna löpare ihop pga dålig orientering väljer de flesta att ta ett annat vägval om det går. Sitter i ryggmärgen att det är roligare så.

Om extrakostnaden för fler banor blir stor så känns det meningslöst att göra en extra bana som bara skiljer 1 eller 2 kontroller, förutom de 14 "riktiga" tävlingsklasserna. Så länge startdjupet kan hållas rimligt använd så få banor som möjligt för övriga (motionsklasser) så att
Zerbembasqwibo och alla andra kan ge oss fler tävlingar. Lägg energi på att revidera kartan, mer hembakt och annat som är viktigare.
pelleplutt 2016-01-14 09:23 #9523

Svar till inlägg av Myran, 2016-01-13 22:04:

180:- var väl ändå inte korrekt för ett banpåtryck, vi betalade 95:- inkl moms per bana, vid påtryck för vår tävling i maj förra året.
PS 2016-01-14 09:12 #9522

Svar till inlägg av Myran, 2016-01-13 22:04:

Jo, det blir extra kostnader även med utskrifter. Dels brukar det ofta finnas en fast kostnad per bana och dels måste man ju ha en felmarginal för varje bana. Skriver klubben ut själv så blir det lite annorlunda men då brukar ju kvalitén oftast bli därefter också.
PS 2016-01-14 09:09 #9521

Svar till inlägg av LT, 2016-01-13 21:22:

Jag tror att en anledning kan vara att anmälningstidengår ut väldigt sent nu och sedan vill man ha ut startlistan fort för att ingen ska klaga och då kanske det inte finns tid att tänka så mycket på startnyckeln. För egen del brukar jag lägga ett par timmar på den för att få lagom långa avstånd och dessutom jämn belastning vid starterna och dusch. Ett tips om man har tex två minuters startmellanrum i klasserna är att lämna ett mellanrum mellan klasserna som man tror kommer räcka men dessutom lägga den ena klassen på udda tider och den andra på jämna. Om det skulle bli fler efteranmälda än man tror så hamnar de då i alla fall inte på samma minut.
Myran 2016-01-13 22:04 #9520
Möjligheterna med de digitala utskrifterna har öppnat sinnena för de flesta banläggarna.
Det behövs inte så många extra kontroller för att de flesta tävlingsklasserna ska få unika banor och det kostar inget mera att skriva ut heller. Ska man däremot offsettrycka till ett pris av ca 180 för varje bana så blir det oftast ett annat tänk från arrangören.
Effekten av det på stortävlingar kan medföra ett stort startdjup.
Motionär 2016-01-13 21:53 #9519
Utdragna tävlingar är det värsta jag vet! Är verkligen hängning ett problem i 40+ klasser. Har själv på flera år inte hittat någon jag kan hänga eller som velat hänga mig.
LT 2016-01-13 21:22 #9518

Svar till inlägg av Kjell Larsson, 2016-01-13 11:14:

Givetvis skall man anpassa antalet banor till tävlingens storlek men också till antalet deltagare för varje bana. Många gånger tittar arrangören bara på banlängd och svårighet och speciellt på medeldistans blir det då många klasser och även löpare på varje bana.

Det brister också mycket på upprättandet av startnyckel. När man lägger klasser efter varann så är det ofta inget mellanrum emellan utan en efteranmäld får samma starttid dom en annan löpare på samma bana. Ofta gäller detta H10 och D10 som ibland har många efteranmälda.

Jag tycker att startnycklarna har blivit sämre sen arrangörerna bytt till OLA.från OE. Det finns bra verktyg i båda systemen men kanske varnas inte lika tydligt i OLA för kollisioner. Men en anledning kan vara att nytt folk har börjat sköta de administrativa programmen och de har inte kvar traditionen från den manuella lottningen. Det är alltför lätt att bara slentrianmässigt plocka in klass för klass med två minuters startmellanrum. Små tävlingar borde kunna få konkurrera med längre startmellanrum i små klasser med långsamma löpare.
Zerbembasqwibo 2016-01-13 21:20 #9517
Jag lägger så få banor som möjligt. Då kan jag orka göra en tävling till!
12 banor på en långdistans, 9 på medel, man skippar dessutom den mycket arbetskrävande sura-/gladagubbarbanan. Man får så klart inte kalla den nationell tävling, utan nån av de lägre klassernas tävling.
Förkastligt?
Nils Regel 2016-01-13 20:56 #9516
Gubbar som tycker H55 kräver VM-status på DM, ho ho ja ja ... Varför böjade ni inte träna lite tidigare?
Ulf S 2016-01-13 14:07 #9515

Svar till inlägg av madcap, 2016-01-13 13:33:

Jag tror du har rätt, men ändå inträffar det då och då att det inte efterlevs.
Myran 2016-01-13 13:39 #9514
På DM tävlingar och mästerskapstävlingar anser jag att alla tävlingsklasser ska vara unika.
madcap 2016-01-13 13:33 #9513

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-01-12 13:40:

Jag tror till och med att reglerna kräver att klasser som har samma bana startar efter varandra, alltså inte varannan från respektive klass.
Kjell Larsson 2016-01-13 11:14 #9512
Man får väl anpassa antalet banor och kontroller till antalet deltagare. Med 300 startande verkar det lite mycket med 50 olika banor.
orienterare 2016-01-12 17:01 #9511
HD10-12K är tävlingsklasser men till skillnad mot i riktiga tävlingsklasser är det är tillåtet med gemensam start och hjälp (patrull). De bör slopas och hänvisas till ÖM- eller U-klasser.
Ulf S 2016-01-12 14:15 #9510

Svar till inlägg av O, 2016-01-12 13:52:

Det är 14 tävlingsklasser bara för ungdom.
Till detta kommer HD18, HD20, HD21, HD35-80, dvs 26 klasser till.
Det ger 40 tävlingsklasser.
Till det eventuella kortklasser för vuxna (4 st), samt ytterligare veteranklasser (åtminstone vissa H85:or tycks bli väldigt irriterade om de inte får egen klass)

Dessutom 9-12 ytterligare (6-9ÖM, 2U samt INSK)
Summa 49-57.
Ulf S 2016-01-12 14:03 #9509

Svar till inlägg av O, 2016-01-12 13:45:

Jag håller i stort sett med (men tycker nog att man bjuda på tre vita, även om just de lättaste banorna oftast är de som är svårast av variera genom att lägga till några ytterligare kontroller). Från orange och uppåt är det ju oftast lätt att enkelt skapa fler alternativa banor genom att kasta in ett par extra förstakontroller (och gärna också ett par extra näst-sista också).
För svarta tävlingsklasser är väl ofta problemet att några av de största klasserna (H55-H65) just på grund av sin storlek helst inte bör dela bana med de damklasser som kräver banor av motsvarande längd (~D40-D50), eftersom startdjupet då kan bli onödigt stort.
O 2016-01-12 13:52 #9508

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-01-12 13:40:

Jag räknar till 14 tävlingsklasser så man borde inte behöva komma i närheten av 50 banor.
O 2016-01-12 13:45 #9507

Svar till inlägg av Geten, 2016-01-12 12:44:

Om vi ser till vit bana så kan man självklart inte begära 6 olika banor (H10, D10, H12K, D12K, ÖM1 & U2), det är väl bara O-ringen som gör det. Jag tycker man kan begära 2 alternativ. I vissa distrikt får man var glad om banläggarna ens vet vilka banor som skall var vita och gula.

Sen tycker jag väldigt illa om stort startdjup i klasser som H12/D12 och H14/D14 bara för att man är för lat för att sätta ut 4 kontroller extra.

Övriga klasser beror alldeles på hur stor tävlingen är, viktigare att banorna är bra för motionsklasser (dvs ÖM och alla åldrar över HD21).
Ulf S 2016-01-12 13:40 #9506

Svar till inlägg av Geten, 2016-01-12 12:44:

Normalt är det väl inga som helst problem att olika klasser har samma bana. Om banor inte delas så blir det runt 50 unika banor på en vanlig tävling, vilket känns som överkill när många klasser ha ungefär samma krav vad gäller svårighet och längd.
Men när man låter olika klasser ha samma bana tycker jag dels att man ska se till att klasserna lottas så att de startar efter varandra, och dels att man inte ska blanda klasser med fri starttid med klasser som har minutstart, dvs ÖM-klasser (och U-klasser?) bör inte dela bana med tävlingsklasser.
Myran 2016-01-12 13:03 #9505

Svar till inlägg av Geten, 2016-01-12 12:44:

Hur tänker du med frågan?
Startdjupet eller principen med att använda samma bana?
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng