Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Zerbembasqwibo 2016-03-02 10:40 #9824

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-02 10:10:

Jag håller med dig om att man ofta hittar igen floskler i dylika dokument.

Vågar man sig på att konkretisera dem då så att de blir realiserbara? Hur skulle det då kunna se ut?

Jag tycker att man måste identifiera största "miljöbovarna" inom sporten först för att få bäst effekt. Är det duschen eller transporten?

Om vi jämför med andra idrotter ligger vi väl i relativa tal bra till i alla fall. Vår arena "äter" ju CO2 och vi bygger inte en massa hallar i onödan. Att framställa karta är väl ändå inte så miljöförorenande eftersom kartritaren inte använder mängder av materiel eller reser ohyggliga sträckor varje dag.

Kan man lyfta fram fler bra exempel, förutom Centrum OK som väl alltid (?) har kollektivmöjlighet till sina arrangemang, lika är det väl i Schweiz? Och HenningWs bevis på att ett femdagars kan arrangeras utan de stora dagliga bilparkeringarna är väl ett spännande exempel på dalkarlarnas framåtanda!

(PS, skulle vi klippa in detta i en O-snacks-tråd kanske...?)
Ulf S 2016-03-02 10:21 #9823

Svar till inlägg av Myran, 2016-03-01 23:45:

Visst kan man som arrangör "styra upp det". Ett sätt är att (som några föreslagit här) höja parkeringsavgifterna, ett annat är att tydligt uppmana till samåkning pga av brist på P-platser.
Jag har t ex inga problem med att O-ringen tar ut "city-priser" på ängsparkeringar ett par kilometer från TC, eftersom jag förstår att storskaligheten runt O-ringen gör det dyrt.
Att begränsa antalet P-platser är i bland en nödvändighet (det *finns* helt enkelt inte rimliga ytor att stå på), men att göra det som ett "uppfostringsprojekt" (dvs, jävlas med oss tävlande) har jag liten förståelse för. Och så länge som man inte nekar ensamkörande parkeringsplats, så kommer den sent anländande med fem tävlande i bilen ändå inte få någon parkeringsplats om antalet bilar överstiger parkeringskapaciteten.
HenningW 2016-03-02 10:13 #9822

Svar till inlägg av Surfer, 2016-03-01 22:13:

Vid de första Fäbodloppen (1940-45) var det samling vid Borlänge järnvägsstation och tåg till och från arenan. Tågen drevs av ånglok eldare med kol. Inte vidare miljövänligt förr i tiden. Till Borlänge var det många som cyklade många mil.
Vid O-ringen i Borlänge 1999 skedde transporten till tävlingarna med elektriska pendeltåg. det bör vara förbjudet att transportera deltagarna vid O-ringen med dieselbussar.
Ulf S 2016-03-02 10:10 #9821

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 22:29:

Som de flesta policydokument i miljöområdet är det du citerar en blandning av luftiga, icke operationaliserade visioner och verklighetsfrämmande önsketänkande.

Vi kan väl ta den där "Energisnåla transportalternativ såsom tåg eller cykel bör användas när det går".
Ja, och när "går" det då? Lokala sprinttävlingar och motionsorientering i stadsnära terräng, ungefär och kanske några mindre distriktsarr under den tid på året när cykling kan vara trevligt (som tyvärr till stor del är den tid på året när vi inte arrangerar tävlingar).
Om man vill förlita sig på att de tävlande använder cykel, så kan man knappast räkna med att de ska ha mer än 15 km till TC (en timmes cykling i "promenadtempo"). Med den begränsningen så betyder det att man hamnar ganska nära arrangörens huvudort (och från den orten kan man nog få lite deltagare (kanske dock inte så många i klasserna HD10-12 och HD70+). Om distriktet är "kompakt" så finns det kanske några grannklubbar inom cykelavstånd som kan tänka sig att deltaga. Om arrangörerna vill arrangera cyklistvänligt och minimera (eller eliminera) bilparkeringarna, så kanske vi får deltagarsiffror som motsvarar dagens vintercuper och närsprintar (50-100 av de mest inbitna tävlingsnarkomanerna).

Och tåg, då?
Tja, på vilka ställen ska vi arrangera om vi ska förlita oss till tågtrafik på lördagar och söndagar, och ha promenadavstånd till TC? Jodå, där jag bor finns ett antal pendeltåg som skulle kunna funka, och det finns även kartor som ligger rätt i förhållande till dessa. Men jag tror att det inte är många ställen utanför storstadsregionerna där något liknande finns. För resten av landet är det bara drömmerier. I de flesta fall fungerar inte ens regiontrafikens bussar.
Surfer 2016-03-02 08:48 #9820

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 22:29:

Brar där! Behöver en anpassaning göras utifrån de mycket höga miljömålen som sattes upp i Paris? Vad är det i vår verksamhet som vi bör fokusera på för att nå dit? Är det orienteringen som gör denna kartläggningen eller stoppar vi huvudet i sanden och avvaktar till någon annan kommer fram till något som visar sig passa vår verksamhet bra?
Hur gör vi tex om biltrafik förbjuds eller reduceraras på ett eller annat sätt? Det införs restriktioner på hur långt man får åka till träning/tävling?
Myran 2016-03-01 23:45 #9819
Samåkning till tävlingar inbillar jag mig att vi själva kan styra upp som arrangörer.
Det är ju tyvärr ofta parkeringsytorna som begränsar urvalet av lämpliga arenaplatser eller rättare sagt närheten mellan parkering och arenaplats.
På förra årets 25 manna blev det ett omvänt tänk dvs storbussar fick släppa av oss tävlande/publik lååångt från arenan och bilarna parkerade intill arenan. Det fanns bakomliggande orsaker till att det blev så och var förmodligen den bästa lösningen vid det tillfället. Det var väldigt uppfriskande att få gå en längre sträcka och dessutom kunna ta tillfället i akt att kommunicera med trevliga och kunniga människor.

Det var länge sedan man praktiserade skogsmål/arena i södra Sverige. I nutid har vi haft det på enstaka DM tävlingar och vid de här tillfällena har arrangören uppmanat till samåkning för att kunna lösa ett begränsat utrymme för alla skulle kunna få plats.
Vid alla dessa tillfällen har vi tävlande belönats med riktig orienteringsterräng och bra banläggning. Därför tror jag att man som arrangör kan både begränsa antalet bilar och som morot erbjuda den mest attraktiva orienteringsterrängen.

Jag blev lite förvånad när jag läste ett inlägg om att vissa klubbar inte har gemensamma avreseplatser. Det borde väl vara en självklarhet om förutsättningarna finns.
Vår förening ersätter de som kör efter en grundavgift för bil och därefter 2 kronor för varje tävlande som i slutändan ger 18 kr/mil i ersättning. Det tycker jag är ett bra sätt att stimulera till samåkning.
Zerbembasqwibo 2016-03-01 22:29 #9818

Svar till inlägg av Surfer, 2016-03-01 22:13:

Det finns redan det vi diskuterar!

http://www.orientering.se/Forbundsinfo/Organisationochkontaktuppgifter/Kontaktaarbetsgrupperna/Miljo/

Miljö- och hållbarhetsgruppens uppgifter (håll i er, somna inte...):

Gruppens uppgift är att:
 vara förbundsstyrelsens beredningsorgan i frågor om miljö och hållbarhet.
 vara förbundsstyrelsens beredningsorgan i utveckling av miljö och hållbarhetspolicy och riktlinjer för miljö och hållbarhetsarbete för förbundet.
 utgöra ett stöd till orienteringsförbundets organisation (kansli, arbetsgrupper, distrikt och medlemsföreningar) i kunskap om miljö och hållbarhetsarbete.
 initiera utbildning inom miljö och hållbarhetsarbete och vid behov medverka vid sådan utbildning

Och vad gäller transporterna så finns ett helt kapitel redan i http://www.orientering.se/ImageVaultFiles/id_83313/cf_78/Redigerad_checklista_Natur_och_Milj-_slutlig_versi.PDF

"För orienteraren är transporter ofta oundvikligt eftersom vi behöver ta oss ut till
skogen och kartorna som ska användas. Då är det extra viktigt att vi gör vad vi kan
för att reducera vår negativa klimatpåverkan i samband med dessa transporter.
Energisnåla transportalternativ såsom tåg eller cykel bör användas när det går. Vid
biltransporter bör samåkning genomföras i största möjliga utsträckning.
Vid arrangemang är det viktigt att ta hänsyn till deltagarnas transport- och
samåkningsmöjligheter för att underlätta för miljövänliga alternativ"

Dessa texter är från 1998... uppdaterade 2014. Så kom igen nu "old" och "Ulf S" och eventuellt fler som är mot att vi ska engagera oss; fram med motionerna om att vi ska slopa miljöpolicyn! :)
Surfer 2016-03-01 22:13 #9817

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 16:51:

En vision från förbundet skulle i alla fall inte skada tycker jag. I orienteringens barndom var det tåg för samtliga deltagare som gällde som transportmedel.
Analys 2016-03-01 17:37 #9816
Känner ett visst behov av att delge en del enkla tips angående personlig hygien och hälsa som inte står att finna i tävlbgsreglerna. 1) personligen tävlar jag alltid i tvättade kläder fria från svettdoft. Gäller även under flerdagarstävlingar. 2) ombytet är vältvättat 3) medhavd handduk och flaska med rent vatten (OBS! Inte sjövatten) används för att tvätta småsår och tvätta bort smuts, har också en liten extra väska innehållande rengöringsmedel av samma typ som används inom sjukvården samt enklare förbandsmaterial för att stoppa eventuellt blodflöde. 4) duschar varje dag i anläggning ansluten till kommunalt vattenverk och reningsverk. 5) använder enklare form av deo ( enligt uppgift känns jag renare och min kropp luktar godare än kropparna hos slentrianduscharna på orienteringstävlingar). Usch för dusch!
Zerbembasqwibo 2016-03-01 16:51 #9815
Kul att det tände till!

Men om vi som orienterare inte behöver/ska/vill ta nåt frivilligt miljöansvar, behöver vi det som människor då? Är det bara via politiker och den demokratiska ordningen som vi ska/vill/kan ändra på nåt?

Vi har ju precis samma möjligheter, men förmodligen mycket snabbare, inom vår egen lilla demokrati. Väl formulerade förslag kan väcka en majoritet så att vi kan åstadkomma förbättringar.

Dagens lilla diskussion visar på problem med straffbeskattning (man vill smita, känner sig utpekad som individ) och även problem att man inte vill ta ett individuellt eller frivilligt ansvar. Vi måste lösa minst dessa två problem genom bättre förslag på hur vi kan åstadkomma en slags frivillig förbättring.

Jag tycker "B" hade den bästa tanken i"Det minst tråkiga sättet att förbättra är att underlätta så mycket som möjligt att göra rätt."
OL-Karlsson 2016-03-01 16:23 #9814

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 13:00:

Tänker på det varje dag hur jag kör bilen och hur korna fiser. Det är bra att resorna till exempelvis Thailand kan fortsätta, där räcker det med att skänka en hundring till någon obestämd trädplantering på en obestämd kontinent, oftast Afrika.
John Doe 2016-03-01 16:21 #9813
Efter viss eftertanke är det kanske fel att bestraffa de som åker själva. Det kan leda till sportens död på sikt.

Det bästa kanske är att besluta att varje arrangör av nationell tävling ska erbjuda möjligheten att klimatkompensera på plats på tävlingen? Sen får var och en själva välja om de vill göra det. Men om arrangören tydligt erbjuder möjligheten lättillgängligt så kommer en del göra det vilket är bättre för miljön än vad det är idag.
insider 2016-03-01 16:15 #9812
Bilar och duschar i all ära, men hur miljövänligt är det med skidorienterarnas fluorvallor? Dags för förbud?
Analys 2016-03-01 16:01 #9811
Gillar tanken på frihet och självbestämmande. Därför ska duschkravet bort från tävlingsreglerna. Självklart är det tillåtet för arrangör att braka igång en dieseldusch mitt i skogen om man så vill. Men det ska också vara tillåtet för arrangör att lägga fokus på orienteribgsmomentet och inte tillhandahålla dusch. Framgår av inbjudan hur respektive arrangör resonerar. Marknaden, d vs du och jag, bestämmer vilken tävling vi föredrar. Några av oss springer orientering för att orientera. Andra springer orientering för att få duscha mitt i naturen. En annan fråga till duschvännerna: hur hanterar ni spillvattnet. På oringen i Skåne hade man byggt upp stora bassänger för att ta hand om det kontaminerade vattnet. Usch för dusch!
madcap 2016-03-01 15:50 #9810

Svar till inlägg av old, 2016-03-01 15:24:

Det var lite därför jag inte tycker att vi ska införa förbud. Differentierad p-avgift kan jag tänka mig, men jag tror inte det hjälper tillräckligt mycket om inte avgiften är absurt hög och risken finns ju att folk (som konstaterats nedan) känner sig orättvis straffade.

Däremot tycker jag att vi borde gå till våra klubbar och lyfta det här med samåkning igen. Om miljön inte är skäl nog så kan nog de flesta av oss ändå känna igen oss i svårigheten i att som arrangör hitta tillräckligt stora ytor för parkeringarna. Lite "bemöt andra som du själv vill bli bemött" tror jag skulle göra gott här, vi är ju alla arrangörer någon gång.

Kan man inte samåka så kan man inte, men de allra flesta KAN, om de bara vill, och det utan att åka milslånga omvägar.
old 2016-03-01 15:24 #9809

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 13:34:

Håller helt med Ulf S. Det är politikens uppgift att besluta om miljöåtgärder vad gäller biltrafik. Inte orienteringsarrangörer.
PS 2016-03-01 14:10 #9808

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 13:34:

Om det är orienteringens gemensamma ansvar att minska klimatpåverkan så kan vi ju börja med att gå ut redan nu med att ställa in publiktävlingarna i samband med VM eftersom de riskerar att dra dit en massa långväga resande. Samtidigt tycker jag SOFT, i så fall, ska gå ut med en kraftig vädjan till alla orienterare att inte åka på träningsläger utomlands utan hålla sig i närområdet. De bör också propagera för vegetarisk mat.

Ett alternativ är att man håller sig neutral och överlåter den här typen av frågor åt den enskilde i de frågor där det är möjligt och endast lägger sig i när det inte finns någon valmöjlighet för den enskilde. Vad gäller resor så styrs detta betydligt mer effektivt med bränsleskatter så jag ser inte varför vi ska peta i det på ännu ett sätt.
B 2016-03-01 13:58 #9807

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 13:34:

Det minst tråkiga sättet att förbättra är att underlätta så mycket som möjligt att göra rätt.
Om det finns bra kollektivtrafik till tävlingen, som t.o.m. är närmre än parkeringen så kommer fler att välja det. Det är knappast med straffavgifter man lyckas vända folks vanor kring enstaka fritidsintressen. Och jag tror att det är bättre att påverka de mer övergripande problemen som OL-rörelse än att tro att arrangören av en liten tävling skall vara den som styr folk.

Ju mer man kan ta med cykel på kollektivtrafiken (inte bara en OL-fråga alltså) desto fler kommer att välja bort bilen dessutom om det är en bit från hållplatsen.

De som tvekar p.g.a. kostnaderna om man har straffavgifter kan man komma åt med bensinskatt, fordonskatt, däckskatt, trängselavgifter mm, så att de låter bilen stå alla dagar och inte bara till tävlingen (inte bara en OL-fråga alltså).

Miljövänligare bilar minskar det problemet dessutom, kan vi gör dessa vanligare blir det bättre varje resa (inte bara en OL-fråga alltså).
Nisse 2016-03-01 13:44 #9806

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 13:34:

Hållbar idrott handlar ju också om att någon skall orka arrangera i framtiden. Har svårt att tro att det kommer investeras i duschvagnar och att någon kommer kunna förvalta dom, Men vem vet kanske kommer det ett gäng ungdomar som gillar att fixa med gasol-brännaren.
Zerbembasqwibo 2016-03-01 13:34 #9805

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-01 13:27:

Så dina förslag på hur vi tillsammans kan CO2-utsläppen, säg från bilåkningen till O-tävlingar, är vaddå? För att bygga det på valfrihet funkar ju inte då långt från alla har så goda argument som du för att komma ensamåkande till tävlingen och likväl gör det. (Inte för att det kommer ut mindre CO2 för att man har goda argument, men du är med på vad jag menar.)

Ett stickspår är väl om du pekar ut "idrotten" som en som bestraffar "dig" - du ÄR ju idrotten så att straffa sig själv, är inte det OK?
Ulf S 2016-03-01 13:27 #9804

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 13:00:

Man kan mycket väl "tänka på CO2-utsläppen" och samtidigt välja att köra ensam till tävlingen. Vad vet arrangören som vill "bötfälla" mig vilka *övriga* val jag gör, eller vad bevekelsegrunden för mitt "olämpliga" beteende är?

För egen del sker en hel del av mitt tävlande på arrangemang som inte besöks av så många andra i min klubb, eftersom jag under tävlingssäsongen tillbringar stora delar av min lediga tid i min sommarstuga i ett granndistrikt. (Jag är antagligen en dålig människa, men jag måste erkänna att den där stugan ligger så illa till att det ine är möjligt att ta sig dit med kollektivtrafik, i alla fall inte med packning och inte på helgdagar). När jag då ensam tar bilen till en tävling, så anser jag inte att arrangören har någon rätt att straffa mig vid parkeringen. Inte heller skulle det vara CO2-utsläppminskande om jag i stället väljer att åka till någon tävling där mina klubbkompisar springer, och då erbjuda platser i min bil: jag skulle ju först börja med att åka tio mil från min vistelseort till en möjlig plats för att plocka upp mina klubbkompisar, och sedan efter tävlingen köra samma tio mil tillbaka igen (dvs sammantaget 20 mil ensam i bilen för att blidka någon CO2-talibansk arrangör).

Sammanfattning: en idrott som satsar på att jävlas med sina utövare - vare sig det handlar om att dra in grundläggande service eller straffavgifter på oönskat beteende, är på väg mot sin död.
Zerbembasqwibo 2016-03-01 13:22 #9803

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-01 13:10:

Förvisso kanske orienteringen går i graven, men om det inte är en hållbar idrott så är det väl helt i sin ordning? (Om vi nu ska tänka något litet på framtida generationer...)
Ulf S 2016-03-01 13:10 #9802
F.ö.; kombinationen "ingen dusch" och starka "styrmedel" för samåkning är ingen höjdare. Vem vill egentligen åka tio mil med fyra andra lortiga, svettiga och blodiga orienterare, och kommer de icke-orienterande familjemedlemmarna någonsin gå med på att familjebilens interiör därefter ar i behov av rekonditionering?

Alla dessa "välmenande" förslag leder till slut bara till orienteringssportens död, då de enda tävlingar som kommer att erbjudas är på platser i närområden dit det går att ta sig med kollektivtrafik (men ytterst få vill åka kollektivtrafik hem om det inte finns någon dusch), eller cykel.
Zerbembasqwibo 2016-03-01 13:00 #9801

Svar till inlägg av OL-Karlsson, 2016-03-01 12:43:

Så just du behöver inte tänka på CO2-utsläppen menar du, eller?
Ulf S 2016-03-01 12:58 #9800

Svar till inlägg av Analys, 2016-03-01 01:21:

Det finns flera mycket goda skäl till ha ha dusch på tävlingar, naturligtvis främst hälsoskäl. Till skillnad från kraven på heltäckande klädsel, har grundläggande hygien reell effekt på hälsan. Jag tänker främst på ett antal fästingburna sjukdomar, men även rengöring av småsår är bra att få gjort så snart som möjligt.
Hur mycket CO2 tror du duschandet på tävlingar står för, egentligen?
OL-Karlsson 2016-03-01 12:43 #9799
Differentierade parkeringsavgifter fanns för flera år sedan hos några klubbar i distriktet. Det kändes väldigt välkomnande när en "parkeringspolis" stack in huvudet i bilen och kollade hur många som fanns där. Ännu mera välkomnande blev det när jag "bötfälldes" för att ha åkt själv i bilen.
Egoist 2016-03-01 12:13 #9798

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 10:55:

Kanske, men då måste jag hålla på att kolla upp alternativ. Skulle förmodligen strunta i tävlingen istället och åka till träningskogen istället
Avstånd är en viktigare parameter. Full bil P vid arenan. 1 pers i bilen 4 km att gå. Tillämpades på stockholmsDM stafett för några år sedan. Fuskades förmodligen med det oxå!
Zerbembasqwibo 2016-03-01 10:55 #9797

Svar till inlägg av Egoist, 2016-03-01 10:50:

5000 kr om du parkerar ensam?

Men då kommer folk tjuvparkera i skogen en kilometer bort bara...
Egoist 2016-03-01 10:50 #9796

Svar till inlägg av John Doe , 2016-03-01 09:58:

För mig skulle det kvitta om det kostade 20 kr eller 50 kr att parkera. Båda summorna är en struntumma för att parkera bilen. En faktor 10 högre avgift skulle jag börja tänka annorlunda.
Zerbembasqwibo 2016-03-01 10:48 #9795

Svar till inlägg av Surfer, 2016-03-01 10:45:

Sant, det drar dels mkt i tillverkningen av köttmassa i Brasilien, vid framställandet av grillkol och vid uppeldandet av detsamma.

Vegetarisk marka bättre än samåkning, är det det du säger?

Någon> Men fram med siffrorna nu, vem klarar av att visa det?
Surfer 2016-03-01 10:45 #9794

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 08:04:

Kommer förmodligen aldrig i närheten av vad hamburgerförsäljningern...
Myran 2016-03-01 10:40 #9793

Svar till inlägg av John Doe , 2016-03-01 09:58:

Tanken är intressant.
Den högsta tariffen är diskutabel. Då bör 30 kronor gå oavkortat till klimatkompensation som hamnar i vilkens ficka/slutstation/organisation?
De som har cyklat till tävlingen borde få gratis fika av arrangören till ett värde av 20 kronor :-)
Zerbembasqwibo 2016-03-01 10:22 #9792

Svar till inlägg av John Doe , 2016-03-01 09:58:

Vem vågar testa?!?!?!?
John Doe 2016-03-01 09:58 #9791
Förslag på lösning:

En person i bilen: 50 kr p-avgift
Två pers: 40kr
Tre pers: 30kr
Fyra pers: 20kr
5 eller fler: 10kr

Hälften av summan går till klimatkompensation.
madcap 2016-03-01 09:43 #9790

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 08:04:

Jag håller med!

Jag att det ur miljöperspektiv vore bättre att förbjuda deltagare att köra färre än tre personer i varje bil till tävlingen, än att ta bort duschen. Jag (som bor i ensamhushåll och ofta, tyvärr, kört själv till tävlingar) skulle hellre leta samåkning än att behöva köra hem oduschad.

Just ett förbud vet jag inte om det är bästa vägen, men jag tror att det här med samåkning är något som borde lyftas i klubbarna igen. Tidigare var det naturligt i de flesta klubbar, men idag är det mycket sällan jag hör talas om att det organiseras samåkning till tävlingar. Den enda gången det pratas om det är när man själv ska arrangera och är orolig för parkeringens storlek, men helgen efter när man ska till grannklubbens tävling gör man som vanligt och kör var och en för sig igen.

Dessutom tror jag att organiserad samåkning har den goda egenskapen att det underlättar att för att få med klubbens nybörjare ut på tävlingar. "Kom till macken/Ica-parkeringen/klubbstugan vid 08.30 på söndag morgon så finns det plats att åka med någon" underlättar mer än att ge vägbeskrivningen till någonstans långt ute i obygden.
Zerbembasqwibo 2016-03-01 08:04 #9789
Analys> En intressant tanke, men är det verkligen duschen som är värsta boven? Har nån gjort en analys av miljöpåverkan? Spontant känns det för mig som att bilkörningen till och från tävlingen bidrar mest till CO2-utsläppen. Duscha ska man ju göra oavsett men bilåkning kan ju ersättas med samåkning i elbuss??
Analys 2016-03-01 01:21 #9788
En stilla fundering hur vi genomför våra arrangemang. Flera av oss är medvetna om att vi människor på jorden har klimat- och miljöproblem attt förhålla oss till. Ett konkret exempel för oss sportiga typer är att experter tror att skidåkning på natursnö är något vi inom kort framtid kan glömma p g a förändringar i klimatet. Skulle det inte tänkas vara klädsamt att vi orienterare drog vårt strå till stacken för att stoppa en annalkande katastrof och till exempel slopade vissa krav i våra tävlingsregler. Rör inte det sportsliga. Men varför ska vi ha krav på att det ska vara dusch på våra tävlingar? Dusch som kräver dieseldrivna pumpar och värmeanläggningar samt stora tankbilar mitt i naturen med vatten? Usch för dusch!
Myran 2016-02-29 23:11 #9787
Det finns ju andra läsvärda eftersnack om orientering som dock kräver lite historiska färdigheter av deltagarna :-)
http://www.ordbanken.se/ol/quiz19.html
woc 2010 2016-02-29 22:41 #9786

Svar till inlägg av PS, 2016-02-29 19:45:

Den banan får mig att må illa, riktigt illa
old 2016-02-29 22:23 #9785

Svar till inlägg av PS, 2016-02-29 19:45:

Intressant illustration av nytänkande. Allt nytt behöver ju inte bli bra.
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng