Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

PS 2016-03-04 10:13 #9863

Svar till inlägg av PS, 2016-03-04 10:11:

Meningsbyggnaden blev horribel efter några ändringar men ni förstår nog andemeningen :-)
PS 2016-03-04 10:11 #9862
Det här med en massa extra avgifter är väl sådant vi får i och med att anmälningsavgifterna är så låga att intäkterna för en tävling inte står i proportion till det nedlagda arbetet. Jag kan till viss del förstå argumentet att man inte en parkering som inte kostar något för arrangören (mer än arbetstid) inte ska kosta något för arrangören men då skulle jag vilja veta hur dessa debattörer ser på tex kostnadsfri dusch i kommunala anläggningar. Borde anmälningsavgiften för sådana tävlingar sänkas på samma sätt som om dusch inte alls erbjöds? Själv ser jag snarare båda fallen som en sorts sponsring och jag har alltså inga som helst problem med att man tar betalt på ungefär samma sätt som jag med glädje betalar i markan för bullar som i vissa fall skänkts av arrangörsföreningens medlemmar.
Myran 2016-03-04 09:03 #9861

Svar till inlägg av Löpare, 2016-03-04 00:18:

Parkeringspriset är som en fis i världsrymden.
Vindskyddspriset är påhittad smyginkomstkälla som bejakas av SOFT:s regelverk.

Startavgifter jämförelsefakta:
10MILA 445 kr.
Jukola 351 kr (uppskattat valutapris).
Smålandskavlen 225 kr.
25manna 156 kr.
Löpare 2016-03-04 00:18 #9860

Svar till inlägg av Myran, 2016-03-03 23:57:

I mina väldigt acceptabla priser. Vindskyddet nyttjas ju av många, så summan borde slås ut per person för att få fram pris/person.
Men lite enkel kalkylering och ekonomikunskaper så förstår man att det varken kommer fler eller färre bilar om parkeringspriserna sänks.
Löpare 2016-03-04 00:15 #9859

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-03 21:35:

Självklart. Men jag har svårt att se att alla accepterar att startavgiften höjs för att få "gratis" parkering. Att betala 10-20 kronor för att ha min bil ståendes på en åker ser inte jag som något problem.

Man kan ju vända på det, varför kostar det att parkera i de flesta städerna? Arbetet är ju redan gjort och de har ju redan tjänat in det som kostade att göra parkeringarna för längesen.
I mina ögon är det en självklarhet att klubben som arrangerar tar betalt för parkeringen
Myran 2016-03-03 23:57 #9858

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-03 21:35:

Avkastning eller ocker?
10MILA P-avgift 50 kronor använd yta 24m²
10MILA Vindskyddsplats 500 kronor använd yta 25m²
10MILA startavgift 4450 kronor tillgänglig löpyta 10km² eller 5,8-16,6 km fågelvägen.
Noterade att det är 5 kronor billigare per sträcka att tävla i damkavlen jämfört med 10MILA-kavlen. Betrakta bara de här meningslösa siffrorna som ren statistik för ett helt vanligt arrangemang i svensk orientering.
Ulf S 2016-03-03 21:35 #9857

Svar till inlägg av Löpare, 2016-03-03 15:50:

Om man jämför "planering av parkeringen på en industritomt" och banläggningen till samma tävling, så är nog "avkastningen" på den tidigare aktiviteten några hundra gånger lönsammare per nedlagd arbetstimme.
Men sådana jämförelser är förstås helt meningslösa, och ännu meningslösare är att jämföra med ordinärt arbete. Förutsättningen för tävlingararrangemang är ju frivilligt ideellt arbete.
Surfer 2016-03-03 20:12 #9856

Svar till inlägg av old, 2016-03-03 14:07:

Uppland 1980 hade bussning till de två etapperna i uppsala.
old 2016-03-03 19:20 #9855

Svar till inlägg av J, 2016-03-03 14:45:

Den värsta var klubbokningen. Min klubb bokade ett år innan, men fick inte en enda stuga. Efter att vi fått detta besked kom det annonser om att det fanns mängder av logi.
T ex 2016-03-03 16:41 #9854

Svar till inlägg av J, 2016-03-03 14:45:

Logibokningen kanske, det där med klubb-bokning funkade väl inte helt som utlovat?
Löpare 2016-03-03 15:50 #9853

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-03 13:17:

Även kollektivtrafiken borde vara gratis och vi borde få kommuniststyre i Sverige. Man kan ju inte ta betalt för ett arbete där man inte har några egna utgifter!
Tid är pengar. Att planera en parkering görs ofta inte över en kafferast.
J 2016-03-03 14:45 #9852

Svar till inlägg av old, 2016-03-03 14:08:

Vilka var de andra?
old 2016-03-03 14:08 #9851

Svar till inlägg av Tjommen, 2016-03-02 23:15:

Jo, det var ju en av marknadsföringsbluffarna. Jag hade behövt köa i en halvtimme, så det var inte aktuellt.
old 2016-03-03 14:07 #9850

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-02 22:35:

Bussning infördes väl 1983 i Anderstorp. Är inte säker på om det var obligatoriskt för boende på C-orten, men tror det.
quasimodo 2016-03-03 13:42 #9849

Svar till inlägg av Trafikverket, 2016-03-03 13:32:

"Klimatet kräver att vi cyklar och åker mer kollektivt. Vad tycker du om det?"
Urvalsgrupp 3 stockholmare och 2 franska studenter (studerande i Stockholm).
Kom igen Norrland!
Blir det tummen upp för detta?
Trafikverket 2016-03-03 13:32 #9848
Ulf S 2016-03-03 13:17 #9847

Svar till inlägg av Myran, 2016-03-03 11:23:

Jag håller med här också. Jag tycker det är ytterst tveksamt att ta ut parkeringsavgifter för parkering på öde industritomter, i gamla grustag eller på företagsparkeringar, eftersom det inte finns några kostnader associerade till dessa.
Visst, arrangören tillhandahåller någon slags service, och eftersom vanliga arrangemang inte är några vinstmaskiner så kan jag ha viss förståelse för att man vill tjäna några (obeskattade) kronor på denna service.
Hellre än trädplanteringsprojekt i Afrika så gillar jag de arrangörer som på pengahinken vid parkeringen sätter upp en skylt som säger att pengarna går direkt till klubbens ungdomsverksamhet. Efter att ha följt rapporteringen i medierna om några skandalprojekt där befolkningen berövas sina odlingsmarker för att nån svensk "miljöorganisation" ska plantera träd på dem (för att ge Thailandsresenärerna lite gott samvete), så är jag ganska skeptisk till de där klimatkompensationsprojekten.
Myran 2016-03-03 11:23 #9846

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-03 01:40:

Att ta ut en parkeringsavgift överhuvudtaget är egentligen felaktigt, dvs om det inte går oavkortat till markägare. Tyvärr har jag indirekt själv medverkat till att prissätta en parkeringsavgift till en värdetävling (förordade ingen avgift men majoriteten av mötesgruppen var påstridiga).

P-avgift till markägare med miljötariff hade jag kunnat betala om det uppfyllde ett gott syfte = att det typ planterade träd i någon utsatt del av världen.

insider 2016-03-03 11:03 #9845

Svar till inlägg av Tjommen, 2016-03-02 23:00:

?
PS 2016-03-03 10:16 #9844

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-03 01:40:

Om det är ont om parkeringar så tycker jag att man i första hand ska stimulera till samåkning genom att låta dem som är många i bilen få parkera närmast.
PS 2016-03-03 10:14 #9843

Svar till inlägg av Tjommen, 2016-03-02 23:15:

Jo, men köerna till liften var så långa att jag föredrog att gå upp eftersom det då var lättare att bedöma hur lång tid det skulle ta.
PS 2016-03-03 10:13 #9842

Svar till inlägg av Tjommen, 2016-03-02 23:15:

Förra gången det gick i Sälen så avrådde de från att cykla beroende på att man inte ville ha cyklister utmed bussvägarna. Finns det cykelvägar numera?
Ulf S 2016-03-03 01:40 #9841

Svar till inlägg av Myran, 2016-03-02 22:48:

Jo, och jag håller ju egentligen med dig helt och hållet.
Det jag retar mig på, och raljerade om tidigare, är att arrangörer som nn sorts självutnämnda miljöpoliser som ska uppfostra och jävlas med oss tävlande.
Är det inte är ont om parkeringsplatser finns ingen anledning att arrangörer ska lägga sig i och försöka styra hur vi reser.
Vid akut brist på parkeringsplatser så kan prisinstrumentet användas, men eftersom beloppen är små är det mest "signalpolitik", dvs signalera med ett förhöjt pris att tillgången är begränsad. Ekonomiskt sett har priset på parkeringen liten betydelse: om det kostar 10 kr eller 30 kr spelar liten roll om körsträckan till tävlingen är 10 mil...
Parkeringsavgifterna har vi främst för att kunna ersätta markägare som upplåter marken, och i andra hand för att få lite extrainkomster.
Tjommen 2016-03-02 23:15 #9840
Det lär ju bli så att man cyklar till alla etapperna ändå. Att ta skidlift till tävlingen var ju Dalarna också först med, historia.
Tjommen 2016-03-02 23:00 #9839

Svar till inlägg av insider, 2016-03-02 22:51:

Linköpingssolen är stark ;)
insider 2016-03-02 22:51 #9838

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-02 22:35:

Obligatoriska bussningen gällde väl dem som bodde på C-orten, alla andra tog bilen ända fram som vanligt. I Sälen är det bil som gäller för alla som inte bor nära busshållplatserna. Uppläget verkar vara bil till P, sen några kilometers promenad till bussen.
Myran 2016-03-02 22:48 #9837

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-02 10:21:

Det är många parametrar som ska synkas för att få en bra helhet i ett arrangemang.
Är inte alla åldersklasser lika berättigade till att få den maximalt bästa orienteringsupplevelsen?
Med upplevelse menar jag att områdets karaktär används på bästa sätt.
Det innebär att alla klasser får bra terräng och utmanande banor oavsett banlängd och färgkod.
Tyvärr kan det kullkastas pga av ett lättvindigt och enkelt arenaval görs enbart för arrangörens egen bekvämlighet. Om parkeringsutrymmet är en begränsande faktor tycker jag att det är helt i sin ordning att uppmana de tävlande att samåka. Det tycker jag inte är någon styvmoderlig behandling. Om det kommer tio bilar med 4-5 personer i varje bil så är det helt OK med ensamkommande i den elfte bilen.

Nybro OK arrangerade ett flertal tävlingar i Kråksmåla för cirka 5-10 år sedan.
http://www.kastensson.se/doma/show_map.php?user=buhre.anders%40wanadoo.fr&map=337
En fantastiskt fin terräng men med mycket begränsade parkeringsmöjligheter.
Arrangören löste det genom att söka tillstånd att parkera utmed vägen. Kan man dessutom enkelrikta trafiken är det en användbar lösning.
Zerbembasqwibo 2016-03-02 22:35 #9836

Svar till inlägg av Chang, 2016-03-02 20:31:

1985 blev det obligatorisk bussning första gången. Och var höll man då hus? Jo i Dalarna så klart.
Chang 2016-03-02 20:31 #9835

Svar till inlägg av Analys, 2016-03-02 19:08:

På mitt första o-ringen på c-orten (Örnsköldsvik, 1994) åkte jag buss från just c-orten till etapperna. Det var till och med förbjudet att åka egen bil till etapperna. Så jag fattar inte riktigt vad det nya är. Kan du förklara?
OL-Karlsson 2016-03-02 19:39 #9834
Det mest miljövänliga är att lägga ner oringen. Alla transporter dit och därifrån, ja ni fattar själva. Det blir som när jag jobbade som kommunalarbetare på 90-talet och besparingarna började. Då kom vår arbetsledare och påstod att det mest lönsamma för kommunen var att vi satt helt stilla och inte gjorde något överhuvudtaget.
Analys 2016-03-02 19:08 #9833
Tack. Visste att kommentaren skulle komma. Talking med orienterare. Är ingen perfekt människa men tycker vi ska försöka begränsa skadeverkningar av vår kära hobby. Måste vi ha dieselduschar mitt i naturen? Kan vi åka kollektivt till etapper? (fantastiskt initiativ av kullorna och masarna däruppe i Sälen för oringen 2016) . Vill vi dra vårt strå till stacken man ändå kunna njuta av vår fina sport? Vill vi kan vi. Usch för dusch!
PS 2016-03-02 17:54 #9832

Svar till inlägg av Analys, 2016-03-02 17:33:

Du började ju den här debatten med att ta upp duschen ute på tävlingsplatsen som en potentiell miljöbov. Nu antder du att du kommer att basta efter tävlingarna. Oavsett uppvärmningsmetod så skulle jag vilja påstå att det är ett betydligt större slöseri med energi och därmed i praktiken en större risk för klimatpåverkan.
Analys 2016-03-02 17:33 #9831
PS! Räknar med att duscha med både varmt och kallt vatten hemma i hyrstugan i Sälen. Vi har t o m egen bastu. Now we are talking. Usch för dusch!
PS 2016-03-02 17:29 #9830

Svar till inlägg av Stoffe, 2016-03-02 13:37:

Nej, det är inget krav på att det ska finnas möjlighet att åka kollektivt utan bara att eventuella möjligheter ska anges. När tävlingar går tex vid Åva så är det ju inte så lätt. Om man verkligen vill så ligger det i och för sig en busshållplats vid Sandemar och därifrån kan man ju gå skogsstigar ca 4 km till Åvavägen. En annan möjlighet är ju att cykla från pendeltåget men det förutsätter ju att man bor rimligt nära en pendeltågsstation.
Analys 2016-03-02 17:07 #9829
Åker kommunalt eller cyklar ut med min vattenflaska till tävlingarna. Framsynt jobbat av dalaklubbarna som hade spårbunden trafik till TC redan för 20 år sedan. Vill man kan man. I Sälen är det kollektivtrafik med buss som gäller till etapperna. Härligt initiativ. Även vi inskränkta orienterare bör kunna nagelfara våra särintressen för att minimera skadeverkningar av vår hobby. Usch för dusch!
Zerbembasqwibo 2016-03-02 16:53 #9828

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-02 15:11:

OK.
Ulf S 2016-03-02 15:26 #9827

Svar till inlägg av Stoffe, 2016-03-02 13:37:

Som jag skrev tidigare så *kan* det funka i storstadsregionerna (om man väljer bort avsides liggande terräng).
Lång-SM 2013 i Risveden skulle t ex inte varit möjligt med sådana krav.
Närmsta busshållplats är ca 8 km från målområdet och nivåskillnaden ca 100m. En rask orienterare kan väl klara promenaden på under 1,5 timme, men till det ska läggas att från Göteborg till den där busshållplatsen tar det också ungefär en timme. (Med bil tar de fyra milen från stan till TC en dryg halvtimme).
Ulf S 2016-03-02 15:11 #9826

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-02 10:40:

Om vi verkligen ska identifiera "miljöbovar" när det gäller CO2-utsläpp, så undrar jag om inte hela idrottsrörelsen - och i synnerhet konditionsidrotter - är stora miljöbovar. Ökad fysisk aktivitet leder till ökad förbränning, och därmed till ökade CO2-"utsläpp".
Bland de lite mindre bovarna hittar vi Analys, som fraktar vatten i bilen till tävlingen. Extra vikt i lasten innebär ökad besninförbrukning och därmed ökade CO2-utsläpp.
Stoffe 2016-03-02 13:37 #9825

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-02 10:40:

Stockholm har alltid kollektivmöjlighet till sina arrangemang. Åtminstone ska det alltid anges i inbjudan om hur man tar sig till tävlingen kommunalt.
Zerbembasqwibo 2016-03-02 10:40 #9824

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-02 10:10:

Jag håller med dig om att man ofta hittar igen floskler i dylika dokument.

Vågar man sig på att konkretisera dem då så att de blir realiserbara? Hur skulle det då kunna se ut?

Jag tycker att man måste identifiera största "miljöbovarna" inom sporten först för att få bäst effekt. Är det duschen eller transporten?

Om vi jämför med andra idrotter ligger vi väl i relativa tal bra till i alla fall. Vår arena "äter" ju CO2 och vi bygger inte en massa hallar i onödan. Att framställa karta är väl ändå inte så miljöförorenande eftersom kartritaren inte använder mängder av materiel eller reser ohyggliga sträckor varje dag.

Kan man lyfta fram fler bra exempel, förutom Centrum OK som väl alltid (?) har kollektivmöjlighet till sina arrangemang, lika är det väl i Schweiz? Och HenningWs bevis på att ett femdagars kan arrangeras utan de stora dagliga bilparkeringarna är väl ett spännande exempel på dalkarlarnas framåtanda!

(PS, skulle vi klippa in detta i en O-snacks-tråd kanske...?)
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng