Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

RÄDDA DINA PENGAR

Pengar tillbaka  2020-05-23 13:15
Rädda dina pengar??

Sveriges orienterare har inte riktigt förstått hur illa det kan gå med deras investerade anmälnings/boendeavgifter inför Oringen 2020.

Nordic Travel AB är ett bolag som vilket resebokningsbolag som helst. Du beställer ett boende och arrangemang i ett avtal som är bestämt i tid och omfattning.

SOFT äger Oringen AB som är ett vinstdrivande bolag och utförare av den tjänst du beställt av Nordic Travel AB. Längs ut i näringskedjan finns föreningar som ställer upp med 80000 ”frivilliga” arbetstimma för att möjliggöra 17000 starter.

När du betalar in din avgift till Nordic Travel AB så överförs den direkt till Oringen AB som ett förskott. Till dig som undrar vart dina slantar tar vägen fanns de redovisade årsskifte 19/20 som förutbetalda intäkter Uppsala 2020 med beloppet 17 992 780 kr som används efterhand till kortfristiga fordringar och löpande utgifter.
(http://www.oringen.se/download/18.5d5ed491713622378037adc/1586179657796/A%CC%8Arsredovisning%20O-Ringen%20AB%202019%20final.pdf)

Så inträffar det att Oringen AB beslutar att ställa in årets arrangemang. Försöker göra gällande att det inte är inställt utan flyttat till 2021.

Detta redovisas på Oringen AB hemsida med skrivningar vad du kan göra. Det vill säga Oringen AB försöker göra gällande att de kan förändra avtalet du har med Nordic Travel AB. Så är det inte. Du och Nordic Travel AB har ett avtal. Ni är avtalsägare.

Som resebyrå är Nordic Travel AB sannolikt illa ute just nu. Resebyråbranschen lider tungt under Corona. Risken är stor att du står utan legitim motpart om Nordic Travel AB likvideras. Rädda dina pengar när du ännu har möjlighet.

Hade Oringen som tidigare varit en tävlingsarrangör av sammanslutna klubbar utan AB så hade tävlingsreglernas återbetalningsregler gällt med avdrag för nedlagt arbete. Så är det inte nu. Nu gäller regler enligt lag.

Nordic Travel AB är din enda motpart och de har skyldighet att när de får veta att arrangemanget tidsförflyttas skyldiga att meddela dig det. Tidsförflyttningen innebär att Nordic Travel AB inte längre har ett giltigt avtal med dig. Enligt lag är Nordic Travel AB skyldigt redan i sina allmänna villkor att redovisa hur du skall göra för att återkräva pengar på brutet avtal. Något de inte gör.

Du kan oavsett vad Oringen AB anför på sin hemsida ställa krav till Nordic Travel AB om återbetalning. Oringen AB har inte rätt att omförhandla ditt avtal.

Det gör du genom att skicka ett mejl till info@nordictravel.se med bokningsnummer, bank+kontonummer samt begär återbetalning. Bifoga gärna din bokningsbekräftelse.
Nu har Nordic Travel AB sju (7) dagar på sig att återbetala.
Hur det skall organiseras är en affär mellan Nordic Travel AB och Oringen AB.

https://www.hallakonsument.se/corona-dina-rattigheter/dina-rattigheter-som-konsument/coronaviruset-installda-evenemang/

Det hade varit passande om ägaren till Oringen AB trädde fram och klarlade hur de tänker agera för att Oringen AB skall överleva. Som det ser nu så är de enda risktagarna Oringens kunder med sina semesterpengar.

Vad säger SOFTs ordförande om det? Hon representerar både oss som betalat till Nordic Travel AB och ägaren till Oringen AB. Dubbla stolar? Dags att välja sida!
Maria Krafft Helgesson, förbundsordförande
Telefon: 070-516 02 58
E-post: maria.krafft.helgesson@orientering.se

Lämpligt vore att det ansvaret vilar 100 % på ägaren SOFT tex med ett aktieägartillskott.

Vad säger Oringens ordförande Linda Take?
Telefon: 070-580 46 67
E-post: linda.take@orientering.se

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

No 2020-06-08 15:41 #105

Svar till inlägg av Xxxx, 2020-06-08 15:19:

Ja, det är ju min fråga. Jag blir irriterad när folk skjuter ner de som ifrågasätter utan att försöka argumentera.
Klart oringen måste kunna få ner kostnaden, de är ju på gränsen till turismindustri där det svänger från år till år. Det räcker med att det blir lågkonjunktur eller att någon arrangerar ett kul 5-dagars i Åbo så kommer inkomsterna dyka.
En stor anledning till att ha oringen i ett bolag var att det var för stor risk att arrangera för SOFT.
Xxxx 2020-06-08 15:19 #104

Svar till inlägg av No, 2020-06-08 15:12:

Drog jag upp servitriser? Du skrev: "Jag tror inte många servitriser har tjänstebil, eller vad tror du?" Var nämnde jag servitriser?

Om sen folk har för hög lön eller inte vet inte jag, men då får du väl kritisera styrelsen som anser att de är värda den lönen utifrån den kunskap och erfarenhet som behövs och framföra din synpunkter och lägga fram din sakliga fakta.

Hur avtal med tjänstebil ser ut vet jag inte.

Sen vet jag inte varför man just i ett bolag som O-ringen måste kunna få ner kostnader snabbare än andra bolag, eller varför de inte skulle kunna göra det om det behövs. Är det några problem som gör att de inte kan det?
No 2020-06-08 15:12 #103

Svar till inlägg av Xxxx, 2020-06-08 14:48:

Jag menar att man i ett bolag som oringen måste kunna vara snabb med att få ner kostnader.
Om man säger upp någon som har tjänstebil, blir inte bolaget då sittande med kostnaden för tjänstebil längre?
Apropå servitriser så kan man undra om oringen behöver så många med hög lön så att det är lönt med tjänstebil. En restaurang har ju sällan en marknadsföringschef utan anlitar ett företag som sköter det.
Och, ja det var du som drog in restaurangbranschen, vilket jag tycker var bra då det pekar på brister i oringen bolaget.
Xxxx 2020-06-08 14:48 #102

Svar till inlägg av No, 2020-06-08 14:36:

Har O-ringen problem pga tjänstebilar? Och det var väl du som nämnde servitriser? Sen vet jag inte om folk försökt hänga någon som tagit upp tjänstebilar, däremot verkar inte folk förstå det här med tjänstebilar och löneväxling när man undrar samtidigt varför inte servitriser har det... Om man lägger det som lön istället rakt av blir väl slutresultatet detsamma ungefär när det gäller utgifter. Men visst, man kan diskutera det men på en omsättning på 40 miljoner/år eller vad O-ringen omsätter så får man ju sätta in det i sitt sammanhang.
No 2020-06-08 14:36 #101

Svar till inlägg av Xxxx, 2020-06-08 14:22:

Det var inte jag som nämnde restaurangbranschen, men det som några andra påpekar så kanske inte det är så smart att ha tjänstebilar i bolaget.
Jag jobbar i ett bolag där många har höga löner och vi avskaffade tjänstebilar för många år sedan, så det verkar ju inte vara självklart att det är bra.

Hursomhelst så är jag ute efter de som försöker hänga folk som påpekade tjänstebilar redan innan pandemin.
Jag tycker det är väldigt intressant om oringen har problem pga tjänstebilar. Då tycker jag de personerna hade rätt.
Cis 2020-06-08 14:36 #100

Svar till inlägg av SIC, 2020-06-08 13:50:

Nej, vid kk avskrivs motsvarande skulder. Vid omststart lånefinansieras ny utrustning.
PS 2020-06-08 14:33 #99

Svar till inlägg av PS, 2020-06-08 14:33:

... att försöka hitta...
PS 2020-06-08 14:33 #98

Svar till inlägg av SIC, 2020-06-08 13:50:

Innan det blir auktion så kommer nog konkursförvaltaren att hitta en köpare som är beredd att köpa altihop till ett konkurrenskraftigt pris för att undvika de kostnader som en auktion ger samt att det blir en massa "skräp" över som ingen vill bjuda på. En köpare som skulle tänkas vara intresserad av rubbet är ju då SOFT. Det är inget ovanligt att resterna av ett företag i konkurs köps upp av huvudägaren som bildar nytt bolag efter att ha städat rejält.
Xxxx 2020-06-08 14:22 #97

Svar till inlägg av No, 2020-06-08 14:11:

Det är ju en löneväxling, man byter lön mot förmån. Servitriser har nog för låg lön för att det ska vara skattemässigt förmånligt.
No 2020-06-08 14:11 #96

Svar till inlägg av Xxxx, 2020-06-08 14:02:

Jag menar att det är olämpligt att ha kostnader som man inte kan snabbt ändra i branch där inkomster snabbt ändras.
Så jag antar att man inte skall ha många fast anställda eller tjänstebilar, istället hyra in dessa vid behov.
Jag tror inte många servitriser har tjänstebil, eller vad tror du?
Xxxx 2020-06-08 14:02 #95

Svar till inlägg av No, 2020-06-08 13:50:

Tjäsntebilar eller ej - problemet hade varit lika stora för O-ringen eller flygindustrin eller resebranschen eller restaurangbranschen.... Se förstår jag det där du citerar i slutet. Vad menar du med det? Att man inte ska ha de antal anställda i ett företag som behövs för verksamhet eller vad?
No 2020-06-08 13:50 #94

Svar till inlägg av Xxxx, 2020-06-08 12:56:

Nu var det inte sakfrågan jag reagerade på utan att man inte kan veta, när det visar sig att väldigt många har vetat innan. Jag är inte alls påläst i hur tjänstebilar fungerar när det är permitteringar tex.

Men folk varnat för pandemi i 20 års tid och tom. Arnold Schwarzenegger hade på sin tid byggt upp ett förråd med munskydd i Kalifornien och Wimbledon hade en försäkring mot pandemi.
Det finns 500 till coronavirus som väntar på utbrott och svininfluensan kan närsomhelst mutera igen. Lyssnar man på experter så är de ganska säkra på att det kommer en pandemi till inom våra ungdomars livstid.

Hursomhelst finns det ganska många andra anledningar varför saker skiter sig och det är ju just då stora kostnader är stora problem.

Kan du visa varför följande påstående är fel.
"Om vi tar bort nr 5 så återstår ändå minst 6 x 350000 = mer än 2 miljoner uppbundet statiskt i ett förlorat år. Vansinne! "
SIC 2020-06-08 13:50 #93

Svar till inlägg av ???, 2020-06-08 12:06:

Samt ett stort materiallager som byggts upp över tid som vid konkurs i så fall auktioneras ut. Blir dyrt att ersätta.
nnn 2020-06-08 13:37 #92

Svar till inlägg av Lätt att vara..., 2020-06-08 12:00:

Anledning till att man kör verksamheten som ett företag är ju risken för att det kan hända nåt oförutsett som nu. Då blir det kk, men inga enskilda drabbas mer än de som har fordran på bolaget tex de som betalat i förskott. Det är också ett risktagande vilket i detta fall premieras med lägre avgift. Annuitetsprincipen kallas det.
Yyyy 2020-06-08 12:59 #91

Svar till inlägg av Xxxx, 2020-06-08 12:56:

Uppenbart är att du inte fattar detta! Så knip käft så slipper du bli kallad dum.
Xxxx 2020-06-08 12:56 #90

Svar till inlägg av No, 2020-06-08 12:53:

Vilken intuition? Bilfrågan är väl en icke-fråga om man är insatt i hur företag fungerar och löner funkar?
No 2020-06-08 12:53 #89

Svar till inlägg av Lätt att vara..., 2020-06-08 12:00:

Nu kom ju faktiskt bilfrågan upp innan pandemin, så din argumentation faller platt.
Bara för att man inte kunde förutspå en pandemi, så kanske vissa har erfarenheter av kostnader i företag i andra sammanhang, och nu när dessa personer har fått rätt så borde man kanske inte klaga på deras intuition.
??? 2020-06-08 12:06 #88

Svar till inlägg av Bilreda, 2020-06-08 11:54:

Haha. Är väl inte lönerna som är problemet... De kan permitteras, sägas upp, etc, etc.Och man kan väl inte starta om med lägre kostnadsbas heller om man ska ha ett arrangmang i O-ringens storlek. Kostnadsbasen lär bli ungefär samma om det nu inte ska skötas ideellt..... Plus att allas pengar för startavgifter, camping, ,etc, brinner inne.
Lätt att vara... 2020-06-08 12:00 #87

Svar till inlägg av !!!!!!!, 2020-06-08 09:41:

Så spännande med dessa superhjärnor som typ i november i fjol tänkte att det är nog stor risk för ett förlorat år för O-ringen 2020. Och alla inlägg som skrevs om hur viktigt där är för O-ringen att ta höjd för att det kanske kommer ett inställt år - tog Admin bort dem? Kommer osökt att tänka på en annan superhjärna "I knew it was a pandemic and I knew it before anyone else". Avundsjuk är vad man blir - tänker i en annan dimension än oss vanliga.
Bilreda 2020-06-08 11:54 #86
Troligen är bästa alternativet att sätta bolaget i konkurs.
Då går lönegarantin in och åtminstone en del av deltagaravgifterna
återbetalas. Sen får man starta på nytt med en lägre kostnadsbas.
transportstyrelsen 2020-06-08 10:23 #85

Svar till inlägg av !!!!!!!, 2020-06-08 09:41:

Bilarna är leasade med leasing via Handelsbanken och fordonsparken hanteras av Bilreda i Nacka. https://bilreda.se/

Leasingupplägg
https://www.handelsbanken.se/shb/Inet/ICentSv.nsf/default/q8A436D6B9E90E1BCC1257AB5003616B6?OpenDocument

Känns som stor risk för förlustaffär om leasing upphör i förtid
https://www.tholin.se/artiklar/avslut-av-leasing/
Vansinne! 2020-06-08 09:49 #84

Svar till inlägg av !!!!!!!, 2020-06-08 09:41:

Misstänker att det inte finns en enda bil (kanke lätta lastbilen?) som tillgångar på balansräkningen. Dessa leasas nog med tanke på att dessa som tidigare nämnts någonstans löneväxlas som förmånsbilar?
!!!!!!! 2020-06-08 09:41 #83

Svar till inlägg av ...., 2020-06-08 09:12:

När en "ideel organisation" binder upp sin ekonomi med investeringar i bilar som blir fasta kostnader så är frågan hur smart det är.
1. Volksvagen Golf AEH23G Vit Herrgårdsvagn 2020
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD BYP194 Svart Herrgårdsvagn 2018
3. Toyota Prius Plus CKC35U Silver Crossover 2019
4. Toyota Auris 1.8 HSD PLB211 Mörkblå Crossover 2017
5. Volkswagen Crafter 2.0 TDi SUS440 Vit Lätt lastbil 2014
6. Kia Optima Sportswagon 2.0 Plug-In Hybrid ZAR605 Vit Herrgårdsvagn 2018
7. Mitsubishi Outlander PHEV 2.0 ZBT155 Vit Herrgårdsvagn 2018

Om vi tar bort nr 5 så återstår ändå minst 6 x 350000 = mer än 2 miljoner uppbundet statiskt i ett förlorat år. Vansinne!
.... 2020-06-08 09:12 #82

Svar till inlägg av Mer kostnader, 2020-06-06 15:39:

Åtminstone en av de där fordonen ser ut att vara O-Ringens tidtagningsbuss som används mobil serverhall under O-Ringen-veckorna?
Du menar alltså med ditt inlägg att det är helt fel att O-Ringen äger en tidtagningsbuss för att kunna genomföra evenemanget?

Tycker även det är svårt att uttala sig om kostnaden för fordonen utan att veta om dessa är löneförmån eller löneväxling. I det senare fallet kostar väl dessa fordon O-ringen AB inte speciellt många ören? Även om det är löneförmån, så brukar det vara förknippat med att man räknar in den summan i "totallön", d.v.s. du har något lägre lön men motiverar det med att du har tillgång till tjänstebil. Så funkar det iallafall i alla bolag jag känner till.
123r 2020-06-08 03:42 #81

Svar till inlägg av ???, 2020-06-07 22:16:

Kanske ska kolla med loppis arrangören för att få lite tips hur man undviker dina konsekvenser.
Måste vara betydligt svårare att arrangera på ett torg i Stockholm än på en åker i Uppsala
Nina. 2020-06-08 00:29 #80

Svar till inlägg av Placius, 2020-06-05 22:53:

Om vi säger att O-ringen har 5 anställda som tjänar 22000kr före skatt vardera, så ska företaget sedan betala 30% arbetsgivaravgift på det och kansle lite annat. Men redan 5*22000*1.3 blir sisådär 1,7 miljoner på ett år. Om sedan månadslönen före skatt istället är 30 000kr eller 40 000kr så springer det iväg i bara kostnader för dessa 5 anställda. Sen är det bara att addera allt annat som folk har fått redan gjort och ska ha betalt för. Samt sunk costs som redan är tagna eller saker som kanske inte går att avboka. Sen kan man addera fina tjänstebilar också men det är inte som att förlusten skulle minska från 16 till 6 miljoner för att de togs bort.
??? 2020-06-07 22:16 #79

Svar till inlägg av Hötorget, 2020-06-07 21:58:

Problemet är bara att de ansvariga hade dömts i domstol till ganska rejäla påföljer om SOFT och O-ringen trotsat förbudet plus att det inte blivit några bidrag från RF framöver... och inga bidrag från Uppsala Kommun heller för O-ringen i år och inga möjligheter att hyra något av kommunen heller så liiiiiite svårt att genomföra det... ;)
Hötorget 2020-06-07 21:58 #78
Gick förbi Hötorget idag, ungefär lika mycket folk som.på.ett målområde för oringen.
Verkar vara otroligt dumt att ställa in i sommar.
Möjligen är orienterare lite väl rigida och följer myndigheter för bokstavstroget
Jag antar att polisen inte upplöst ett.oringen eftersom loppisen på Hötorget
Fick fortsätta.i flera timmar
?????? 2020-06-07 16:43 #77

Svar till inlägg av Men gör det då, 2020-06-06 18:59:

Om du inte har anmälningsavgift innestående så kan du ägna din tid åt annat än tomprat här!
Men gör det då 2020-06-06 18:59 #76

Svar till inlägg av !!!!!!!, 2020-06-06 17:26:

Som t ex Oringen, ekonomi, och vilka pengar som är i fara, vad SOFT gör och vad som kan räddas?
Men gör det då 2020-06-06 18:57 #75

Svar till inlägg av No, 2020-06-06 18:47:

Precis det står det också om på RFs sida.
Där beskrivs också att man vill stötta verksamhet som riskerar att gå omkull, speciellt om det är ungdomsverksamhet. Ingen ersättning för ideellt arbete, och andra begränsningar.

Men det vill förstås ha en helhetsbild av arrangemanget och effekterna av att det ställs in.
Och därför har man från RF och SOFT bett om information inför en ev. nästa period.
RF gick för någon dag sedan ut med den samlade bedömningen för ett kvartal till t ex.

Du kan läsa allt på RFs hemsida, det är klart att det granskas, det står också.
No 2020-06-06 18:47 #74

Svar till inlägg av Men gör det då, 2020-06-06 16:52:

Men det blir ju fel. Eftersom klubbarna inte arrangerar kan man inte räkna en intäkt till klubbarna. De skall ju arrangera nästa år och får sin intäkt av ideellt arbete då.
Tjena, tänker alla lopp sno skattepengar på det här viset kommer jag visa de fingret i framtiden. Hoppas någon granskar.
Långsamt .... 2020-06-06 18:22 #73

Svar till inlägg av Orkar inte logga in , 2020-06-06 18:06:

....... eroderas våra anmälningsavgifter till ingenting.
Vi vet inte ens om det blir möjligt att arrangera nästa år. Ingen vet. Det kan komma en andra våg. Redan nu anas den vågen i Stockholm. Frisläppta festprissar befolkar gränder, krogar, barer, demonstrationer, fria resor till hela landets hörn.

Grattis alla hoppfulla, det blir ett tufft uppvaknande.
Orkar inte logga in 2020-06-06 18:06 #72

Svar till inlägg av Men gör det då, 2020-06-06 16:52:

Det stödet är bara för evenemang fram till 30/6, därifrån kan O-ringen inte få något. Det diskuteras ju ev nya stödpaket, rimligen bör ju villkoren vara liknande i juli som i juni då 50-gränsen ligger kvar tills vidare, oklart hur länge.
!!!!!!! 2020-06-06 17:26 #71

Svar till inlägg av Men gör det då, 2020-06-06 16:52:

Det mesta på denna tråd är pratbubblor utan substans.

Håll er till trådens ämne!
Men gör det då 2020-06-06 16:52 #70

Svar till inlägg av No, 2020-06-06 15:19:

Om du kollar på t ex RFs hemsida finns kraven på en ansökan.
Man måste rapportera dels kostnader och intäkter man har, men även uteblivna intäkter. Det betyder bara att det vägs in i bedömningen, inte att man får det i ersättning. Oringen har bara rapportera sin budget för året, kan man säga:

Ger möjlighet att kompensera förbund och föreningar som tappat intäkter som inte kan fås igen. Exempelvis när verksamhet eller evenemang helt ställts in och att det skulle generera publik-/deltagarintäkter.

Varje ansökan om kompensation ska innehålla verifieringar av kostnader och förväntade intäkter. Principen gör gällande att kraven på verifiering ökar med beloppet på kompensation. I vissa fall kan revisorsintyg eller liknande krävas för utbetalning.

se
https://www.rf.se/contentassets/807b561522f2463c89254428a92f9cf5/rs-beslut-principer-fordelning.pdf
??? 2020-06-06 15:43 #69

Svar till inlägg av Mer kostnader, 2020-06-06 15:39:

Oj, vad det trollas nu. Många nick blir det.
Mer kostnader 2020-06-06 15:39 #68
Naturligtvis kostar det en del med flott fordonsflotta;
1. Volksvagen Golf AEH23G Vit Herrgårdsvagn 2020
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD BYP194 Svart Herrgårdsvagn 2018
3. Toyota Prius Plus CKC35U Silver Crossover 2019
4. Toyota Auris 1.8 HSD PLB211 Mörkblå Crossover 2017
5. Volkswagen Crafter 2.0 TDi SUS440 Vit Lätt lastbil 2014
6. Kia Optima Sportswagon 2.0 Plug-In Hybrid ZAR605 Vit Herrgårdsvagn 2018
7. Mitsubishi Outlander PHEV 2.0 ZBT155 Vit Herrgårdsvagn 2018

Det är lätt att skära breda remmar ur andras läder!
??? 2020-06-06 15:31 #67

Svar till inlägg av No, 2020-06-06 15:19:

Nu var det ju en uppskattning de pratade om på TV vad de förlorade på ett inställt O-ringen när frågan ställdes, inte en ekonomisk rapport. Så då är det väl vettigt att sälja att man tappar de beloppen när samtidigt inkomsterna är 0 kr. Sen permitterar man såklart, men man har ändå haft löner, lokaler, inköp, och en jäkla massa andra utgifter som man har betalat och måste betala. Det är ju inte så att man inte har haft några utgifter detta året... Däremot mindre utgifter nu när man permitterar och inte har ett O-ringen i år. Men många fasta kostnader ligger kvar och man måste också jobba för O-ringen nästa år.
No 2020-06-06 15:19 #66

Svar till inlägg av Plus och minus, 2020-06-06 14:44:

Nu har jag inte läst vad som står, men i en förlust kan man väl inte räkna in en spekulativ vinst.
Och har man inget arrangemang så har man väl permitterat folk hoppas jag, för man kan väl inte ha massa folk jobbandes utan att ha något att göra.
1 2 3 4 5 6 7 8

Senast kommenterat

Lördag 20/4
Fredag 19/4
Onsdag 17/4

15:49

NATT-SM

117

 

10:35

-Arrangemangsreklam-

974

 

Tisdag 16/4
Söndag 14/4

09:46

Jiiwee

6

 

Lördag 13/4

17:28

Eventor nere igen...

862

 

10:03

Silly Season 2024

197

 

Fredag 12/4

17:38

Stafettligan

390

 

Torsdag 11/4
Onsdag 10/4

23:57

Maraton tider!

31

 

Lördag 6/4

20:13

Livelox feedback

253

 

Fredag 5/4
Torsdag 4/4

08:13

Vänplikt/lumpen

10

 

Onsdag 3/4
Tisdag 2/4

07:41

10-mila från 2024

1714

 

Måndag 1/4
Lördag 30/3

09:59

Postcovid

0

 

Torsdag 28/3

08:28

Jukola / Venla - 2024

77

 

Onsdag 27/3
Tisdag 26/3

20:56

Stigsnitsling

10

 

19:25

Barku shoes?

12

 

Måndag 25/3
Torsdag 21/3

22:18

Sverigelistan

395

 

Onsdag 20/3

10:57

Tove på OS?

32

 

Fredag 8/3
Måndag 4/3
Onsdag 28/2

18:23

GPS med Galileo

39

 

Tisdag 27/2
Torsdag 22/2
Onsdag 21/2

10:51

Jobb för orienterare

233

 

Tisdag 20/2

17:42

Orienteringsvideos

6

 

Fredag 16/2
Måndag 12/2
Söndag 4/2

15:59

Gap year in Sweden

0

 

Lördag 3/2


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng