Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Parkeringsavgift

Olle  2019-03-10 18:59
Vad tycker ni om parkeringsavgiften som kommer att tillämpas vid Skogsfalkens tävlingar i vår.
4 person i bilen, gratis.
2-3 personer, 20 kr.
1 person, 40 kr.

Alla kanske inte har någon att samåka med.
Man kanske bor långt från sina klubbkompisar.
Man kanske skall iväg på annat efter tävlingen.



Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Tillstånd 2022-05-29 10:50 #51
Att parkera på åkermark strider för övrigt mot terrängkörningslagen. Det krävs att länsstyrelsen ger tillstånd. Hur många klubbar ansöker om det?
Ledare 2022-05-29 08:39 #50

Svar till inlägg av Regler, 2022-05-29 00:06:

Var hittar du stöd för detta? Vilken regel?
Regler 2022-05-29 00:06 #49

Svar till inlägg av Omkostnad, 2022-05-28 11:25:

Om man får tillgång till ytan gratis eller inte är inte avgörande. Om man anordnar parkering på en yta som inte är tillåten att parkera på, tex utan markägarens medgivande får man ta ut avgift. Men man får inte ta ut avgift för något som är gratis och tillåter i övrigt, t.ex. på en stadsgata eller idrottsplatsparkering.
Bix 2022-05-28 18:28 #48

Svar till inlägg av Omkostnad, 2022-05-28 11:25:

Om det är en vanlig åker som behöver stolpas upp och funktionärer behövs som anvisare skulle jag se det som helt motiverat med p-avgift. Snyggt om hela eller en del går till markupplåtaren. Om det är en färdigställd parkering med rutor, skyltar och allt där ingen anvisning vehövs skulle jag inte ta avgift.
$ 2022-05-28 14:11 #47

Svar till inlägg av Omkostnad, 2022-05-28 13:48:

I distrikten jag kommer ifrån har det traditionellt vart så att parkeringsavgiften går oavkortat till markägaren/-na som upplåter sina marker till arrangemanget, det tycker jag är snyggt och en bra lösning!
Omkostnad 2022-05-28 13:48 #46

Svar till inlägg av Ledare, 2022-05-28 11:58:

Nej, det ligger inte utanför själva idrottstävlandet.
TG 2022-05-28 13:01 #45

Svar till inlägg av Ledare, 2022-05-28 11:58:

Om arrangören använder en kommunal gata där man normalt parkerar gratis, får man då ta ut avgift?
Ledare 2022-05-28 11:58 #44

Svar till inlägg av Omkostnad, 2022-05-28 11:25:

Egentligen borde inte SOFT ha något som helst tyckande (läs makt) om vilka avgifter vi har för parkering eller marka. Det ligger ju utanför själva idrottstävlandet. Hur ser det ut i andra förbund inom RF?
Omkostnad 2022-05-28 11:25 #43
Hur är det - får man ta ut parkeringsavgift (tilläggsavgift för särskilda omkostnader avseende parkering) ifall man får tillgång till parkeringen gratis?
Nisse 2019-03-13 19:50 #42

Svar till inlägg av Skogsfalken, 2019-03-13 09:04:

vad var anledningen till att ni valda att inte genomföra detta?
Skogsfalken 2019-03-13 09:04 #41
Vi kommer inte ha någon parkeringsavgift på våra tävlingar den 30-31 mars. Däremot förespråkar vi ett hållbart tänk och hoppas att många har möjlighet att samåka. Välkomna till härlig terräng i västra Blekinge. Går säkert utmärkt att kombinera med natt-SM som går på fredagen i Hässleholm.
Svpm 2019-03-12 11:24 #40
20kr för att parlkera är vanligt förekommande. Helt ok tycker jag och flera med mig. Men det finns snålvargar som vägrar betala. På den tiden vi tog 10kr var det en deltagare som skrev inlagor till distriktsförbundet om saken. Med allt mer tynande deltagarantal är det väl gott för klubbarna med den extra pengen p-avgiften ger.
Skogstokig 2019-03-12 10:32 #39

Svar till inlägg av Xxxx, 2019-03-12 09:11:

Vi veteraner har blivit både glömska och halvsenila så vi upplever inte veteranorienteringarna som du beskriver, men det är väl så att vi inte kommer ihåg att vi redan varit vid alla punkterna.
Xxxx 2019-03-12 09:11 #38

Svar till inlägg av Skogstokig, 2019-03-12 08:59:

Eh.... ja, trevliga träningar, men det är ju alltid samma kartavi närområde eller runt klubbstuga och kontrollpunkter, år efter år...
avh 2019-03-12 09:04 #37

Svar till inlägg av Skogstokig, 2019-03-12 08:59:

...eller 40 spänn, som i vårt distrikt, för allt det där...
Skogstokig 2019-03-12 08:59 #36

Svar till inlägg av Ulf S, 2019-03-11 23:54:

På några av de veterantourer som arrangeras så är startavgiften 60 kronor. För dom pengarna får vi alltid utmärkta och genomtänkta banor, dusch samt fika och två mackor. Så framtiden kanske redan är här.
Ulf S 2019-03-11 23:54 #35

Svar till inlägg av Skogstokig, 2019-03-11 18:54:

Men är det så bra det, egentligen?
För det första tror jag inte att det finns något stöd för förhöjd avgift för att tillhandahålla parkering. För det andra torde det göra inkomsten beskattningsbar.
Tycker du att det kan vara rimligt att lägga på en 20:a för duschen och en 50-lapp för fika också, "all inclusive" liksom?
Regelnissse 2019-03-11 19:51 #34

Svar till inlägg av Skogstokig, 2019-03-11 18:54:

Är väl mot reglerna?
Skogstokig 2019-03-11 18:54 #33

Svar till inlägg av RBa, 2019-03-11 16:09:

I det alltmer kontantlösa samhället så är din och din förenings modell helt rätt. Tjugo kronor per vuxen deltagare är lämplig summa. Se bara till att räkna bort dom pengarna innan arrangemangsavgiften betalas.
Magnus H 2019-03-11 18:48 #32

Svar till inlägg av Ulf S, 2019-03-11 13:02:

Bra att du sa det, eftersom jag bytte om i bilen hade jag inga pengar med mig till hinken. Får väl swisha nu då.
RBa 2019-03-11 16:09 #31

Svar till inlägg av Ulf S, 2019-03-11 13:02:

Vi har under många år räknat in en schablonsumma för parkering i deltagaravgiften och därmed eliminerat behovet av att ta ut parkeringsavgift. Ingen administration och snabbare hantering av parkeringen på tävlingsdagen
naryM 2019-03-11 14:05 #30
För mig är det inte viktigt att parkera PÅ arenan. 600 meter västerut finns det gott om parkeringsplatser men det kan ju vara så att man går igenom tävlingsområdet isf. Vi brukar samåka allt som oftast men det kan bli lite konstigt med att ta en avgift baserad på antalet personer i fordonet. Förklaringen kommer kanske så småningom.
Ulf S 2019-03-11 13:44 #29

Svar till inlägg av insider, 2019-03-11 08:59:

Jo, men det argumentet kan du även använda om avgiften är 50, 60 eller 100 kronor. Eller 200 kronor. Jämfört med kostnaden att köra fem-tio mil, enkel resa, till en tävling så är det väl inget att bråka om. Har man råd med det kan man väl ha råd med en hundring eller två i parkeringsavgift också?
Men frågan är väl varför man rat ut en avgift på parkering för arrangemang som kräver att man använder bil för att kunna deltaga i? Som jag ser det är det främst för att kunna ge markägaren ersättning för utnyttjandet av marken, och i andra hand för att skapa lite extra inkomster till arrangören, och först i tredje hand kommer det ekonomiska styrmedlet för att begränsa antalet bilar. Och det sistnämnda är främst relevant vid några få stora arrangemang där tillgången på mark faktiskt är en begränsande faktor.
Om arrangörer använder ohemula parkeringsavgifter för att uppfostra deltagarna så är man fel ute.
Ulf S 2019-03-11 13:32 #28

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2019-03-11 10:15:

Idén är kanske inte så dum. Den kan väl användas för att ge tillgång till fler parkeringar, där parkeringsytor är en trång resurs. Om man är beredd att gå en kilometer extra så finns det billiga platser.
Men den medför andra problem. hur vet man att man är tillräckligt tidigt ute för att få plats på den dyra parkeringen nära? Kräver en hel del logistisk planering, t ex "drop zoner" där föraren kan släppa av sina passagerare innan den avlägsna parkeringen nyttjas och att det ska vara lätt att ta sig med bilen till den avlägsna platsen om den mer närbelägna visar sig full.
Ulf S 2019-03-11 13:24 #27

Svar till inlägg av P-nisse, 2019-03-11 12:00:

Det ligger kanske en del i det.
Men det tycks mig också som att arrangörer ibland ser de tävlande som en begränsande faktor och irritationsmoment, och att man nog gärna vill begränsa deltagarantalet så mycket som möjligt.
Ulf S 2019-03-11 13:02 #26

Svar till inlägg av avh, 2019-03-11 09:42:

På de flesta tävlingar har man kontroller av betalning.
Jag vet att en i min klubb gjorde undersökning av hur betalningsviljan varierade med följande alternativ:
1. Ungdomar samlar in pengarna direkt när bilen parkerat.
2. Obevakad hink på väg till TC
Om jag minns rätt var resultatet att man fick in 20-25% mindre i det senare fallet. Eftersom direktinsamling kräver rätt mycket personal, så har arrangörer numera bevakad hink, där de vänligt påminner om betalning (så var det t ex vid helgens tävlingar i Halland).
Det verkar som om en rätt stor andel av de tävlande inte är så justa som man kanske tror.
Och då betyder det att man nog måste kolla. Och att kollen i så fall bör ske när man parkerar/eller kör in på parkeringen, inte efteråt.
Och det finns ju arrangörer som kör metoden att driva in pengarna vid inpassering till parkeringen. Det brukar hända ett par gånger per säsong, och leder nästan ofrånkomligt till trafikkaos (både för tävlande och oskyldiga förbipasserande).
P-nisse 2019-03-11 12:00 #25
För många arrangörer är parkering ett ständigt problem och den största begränsande faktorn vid val av tävlingsområde. Alla sätt att minska antalet bilar är välkomna!
Zerbembasqwibo 2019-03-11 10:15 #24
Dyr parkering - nära - få platser (folk vill samåka plus komma tidigt)
Billig parkering - längre bort - fler platser (de som kommer sent får stå där)

Fast vilket problem löser detta förslag...?
avh 2019-03-11 09:42 #23

Svar till inlägg av Ulf S, 2019-03-11 09:33:

Varför skulle detta medföra utökade kontroller (sic!)? Det är väl ingen som står och kollar de hinkar man lägger sina parkeringspengar i? Man litar på att det betalas. Om man upplyser om att man har differentierad avgift, gäller väl samma. Och de som betalar via telefon (jag vet inte hur det funkar, men jag har sett det göras) kontrolleras väl inte heller?
Ulf S 2019-03-11 09:38 #22

Svar till inlägg av Ulf S, 2019-03-11 09:33:

Men det är klart: lokalbefolkningens yngre kanske hittar fin födkrok i att stå ett par hundra meter före avtaget till parkeringen och erbjuda sina tjänster att vara passagerare i 5 minuter mot en taxa på 10 kr: båda tjänar 10 spänn på sin affärsuppgörelse .
Ungefär som det blev en födkrok att vara professionell passagerare över Golden Gate-bron, när afgiften för att passera bron differentierades baserat på antal passagerare.
Ulf S 2019-03-11 09:33 #21
Jag tror att det är en dålig idé.
1. Utökade kontroller krävs vid inpassage för att genomföra passagerräknande.
2. Betalning måste nog antagligen avkrävas vid inpassage, vilket brukar vara ett säkert sätt att skapa trafikkaos.
3. Vildparkering är gratis, och orienteringklubbar har ingen jurisdiktion att förhindra bilar att ställa sig längs småvägar, rastplatser och skogsvägar. Man kan nog anta att klubbens popularitet bland lokalbefolkningen inte kommer att vara så stor om vildparkeringen ökar. Och då kanske det inte blir så lätt att återkomma för nya arrangemang.

Som jag ser det är parkering en bra och behövlig servicefunktion vid arrangemang. Det gynnar arrangören, deltagarna och lokalbefolkningen om parkeringen kan tillhandahållas på ett vettigt sätt, som balanserar de olika behoven: relativ närhet till arenan utan att allför mycket störningar för övriga trafikanter och boende i närheten. Det är nog väldigt besvärligt att få in differentierade parkeringsavgifter i den balansen.
insider 2019-03-11 08:59 #20
40 kr - så hemskt. Det är ju lika mycket som en mil med bil kostar!
Skogstokig 2019-03-11 00:19 #19

Svar till inlägg av ????, 2019-03-10 22:34:

I den aktuella föreningen, som jag inte tänker hänga ut, så kom förslaget om differentierade parkeringsavgifter från engagerade ungdomar. Ungdomarna fick då också vara "poliser" vid infarten till parkeringen. Bilar med tonade rutor genomsöktes noga för att kolla att det verkligen satt minst fyra i bilen. Det här ledde till stark irritation både bland tävlande och efter en stund också bland ungdomarna. Försöket fortsatte ytterligare en tävling och lades därefter i evig malpåse, förhoppningsvis.
???? 2019-03-10 22:34 #18

Svar till inlägg av Skogstokig, 2019-03-10 21:51:

Vilka tävlingar syftar du på som fick färre deltagare pga detta?
Skogstokig 2019-03-10 21:51 #17
Jag skulle aldrig ställa upp som parkeringspolis på en orienteringstävling. Det här konceptet har försökts tidigare och till dom tävlingarna kom färre deltagare än vanligtvis. Försöket begravdes av den aktuella föreningen efter två tävlingar.
Cykel 2019-03-10 21:32 #16
Cykel gratis.
Bilar 100 kr styck.
xxx 2019-03-10 21:15 #15
Jag tror det vore ännu effektivare att de som inte är så många i bilen får parkera längre bort.
Sture 2019-03-10 20:14 #14

Svar till inlägg av H40, 2019-03-10 20:01:

vätgasbil gratis
annars 40 kr bil oavsett hur många det är i bilen
H40 2019-03-10 20:01 #13

Svar till inlägg av H50, 2019-03-10 19:52:

Ja, det kanske inte har någon effekt men det kan vara värt att testa.
Mats 2019-03-10 19:59 #12

Svar till inlägg av H50, 2019-03-10 19:49:

Samåkning är bra för miljön och sammanhållningen. Färre bilar innebär mindre p-platser, vilket i sin tur gör att det underlättar arrangemang ute i skogen.
1

Senast kommenterat

Lördag 20/4
Fredag 19/4
Onsdag 17/4

15:49

NATT-SM

117

 

10:35

-Arrangemangsreklam-

974

 

Tisdag 16/4
Söndag 14/4

09:46

Jiiwee

6

 

Lördag 13/4

17:28

Eventor nere igen...

862

 

10:03

Silly Season 2024

197

 

Fredag 12/4

17:38

Stafettligan

390

 

Torsdag 11/4
Onsdag 10/4

23:57

Maraton tider!

31

 

Lördag 6/4

20:13

Livelox feedback

253

 

Fredag 5/4
Torsdag 4/4

08:13

Vänplikt/lumpen

10

 

Onsdag 3/4
Tisdag 2/4

07:41

10-mila från 2024

1714

 

Måndag 1/4
Lördag 30/3

09:59

Postcovid

0

 

Torsdag 28/3

08:28

Jukola / Venla - 2024

77

 

Onsdag 27/3
Tisdag 26/3

20:56

Stigsnitsling

10

 

19:25

Barku shoes?

12

 

Måndag 25/3
Torsdag 21/3

22:18

Sverigelistan

395

 

Onsdag 20/3

10:57

Tove på OS?

32

 

Fredag 8/3
Måndag 4/3
Onsdag 28/2

18:23

GPS med Galileo

39

 

Tisdag 27/2
Torsdag 22/2
Onsdag 21/2

10:51

Jobb för orienterare

233

 

Tisdag 20/2

17:42

Orienteringsvideos

6

 

Fredag 16/2
Måndag 12/2
Söndag 4/2

15:59

Gap year in Sweden

0

 

Lördag 3/2


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng