Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Parkeringsavgift

Olle  2019-03-10 18:59
Vad tycker ni om parkeringsavgiften som kommer att tillämpas vid Skogsfalkens tävlingar i vår.
4 person i bilen, gratis.
2-3 personer, 20 kr.
1 person, 40 kr.

Alla kanske inte har någon att samåka med.
Man kanske bor långt från sina klubbkompisar.
Man kanske skall iväg på annat efter tävlingen.



Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Nisse 2019-03-13 19:50 #42

Svar till inlägg av Skogsfalken, 2019-03-13 09:04:

vad var anledningen till att ni valda att inte genomföra detta?
Skogsfalken 2019-03-13 09:04 #41
Vi kommer inte ha någon parkeringsavgift på våra tävlingar den 30-31 mars. Däremot förespråkar vi ett hållbart tänk och hoppas att många har möjlighet att samåka. Välkomna till härlig terräng i västra Blekinge. Går säkert utmärkt att kombinera med natt-SM som går på fredagen i Hässleholm.
Svpm 2019-03-12 11:24 #40
20kr för att parlkera är vanligt förekommande. Helt ok tycker jag och flera med mig. Men det finns snålvargar som vägrar betala. På den tiden vi tog 10kr var det en deltagare som skrev inlagor till distriktsförbundet om saken. Med allt mer tynande deltagarantal är det väl gott för klubbarna med den extra pengen p-avgiften ger.
Skogstokig 2019-03-12 10:32 #39

Svar till inlägg av Xxxx, 2019-03-12 09:11:

Vi veteraner har blivit både glömska och halvsenila så vi upplever inte veteranorienteringarna som du beskriver, men det är väl så att vi inte kommer ihåg att vi redan varit vid alla punkterna.
Xxxx 2019-03-12 09:11 #38

Svar till inlägg av Skogstokig, 2019-03-12 08:59:

Eh.... ja, trevliga träningar, men det är ju alltid samma kartavi närområde eller runt klubbstuga och kontrollpunkter, år efter år...
avh 2019-03-12 09:04 #37

Svar till inlägg av Skogstokig, 2019-03-12 08:59:

...eller 40 spänn, som i vårt distrikt, för allt det där...
Skogstokig 2019-03-12 08:59 #36

Svar till inlägg av Ulf S, 2019-03-11 23:54:

På några av de veterantourer som arrangeras så är startavgiften 60 kronor. För dom pengarna får vi alltid utmärkta och genomtänkta banor, dusch samt fika och två mackor. Så framtiden kanske redan är här.
Ulf S 2019-03-11 23:54 #35

Svar till inlägg av Skogstokig, 2019-03-11 18:54:

Men är det så bra det, egentligen?
För det första tror jag inte att det finns något stöd för förhöjd avgift för att tillhandahålla parkering. För det andra torde det göra inkomsten beskattningsbar.
Tycker du att det kan vara rimligt att lägga på en 20:a för duschen och en 50-lapp för fika också, "all inclusive" liksom?
Regelnissse 2019-03-11 19:51 #34

Svar till inlägg av Skogstokig, 2019-03-11 18:54:

Är väl mot reglerna?
Skogstokig 2019-03-11 18:54 #33

Svar till inlägg av RBa, 2019-03-11 16:09:

I det alltmer kontantlösa samhället så är din och din förenings modell helt rätt. Tjugo kronor per vuxen deltagare är lämplig summa. Se bara till att räkna bort dom pengarna innan arrangemangsavgiften betalas.
Magnus H 2019-03-11 18:48 #32

Svar till inlägg av Ulf S, 2019-03-11 13:02:

Bra att du sa det, eftersom jag bytte om i bilen hade jag inga pengar med mig till hinken. Får väl swisha nu då.
RBa 2019-03-11 16:09 #31

Svar till inlägg av Ulf S, 2019-03-11 13:02:

Vi har under många år räknat in en schablonsumma för parkering i deltagaravgiften och därmed eliminerat behovet av att ta ut parkeringsavgift. Ingen administration och snabbare hantering av parkeringen på tävlingsdagen
naryM 2019-03-11 14:05 #30
För mig är det inte viktigt att parkera PÅ arenan. 600 meter västerut finns det gott om parkeringsplatser men det kan ju vara så att man går igenom tävlingsområdet isf. Vi brukar samåka allt som oftast men det kan bli lite konstigt med att ta en avgift baserad på antalet personer i fordonet. Förklaringen kommer kanske så småningom.
Ulf S 2019-03-11 13:44 #29

Svar till inlägg av insider, 2019-03-11 08:59:

Jo, men det argumentet kan du även använda om avgiften är 50, 60 eller 100 kronor. Eller 200 kronor. Jämfört med kostnaden att köra fem-tio mil, enkel resa, till en tävling så är det väl inget att bråka om. Har man råd med det kan man väl ha råd med en hundring eller två i parkeringsavgift också?
Men frågan är väl varför man rat ut en avgift på parkering för arrangemang som kräver att man använder bil för att kunna deltaga i? Som jag ser det är det främst för att kunna ge markägaren ersättning för utnyttjandet av marken, och i andra hand för att skapa lite extra inkomster till arrangören, och först i tredje hand kommer det ekonomiska styrmedlet för att begränsa antalet bilar. Och det sistnämnda är främst relevant vid några få stora arrangemang där tillgången på mark faktiskt är en begränsande faktor.
Om arrangörer använder ohemula parkeringsavgifter för att uppfostra deltagarna så är man fel ute.
Ulf S 2019-03-11 13:32 #28

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2019-03-11 10:15:

Idén är kanske inte så dum. Den kan väl användas för att ge tillgång till fler parkeringar, där parkeringsytor är en trång resurs. Om man är beredd att gå en kilometer extra så finns det billiga platser.
Men den medför andra problem. hur vet man att man är tillräckligt tidigt ute för att få plats på den dyra parkeringen nära? Kräver en hel del logistisk planering, t ex "drop zoner" där föraren kan släppa av sina passagerare innan den avlägsna parkeringen nyttjas och att det ska vara lätt att ta sig med bilen till den avlägsna platsen om den mer närbelägna visar sig full.
Ulf S 2019-03-11 13:24 #27

Svar till inlägg av P-nisse, 2019-03-11 12:00:

Det ligger kanske en del i det.
Men det tycks mig också som att arrangörer ibland ser de tävlande som en begränsande faktor och irritationsmoment, och att man nog gärna vill begränsa deltagarantalet så mycket som möjligt.
Ulf S 2019-03-11 13:02 #26

Svar till inlägg av avh, 2019-03-11 09:42:

På de flesta tävlingar har man kontroller av betalning.
Jag vet att en i min klubb gjorde undersökning av hur betalningsviljan varierade med följande alternativ:
1. Ungdomar samlar in pengarna direkt när bilen parkerat.
2. Obevakad hink på väg till TC
Om jag minns rätt var resultatet att man fick in 20-25% mindre i det senare fallet. Eftersom direktinsamling kräver rätt mycket personal, så har arrangörer numera bevakad hink, där de vänligt påminner om betalning (så var det t ex vid helgens tävlingar i Halland).
Det verkar som om en rätt stor andel av de tävlande inte är så justa som man kanske tror.
Och då betyder det att man nog måste kolla. Och att kollen i så fall bör ske när man parkerar/eller kör in på parkeringen, inte efteråt.
Och det finns ju arrangörer som kör metoden att driva in pengarna vid inpassering till parkeringen. Det brukar hända ett par gånger per säsong, och leder nästan ofrånkomligt till trafikkaos (både för tävlande och oskyldiga förbipasserande).
P-nisse 2019-03-11 12:00 #25
För många arrangörer är parkering ett ständigt problem och den största begränsande faktorn vid val av tävlingsområde. Alla sätt att minska antalet bilar är välkomna!
Zerbembasqwibo 2019-03-11 10:15 #24
Dyr parkering - nära - få platser (folk vill samåka plus komma tidigt)
Billig parkering - längre bort - fler platser (de som kommer sent får stå där)

Fast vilket problem löser detta förslag...?
avh 2019-03-11 09:42 #23

Svar till inlägg av Ulf S, 2019-03-11 09:33:

Varför skulle detta medföra utökade kontroller (sic!)? Det är väl ingen som står och kollar de hinkar man lägger sina parkeringspengar i? Man litar på att det betalas. Om man upplyser om att man har differentierad avgift, gäller väl samma. Och de som betalar via telefon (jag vet inte hur det funkar, men jag har sett det göras) kontrolleras väl inte heller?
Ulf S 2019-03-11 09:38 #22

Svar till inlägg av Ulf S, 2019-03-11 09:33:

Men det är klart: lokalbefolkningens yngre kanske hittar fin födkrok i att stå ett par hundra meter före avtaget till parkeringen och erbjuda sina tjänster att vara passagerare i 5 minuter mot en taxa på 10 kr: båda tjänar 10 spänn på sin affärsuppgörelse .
Ungefär som det blev en födkrok att vara professionell passagerare över Golden Gate-bron, när afgiften för att passera bron differentierades baserat på antal passagerare.
Ulf S 2019-03-11 09:33 #21
Jag tror att det är en dålig idé.
1. Utökade kontroller krävs vid inpassage för att genomföra passagerräknande.
2. Betalning måste nog antagligen avkrävas vid inpassage, vilket brukar vara ett säkert sätt att skapa trafikkaos.
3. Vildparkering är gratis, och orienteringklubbar har ingen jurisdiktion att förhindra bilar att ställa sig längs småvägar, rastplatser och skogsvägar. Man kan nog anta att klubbens popularitet bland lokalbefolkningen inte kommer att vara så stor om vildparkeringen ökar. Och då kanske det inte blir så lätt att återkomma för nya arrangemang.

Som jag ser det är parkering en bra och behövlig servicefunktion vid arrangemang. Det gynnar arrangören, deltagarna och lokalbefolkningen om parkeringen kan tillhandahållas på ett vettigt sätt, som balanserar de olika behoven: relativ närhet till arenan utan att allför mycket störningar för övriga trafikanter och boende i närheten. Det är nog väldigt besvärligt att få in differentierade parkeringsavgifter i den balansen.
insider 2019-03-11 08:59 #20
40 kr - så hemskt. Det är ju lika mycket som en mil med bil kostar!
Skogstokig 2019-03-11 00:19 #19

Svar till inlägg av ????, 2019-03-10 22:34:

I den aktuella föreningen, som jag inte tänker hänga ut, så kom förslaget om differentierade parkeringsavgifter från engagerade ungdomar. Ungdomarna fick då också vara "poliser" vid infarten till parkeringen. Bilar med tonade rutor genomsöktes noga för att kolla att det verkligen satt minst fyra i bilen. Det här ledde till stark irritation både bland tävlande och efter en stund också bland ungdomarna. Försöket fortsatte ytterligare en tävling och lades därefter i evig malpåse, förhoppningsvis.
???? 2019-03-10 22:34 #18

Svar till inlägg av Skogstokig, 2019-03-10 21:51:

Vilka tävlingar syftar du på som fick färre deltagare pga detta?
Skogstokig 2019-03-10 21:51 #17
Jag skulle aldrig ställa upp som parkeringspolis på en orienteringstävling. Det här konceptet har försökts tidigare och till dom tävlingarna kom färre deltagare än vanligtvis. Försöket begravdes av den aktuella föreningen efter två tävlingar.
Cykel 2019-03-10 21:32 #16
Cykel gratis.
Bilar 100 kr styck.
xxx 2019-03-10 21:15 #15
Jag tror det vore ännu effektivare att de som inte är så många i bilen får parkera längre bort.
Sture 2019-03-10 20:14 #14

Svar till inlägg av H40, 2019-03-10 20:01:

vätgasbil gratis
annars 40 kr bil oavsett hur många det är i bilen
H40 2019-03-10 20:01 #13

Svar till inlägg av H50, 2019-03-10 19:52:

Ja, det kanske inte har någon effekt men det kan vara värt att testa.
Mats 2019-03-10 19:59 #12

Svar till inlägg av H50, 2019-03-10 19:49:

Samåkning är bra för miljön och sammanhållningen. Färre bilar innebär mindre p-platser, vilket i sin tur gör att det underlättar arrangemang ute i skogen.
H50 2019-03-10 19:52 #11

Svar till inlägg av H40, 2019-03-10 19:48:

Som arrangör är det givetvis lättare ju färre bilar det kommer.
Dock tveksam till hur stor effekt detta ger på antalet bilar.
40 kr har de flesta råd med ju
H50 2019-03-10 19:49 #10

Svar till inlägg av Mats, 2019-03-10 19:47:

På vilket sätt är det jättebra?
H40 2019-03-10 19:48 #9

Svar till inlägg av H50, 2019-03-10 19:44:

Kan det inte vara en stor fördel för en arrangör om det kommer färre bilar?

Tvivlar på att det handlar om miljötänk men att det är lättare att arrangera (tex mer frihet i val av områden) om det tex behövs 200 parkeringsplatser istället för 500.
Olle 2019-03-10 19:48 #8
Frågan är om det handlar om miljötänk?
Då borde man även ta hänsyn till typ av bil.
Mats 2019-03-10 19:47 #7
Jättebra upplägg av Skogsfalken. Hoppas fler följer efter.
H50 2019-03-10 19:44 #6

Svar till inlägg av H40, 2019-03-10 19:37:

Råd har de säkert men det har även de som är 4 i bilen.
Ibland går miljötänket verkligen till överdrift, vad är nästa steg?
H40 2019-03-10 19:37 #5

Svar till inlägg av H50, 2019-03-10 19:34:

Borde inte de ha råd att betala 40 kr?
H50 2019-03-10 19:34 #4
Usel idé, diskriminering mot de som inte har någon att samåka med
H40 2019-03-10 19:32 #3
Låter som en bra ide.
1

Senast kommenterat

Tisdag 26/3

07:49

Eventor nere igen...

128

 

Måndag 25/3

17:26

Sverigelistan

146

 

Söndag 24/3

19:01

Silly Season 2019

371

 

Lördag 23/3

12:59

Natt sm 2019

28

 

Fredag 22/3

20:12

GPS med Galileo

15

 

17:20

This is a man's world

40

 

Torsdag 21/3
Måndag 18/3

16:07

Sverigepremiären

45

 

13:05

10-Mila 2019

332

 

Söndag 17/3

13:34

-Arrangemangsreklam-

667

 

Lördag 16/3
Fredag 15/3
Torsdag 14/3

06:31

7500-del från 45

243

 

Onsdag 13/3

19:50

Parkeringsavgift

42

 

Tisdag 12/3
Söndag 10/3
Lördag 9/3

19:49

VM på tv?

139

 

Fredag 8/3
Onsdag 6/3

10:37

Jukola 2019

20

 

Måndag 4/3

08:51

Jukola 2019

1

 

Söndag 3/3
Torsdag 28/2

21:48

Träning

69

 

Onsdag 27/2
Fredag 22/2

21:53

WOC2019

29

 

19:55

Livelox-projektor

7

 

00:17

Oringen 2021 - Åre

4

 

Tisdag 19/2
Söndag 17/2
Söndag 10/2
Fredag 8/2


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng