Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Framtiden för ungdomar inom orienteringssporten?

ml  2018-11-26 05:36
Har inte sett själv eller hört någon som fått enkäten.
Har ni sett den?

http://www.svenskorientering.se/Nyheter/NyheterStartsida/undersokningenavorienteringforbarnochungdomarinneienintensivfas/

”Innevarande och kommande vecka går ett stort antal enkäter ut till olika grupper. I enkäterna frågar vi om synen på nuvarande tävlingssystem och ett antal möjliga utvecklingsvägar. De grupper vi vill ha svar från är föräldrar till orienterande barn, ledare och tränar samt ungdomar som har slutat med tävlingsorientering.”

Är lite orolig att resultatet kommer tolkas åt det håll man vill. Detta är en utmanande fråga och ingen sitter på den gyllene lösningen. Jag tror man behöver se det hela utifrån ett bredare perspektiv inom orienteringen, i idrottsrörelsen och i samhället.

Mina fyra främsta tankar är;
1. Vårdatumstoppet, Ligger som ett blött täcke över hela rörelsen. Verkar inte påverka mtb eller trailrunners, men påverkar all vår verksamhet och inte minst ungdomsverksamheten.
2. Kanslistyrt initiativ och man sönderanalyserar läget. Orienteringen är nog i mycket bättre status än vissa andra idrotter och har verkligen föreningarna lyft detta som ett problem? Man kanske inte har förmåga att ha större verksamhet pga brist på orienterare i 25-40 års åldern?
3. Sverigelistan, det blir alldeles för lätt / tydligt för äldre ungdomar & juniorer att jämföra sig. Bättre med otydlighet och fler framgångsrika ungdomar per helg.
4. Dubbla budskap från förbundet. Vi måste erkänna att vi håller på med en tävlingsidrott. Man måste vara bra som 14/15 för att bli uttagen av SOFT till att komma in på OLGY.

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Inre Motivation 2019-05-19 21:38 #101
Det finns forskning

https://www.idrottsforskning.se/den-viktiga-inre-motivationen-sa-stodjer-du-den-som-idrottsledare/

Det kan alltså bero mer på vem som är ungdomsledare än alla andra "belöningar".
Lägg ner 2019-03-22 17:29 #100
... Sverigelistan som bara är en skrivbordsprodukt och saknar förmåga att beskriva relationer mellan åldersgrupper med verklig sportslig rättvisa.

Det finns bara två möjligheter att vara bäst; H21 eller D21 i WOC.
ml 2019-03-07 17:49 #98
Någon som varit med på en träff och kan ge ett refererat?
Också ledare 2019-03-07 13:05 #97

Svar till inlägg av Ungdomsledare, 2019-03-06 08:24:

Hoppas verkligen inte att alltför många hävdar att "pyramiden" inte är ett problem. Det vore ju att spela de som redan har tänkt ut den färdiga lösningen rätt i händerna. Diktatur- sektretoriken* fanns ju där från början.

Skulle vara intressant att veta om hur mycket av det som finns kvar i SOFTs träffar.

*Vi har identifierat problemet och har bevis som stödjer detta - vi har därför ensamrätt att bestämma hur problemen skall lösas. Alla som inte håller med är en del av problemet.
Ungdomsledare 2019-03-06 08:24 #96

Svar till inlägg av Nina, 2019-03-04 22:59:

Det är väl just detta som gjort att tråden engagerat. Vi som "tävlar mycket" och är väl insatta praktiskt ser ju alla dessa möjligheter. De som är med ibland har så klart svårt att se hela bilden och kanske blir hänvisade (med goda intentioner) till något som inte passar.
Jag tycker mig läsa in i många kommentarer att de mest insatta i frågan tycker att man försöker förändra något som inte är ett problem.
Tyvärr är väl problemet i många "utredningar" av olika slag att när man väl insett att man lagt ner en mängd arbete, tid och resurser i onödan så är det svårt att backa ur. Risken är stor att detta kommer sluta i en ologisk förändring som man om 10år hänvisar till när man jämför deltagarantalet i ex 16-klasserna.
Nina 2019-03-04 22:59 #95
Angående barns tävlande:

Vi har ju världens mest fantastiska idrott där man kan tävla för fullt, tävla lagom, tävla men inte tävla, springa huvudklass, kortklass, u-klass, inskolning eller tillsammans med någon i kort, inskolning (och u?). Barnen har alla möjligheter att tävla, "tävla" och gå runt efter egen ambitionsnivå och förmåga. Varifrån kommer stressen? Från orienterande föräldrar som hänger över barnen vid målgång och frågar om bommar?

Man kan ha 2 D10 barn där ena kan sprinta runt D10 och andra ungen luffsa inskolning på 45 minuter, om föräldrarna tillåter barnet att skippa tävlingsklass.
Intresserad 2019-03-04 17:12 #94
Någon som varit på träff med SOFT? Vad tycker kansliet och vad tycker distrikten?
Tvärtom 2019-03-04 13:14 #93
Framtiden för orienteringen bland ungdomar?
08 2019-02-28 15:59 #92

Svar till inlägg av LÄS utvärderingen, 2019-02-28 15:05:

Hänger inte med. Vad faller platt? Hur då? Tycker de 4 punkterna av trådskaparen hänger ganska väl.
LÄS utvärderingen 2019-02-28 15:05 #91
http://www.svenskorientering.se/forening/Barnochungdom/studienbarnstavlande/

pkt 1-4 ovan faller platt till marken som analys av frågeställningen.
Nett Etikett 2019-02-08 07:04 #90

Svar till inlägg av Tävla barn till döds, 2019-02-06 16:24:

Länka gärna istället för att kopiera stora texter. Så har du källhänvisningen klar på en gång också. Och skriv dit din egen åsikt eller bidrag i frågan. Annars framstår du ju som ett nättroll.

Härifrån är texten kopierad om nån nu undrade: http://www.svenskorientering.se/forening/Idrottslyftet2019/traningochtavling
H40 2019-02-07 21:06 #89

Svar till inlägg av Gurka, 2019-02-07 20:56:

Det han skriver stämmer väl rätt bra på många idrotter?

Tror inte man passar speciellt bra in i simklubben om man är 16 och vill träna 2 gånger i veckan när de flesta 16 åringarna tränar 12 gånger i veckan.

Jag tvivlar på att det oftast är själva resultatfokuset som är problemet (tror inte det är så extremt) men mer att det inte finns någon plats i många idrotter för ungdommar som inte är relativt duktiga och vill lägga ned mycket tid på idrotten.

Gurka 2019-02-07 20:56 #88

Svar till inlägg av Bjorn_G, 2019-02-06 16:39:

Nej du Analys bara skriver haranger från sitt perspektiv.
För mindre läskunniga 2019-02-07 20:23 #87

Det här inlägget är anmält för granskning

Läs allt 2019-02-07 20:23 #86

Det här inlägget är anmält för granskning

KJi 2019-02-06 19:18 #85
http://tv.orientering.se/video/teaser-190201

Någon som får till ljud på denna?
Bjorn_G 2019-02-06 16:39 #84

Svar till inlägg av Tävla barn till döds, 2019-02-06 16:24:

Bra att få en sammanfattning av forskningsläget. Har du referenser till forskningsrapporterna så att vi kan titta närmare på deras arbeten?
Tävla barn till döds 2019-02-06 16:24 #83
Det här säger forskningen!
Genom åren har en mängd olika forskargrupper studerat och försökt förstå varför barn och framför allt ungdomar väljer att lämna idrotten. En samlad bild av hur idrotten ser ut och hur den historiskt sett har varit uppbyggd ger följande bild. Forskarna kallar det för idrottens kärnlogik.
• Barn- och ungdomsidrotten är ofta prestations- och resultatinriktad.
• Den är ofta kravfylld i termer av resultat
• Barn- och ungdomsidrotten rangordnar och selekterar individer/lag
• Den är tränings- och tävlingsintensiv
• Det tar en hel del tid i anspråk
• Många ledare är fostrade i kärnlogiken och praktiserar den i verksamheten
När forskarna sen frågar barn och ungdomar varför man slutar får man ofta svar som stärker bilden av att en hel del av orsakerna till varför man slutar finns i kärnlogiken. De vanligaste svaren orsakerna kan sammanfattas i ett antal punkter.
• Man upplever att det finns små eller inga möjligheter att var med utan krav på prestation och resultat.
• Man upplever också att det finns få eller inga alternativ att vara med utifrån sin egen ambitionsnivå.
• Man saknar möjlighet att utöva idrott på skoj
• Många barn och ungdomar upplever inte att man duger
• Man har små eller inga möjligheter själv påverka utformning och innehåll av verksamheten
• Man har inte tid
• Man har inte råd
Navigator 2019-01-17 18:38 #82
Håller med om att vårstoppet ligger som ett blött täcke. Gäller att hitta på enkla närtävlingar eller sprint då, när det är som finast. Hur gick det i Skåne, fick LST hindra OL gm utökat vårstopp?
Navigator 2019-01-17 18:38 #81
Håller med om att vårstoppet ligger som ett blött täcke. Gäller att hitta på enkla närtävlingar eller sprint då, när det är som finast. Hur gick det i Skåne, fick LST hindra OL gm utökat vårstopp?
Ajdu 2018-12-01 00:05 #80

Svar till inlägg av B, 2018-11-30 21:49:


Jag har inget emot färgerna, jag tycker nog bara att det läggs för stor vikt vid utveckling och moment.
Själv sprang jag mycket svårare banor genom att använda kompass och sedan lära mig kurvbild och sist bli snabb på planbild. Det var roligt äventyr, ungefär som ploga ner för svarta pister.
naryM 2018-11-30 23:08 #79

Svar till inlägg av PS, 2018-11-30 22:51:

Kan för en eller kanske två ggr hålla med ditt inlägg.
¤ Träna alltid snäppet svårare än tävlingsklasen (färgen).
¤ Träna samma moment minst två träningar i följd.
¤ Träna momentbana vid några enstaka tillfällen.
Tycker att man ska lägga lika mycket fokus på hur träningen ska genomföras och uppföljningen som själva träningsmomentet.
PS 2018-11-30 22:51 #78

Svar till inlägg av H40, 2018-11-30 19:00:

Jag svarade "Bjorn_G" som pratade om att det kan vara bra för ungdomar att veta vilka moment de ska träna på och tidigare har det skrivits om att träningarna ska ha ett syfte som beskrivs i förväg. Jag menar på att alla träningar för ungdomar ska ha syftet att få rutin på den nivå de är nu och utmanas med lite svårare moment samtidigt som de har kul. Det behöver man inte snacka så speciellt mycket om utan det handlar bara om att lägga varierande banor. Att träna vissa moment vid speciella tillfällen tror jag bara dödar nöjet och kreativiteten. Att jag sedan skrev "extrema momentbanor" kanske förde tankarna fel. Jag menade helt enkelt att en helt vanlig bana med varierande moment nog är bättre för de flesta än att krångla till det med en bana där man drillar ett visst moment.
B 2018-11-30 22:20 #77

Svar till inlägg av En stilla fråga?, 2018-11-30 22:04:

Absolut, jag väljer det som jag uppskattar, och väljer bort annat.
Gällande träning såväl som tävling, och allt möjligt annat.

Jag tror att det finns något slags försök att beskriva tävlingar (sprint, medel stafett osv) samt att inbjudan skall beskriva diverse andra förutsättningar, så det kan man ju se som en början. Även om jag inte skulle tolka det som det tydligaste demokratibegreppet vi kan finna.

Men som du nog förstår efter vår diskussion så menar jag att man inte kan tolka allt som ett krav på deltagarna, eller ett syfte med allt man gör, det kan också helt enkelt vara en beskrivning för att informera för att underlätta för dem som man riktar sig till att veta vad man kan välja på.
En stilla fråga? 2018-11-30 22:04 #76

Svar till inlägg av B, 2018-11-30 21:49:

Kan man inte börja med att varudeklarera tävlingar då? En träning kan jag ta för vad den är. Är glad om någon ställer upp och fixar. Men en tävling som kostar tid, resa och pengar är jag mer intresserad av att veta förutsättningarna för. Blir det kontrollplock i grönområde eller långsträckor i storskog? Det har stor betydelse för mig. Åtminstone en tydlig redovisning av vem som ritat kartan och vem som lagt banan. Då kan jag sen välja själv. Om det nu var det demokratiska syftet med att på förhand veta hur det slutar.
B 2018-11-30 21:49 #75

Svar till inlägg av Ajdu, 2018-11-28 22:21:

Jo, visst - vi är nog överens om att man kan ha olika intressen av utveckling.

Men det är ju också skillnad på att kräva att alla ska göra lika (jag har aldrig påstått att alla måste utvecklas efter en enda modell), och att kunna erbjuda något för alla att använda om de vill utvecklas till en högre nivå.
Utvecklingstrappan beskriver ju bara vilka olika nivåer det finns, det finns inget krav på att man ska vilja nå nästa högre nivå, eller i vilken takt man gör det. Jag tror att du övertolkar utvecklingstrappan som ett påbud, när jag ser det mera som ett stöd för de som skall försöka att förstå var olika personer ligger i sin kompetens att klara specifika orienteringsmoment på en bana. Och vad de kanske skulle kunna behöva utveckla för färdigheter om de vill klara en mer utmanade svårighetsgrad nästa gång de tränar.

Det blir svårt att följa alla dina förslag om att ledarna ska lära av andra klubbar, byta erfarenheter och utvecklas. Att man inte kan ha en utvecklingstrappa, men ska ha lämpliga banor för alla som vill gå upp i svårighet. Samt att man inte får ha ett syfte med en träning, i alla fall inte uttalat.

OK, jag håller med om att man inte alltid behöver ha ett uttalat syfte, men det blir nog bra om man i alla fall varudeklarerar träningarna (det är lite olika om man ordnar en teknikträning med kontrollplockning, långa banor eller en linje- eller korridor-orientering). Det kan vara bra att veta för den som vill träna även om man inte uttalar ett syfte på en detaljerad nivå med en kontrollplockning eller långdistansträning (det kan ju banläggaren hålla för sig självt).

Omväxling kan ju uppskattas, även om man inte känner ett behov av en utveckling, eller om har en aversion mot ett syfte. Jag tror att få skulle klaga på en träning som de råkade få en uppenbar förbättring av, särskilt om de dessutom uppfattade den som meningsfull eller att den gav nyttiga erfarenheter, även om de misstänkte att någon hade ett syfte med träningsplaneringen.

För mig är en utvecklingstrappa inget man slaviskt måste planera efter, men det kan vara en idégivare och stöd för den som behöver anpassa några banor till olika kompetensnivåer på deltagarna.
H40 2018-11-30 19:01 #74

Svar till inlägg av Ajdu, 2018-11-30 18:53:

Det viktiga är väl ändå alltid om det står något på instagram?
H40 2018-11-30 19:00 #73

Svar till inlägg av PS, 2018-11-30 18:53:

Hur kom vi ifrån en tabell som visade utvecklingsnivåer till extrema momentbanor?

Det måste väl vara möjligt att ha utvecklingsnivåer, ha ett visst fokus på en träning och till och med säga det till barnen/ungdommarna utan att blanda in extrema momentbanor?
Godag yxskaft! 2018-11-30 18:59 #72

Svar till inlägg av PS, 2018-11-30 18:53:

Varför tar du ens upp det?
Ajdu 2018-11-30 18:53 #71

Svar till inlägg av Bjorn_G, 2018-11-30 17:58:

Jag håller med dig. Det känns som ibland är det bra med att ha ett syfte, men att alltid ha det är för vissa dåligt. Det svåra är att motivera varför det ibland är dåligt med ett syfte.
Kanske är det det som är spontanidrott.
PS 2018-11-30 18:53 #70

Svar till inlägg av Bjorn_G, 2018-11-30 17:58:

De ytterst få ungdomar som kan ha glädje av specialträning på extrema momentbanor tror jag redan befinner sig på svart nivå och kan få den typen av träning i andra sammanhang än ordinarie ungdomsträningar. Dessa kan de i stället genomföra som rena högfartsträningar.
Bjorn_G 2018-11-30 17:58 #69

Svar till inlägg av Ajdu, 2018-11-30 13:07:

Tja, min gissning: ibland (för ungdommar som är mer tävlingsfokuserade och intresserade av att utvecklas) kan det vara bra att veta vilket moment det är man ska träna, spänst, backe eller förlängning eller sista säkra. Men jag är inte övertygad om att man alltid behöver (ska) informera om det. Målet med träning av en teknik måste ju vara att den ska slå till automatiskt när den behövs.

Men om det är ett grupp ungdommar som springer för att ha kul finns det nog inget att vinna på att tjata på om utvecklingsmål...
Pappa 2018-11-30 17:36 #68
Ta bort Sverigelistan för löpare under 35 år
Fatta! 2018-11-30 17:11 #67

Svar till inlägg av Ajdu, 2018-11-30 13:07:

Precis som i skolan så ska man göra allt så djävla tråkigt så att äggen slutar. Om alla filmskapare och författare hade jobbat på samma sätt, alltså att börja med slutet så skulle man slippa titta på hela filmen och slippa att läsa hela boken. Vi skulle spara en massa tid!
Ajdu 2018-11-30 13:07 #66
Nu har jag funderat lite vidare på vad det är som skaver.
För att få till en meta-diskussion.

Vad är syftet med att ungdomarna ska informeras om syftet på varje träning?

Vad är det för mål man uppnår om man alltid informerar om syftet, eller snarare om man inte informerar om syftet, vilka mål missar man?
Ajdu 2018-11-28 23:23 #65

Svar till inlägg av PS, 2018-11-28 23:04:

Precis, i en liten klubb har man ju tid att vara informell, då tycker jag man skall uttnyttja det.

Men samma sak här, någon kanske är militär och tycker det är roligt att skicka ut ungarna i olika grupper som tävlar mot varandra. Sen köra genomgångar med projektor i ledningsrummet.

Jag tycker inte det är givet att det ena är bättre än det andra.
PS 2018-11-28 23:04 #64
I detta fall tycker jag att "Ajdu" är något på spåren. Har man bara tillräckligt utmanade terräng så behöver man inte krångla till träningarna så mycket för att de ska få avsedd effekt. Det är dock viktigt att följa upp hur ungdomarna genomför sina banor (prata med dem). Om det visar sig att de tar riktigt dåliga vägval bara för att komma runt moment som de inte klarar av så är det dags för en riktad insats där man hjälper dem över tröskeln. Tänk bara på att de ju inte gör fel utan det handlar ju bara om att det finns snabbare sätt som de kan lära sig. Att lära ut ett visst moment till alla samtidigt tror jag inte mycket på.
Ajdu 2018-11-28 22:21 #63

Svar till inlägg av B, 2018-11-28 22:06:

Nej, det är skillnad på att ha olika svårigheter att välja på och att dela in ungdomar och försöka få dessa att uvecklas efter en bestämd modell.
Kanske inte så lätt att förstå, det är ett mindset.
B 2018-11-28 22:06 #62

Svar till inlägg av Ajdu, 2018-11-28 21:49:

Du beskriver en utvecklingstrappa ganska väl, grattis!
1 2

Senast kommenterat

Söndag 21/7

10:09

CH10 säljes

0

 

Lördag 20/7

00:28

Startplats O-ringen

1

 

Fredag 19/7

17:40

Veteran-VM i Lettland

51

 

14:09

Silly Season 2019

395

 

00:07

-Arrangemangsreklam-

676

 

Torsdag 18/7
Onsdag 17/7

23:48

Männens revir

1544

 

18:12

Startplats D40

2

 

10:36

Eventor nere igen...

147

 

Tisdag 16/7

12:40

Truppen till JVM

82

 

10:41

OO Cup till Sverige

1

 

Måndag 15/7
Söndag 14/7


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng