Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Trail vs orientering

Trail vs OL  2018-11-16 10:24
Trail-löpning verkar gå framåt och det saker vi inom orienteringen kan plocka upp från deras arrangemang för att skapa mer moderna OL-arrangemang och locka nya utövare/behålla fler yngre under en längre tid. Trail har garanterat massor att lära av OL men jag skulle vilja ha en diskussion vad vi kan lära av Trail - vad är det som gör att deras tävlingar är attraktiva? Vad kan vi lära oss?

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Jadu 2018-11-20 16:18 #154

Svar till inlägg av Xxxx, 2018-11-20 15:55:

Så det är Susanne Söderholm som vill ändra sporten för att få fler att orientera. Inte jag.

Jag tycker att skriv tävlingens namn på målet och flytta det 50 meter och lägg upp lite terrängbilder på instagram. Då kanske det kommer 10 st till på Natt-DM och det blir lite roligare bilder.

Jag tror det räcker långt och blir jävligt mycket billigare än SOFT's enkäter.
Xxxx 2018-11-20 16:16 #153

Svar till inlägg av Jadu, 2018-11-20 16:10:

Haha. Det är ju nästan komiskt det du skriver. Har du ingen värdefull information? Men det skriver du ju hela tiden att du har, du har ju massa med åsikter om allt som är fel och allt man ska göra för att få tävlingarna att växa och orienterarna att öka i antal, inte minst när det gäller nattävlingar. ;) Men du kan ju berätta om alla dessa fantastiska traillopp och vad som finns i deras guldgruva. Eller maratonarrangörer.
Jadu 2018-11-20 16:10 #152

Svar till inlägg av Xxxx, 2018-11-20 15:55:

Jag vet helt enkelt att jag och mina barn har ingen information som är värdefull för hur man får fler 20 åringar att orientera. Natt-DM är Natt-DM liksom.

Men de som arrangerar trail-lopp sitter på en guldgruva med infromation.
Jadu 2018-11-20 16:07 #151

Svar till inlägg av Xxxx, 2018-11-20 15:55:

Du förstår inte och kommer med falska påståenden. Jag springer orienteringstävlingar och är nöjd med den information som finns.
Det är Susanne Söderholm som inte är nöjd och mailar mig konstiga mail till mig och mina barn.
Jag tycker Susanne Söderholm borde ringa IFK Göteborg istället och fråga hur de lyckas så bra med Skatås Ryggar.
Xxxx 2018-11-20 15:55 #150

Svar till inlägg av Jadu, 2018-11-20 15:50:

Alla klubbar finns på nätet, all info finns där, Eventor finns där, Livelox finns där, pm finns där, de flesta klubbar och evenemang har Instagramkonto, 10mila har kört mycket på sociala medier, och så vidare. Vad är problemet? Börjar orientera istället så kanske du fattar lite mer om det du skriver om.
Jadu 2018-11-20 15:50 #149

Svar till inlägg av Xxxx, 2018-11-20 15:45:

Men de inser att om de skall finnas kvar så måste de finnas på sociala medier.
Det var väl ingen klubb som finns idag som inte har en hemsida på internet. Finns det någon klubb som bara skickar saker med post?
Jadu 2018-11-20 15:48 #148

Svar till inlägg av orienterare, 2018-11-20 15:45:

Hemsidan är för oss äldre och information, det är inte marknadsföring för yngre.
Tror du att de har instagram för skoj,

Det är ungefär som vissa trodde internet är en fluga.
Jadu 2018-11-20 15:47 #147

Svar till inlägg av Xxxx, 2018-11-20 15:34:

Som du ser i mitt föregående inlägg så använder WOC 2019 IFK Göteborg som ambassadörrer på sociala medier. Jag tror inte att dom gör det för skojs skull.
orienterare 2018-11-20 15:45 #146

Svar till inlägg av Jadu, 2018-11-20 15:16:

Oringen, tiomila och jukola har egna hemsidor och mycket av det som finns på deras Instagram är länkar till hemsidan. Särskilt listan över anmälda. Hemsidan är lika bra som Instagram,
Xxxx 2018-11-20 15:45 #145

Svar till inlägg av Jadu, 2018-11-20 15:35:

Reklam på sociala medier gör väl massor av klubbar och evenemang idag. Men varken O-ringen, Lidingölopet, Vasaloppet, Jukola, 25manna, etc, byggde väl sina varumärken på att just sociala medier fanns... De var stora innan också.
H40 2018-11-20 15:42 #144

Svar till inlägg av Jadu, 2018-11-20 15:35:

Men vilken värld lever du i?

Jag klarar faktiskt inte att förstå poängen med flertalet av dina inlägg. Du verkar mest diskutera med någon halmgubbe som du just uppfann.

Det är klart att reklam, instagram och facebook och allt kan vara bra men det är ju inte så att det är ett motsatt förhold mellan eventor och information i andra media eller att det är instagram som har gjort 10Mila stort eller att natt DM skulle få många fler deltagare med bättre reklam i kidsens media.
PS 2018-11-20 15:38 #143

Svar till inlägg av Jadu, 2018-11-20 15:35:

Oj! Nu kommer ju deltagandet på VM fullständigt explodera av nya länder som aldrig varit med förut.
H40 2018-11-20 15:37 #142

Svar till inlägg av orienterare, 2018-11-20 13:48:

I framtiden kommer allt gå via instagram och facebook. Alla som inte förstår det och tror att det finns andra data system som fungerar bättre för en del saker är bara baksträvare.

Vad kan vara bättre än att få information om allt, inbjudan, anmälan, reklam, resultat, bilder etc via facebook feeden? Tänk hur översikligt och praktiskt det blir. Att någon ska gå in på en hemsida och se på en kalender är så gammalmodigt

Tror att det är något sånt om vi lägger till att allt er svart eller vitt, som vi kan sammanfatta Jadu med.
Jadu 2018-11-20 15:35 #141

Svar till inlägg av H40, 2018-11-20 13:04:

Här kan du läsa att WOC 2019 har kontaktat IFK Göteborg för att de skall göra reklam på sina sociala medier.

"Dette innebär att IFK är med på en del foton/videointervjuer. Vi lägger ut bilder och videor på våra sociala medier. Det kan vara när vi har läger och samlingar före WOC."

http://www.ifkgbgol.nu/news_more.php?news_id=2771&lowLimit=40
Xxxx 2018-11-20 15:34 #140

Svar till inlägg av Jadu, 2018-11-20 15:14:

Ursäkta men vore det inte bättre om du började orientera och lärde dig hur det fungerar? Att plötsligt börja få in icke-orienterare att ställa upp i ett natt-DM genom att locka dem med Instagraminlägg känns väldigt tveksamt. Det går ju inte att jämföra med trail, är helt olika saker. Såklart är det i Eventor och genom klubbarnas hemsidor man man når de aktiva orienterare som är intresserade, vilket bara ett mindre antal är av de springer vanlig orientering. Att locka folk utifrån och göra fler delaktiga som inte orienterar borde i så fall innebära att förändra nattorienteringen och hitta på något helt nytt. Men det är väl ingen som vill det?
Jadu 2018-11-20 15:16 #139

Svar till inlägg av orienterare, 2018-11-20 13:48:

Men varför har då oringen, tiomila och jukola instagram-konton?
Man kan ju titta vilka som har anmält sig där också, eller hur?
Jadu 2018-11-20 15:14 #138

Svar till inlägg av Xxxx, 2018-11-20 13:03:

Nej, man tror att om man tar bort kortklasser och ersätter med u-klasser upp till 16 år så kommer man få fler att orientera när de blir äldre.
Jag tror att om det är samma Natt-DM med samma inbjudan i Eventor så kommer ungefär samma antal personer springa nästa år också.

Så jag tycker att det är bättre att fråga de som har lyckade trail-lopp om man kan ta delar av marknadsföring och arrangemang in i orientering. Vad kan man göra för att skap en större hype och göra fler delaktiga?

Uttnyttja de ungdomar som är kvar i sporten till att utveckla arrangemang istället för att stirra ner i enkätsvar på tråkiga konferenser.

Vill man inte uttnyttja de duktiga personer som finns så kommer inte en power-point hjälpa.
orienterare 2018-11-20 13:48 #137

Svar till inlägg av Jadu, 2018-11-20 12:41:

Om du vill veta vilka som är anmälda till en tävling finns det i Eventor men inte i Instagram. Blir du intresserad kan du anmäla dig direkt.
H40 2018-11-20 13:04 #136

Svar till inlägg av Jadu, 2018-11-20 12:58:

Vad är det du är imot enkäter och att fråga folk vad de vill? Är du rädd för att det kommer bevisa hur fel du har? Att det för att det kan förstöra din trevliga värld där du redan vet allt?

Xxxx 2018-11-20 13:03 #135

Svar till inlägg av Jadu, 2018-11-20 12:58:

Inget mer att erbjuda än O-ringen? Det är väl inte SOFT som arrangerar tävlingar och bjuder in? Du verkar ha missat en hel del... ;) Och vem har sagt att man ska ändra svårigheten för 20-åringar på natt-DM???? Hade du nu sprungit orientering hade du vetat lite mer hur det funkar.
Jadu 2018-11-20 12:58 #134

Svar till inlägg av H40, 2018-11-20 12:51:

Tur tror jag inte på men hype, det skapar man på instagram idag.

Jag tycker tvärtom att SOFT är naiva när de skickar ut enkäter utan att ha något att erbjuda mer än oringen.
Tror dom på allvar att 20 åringar plötsligt skall åka till Natt-DM för att man ändrar klassindelningen eller banorna svårighet för ungdomar?

Jag tror att de hellre åker och springer Skatås Mörkaste, men jag är ju bara naiv.
H40 2018-11-20 12:57 #133

Svar till inlägg av Jadu, 2018-11-20 12:50:

Ja, det gör den nog.

Vad har den filmen med idioter att göra? Varför visar du instagram profiler för orienterings arrangemang? För att motbevisa dig själv? För att skillnaden mellan o-ringen och natt-dm är instagram profilen för den första men inte den andra och att 15 tusen kommer komma till natt-dm nesta gång om de använder instagram?
H40 2018-11-20 12:51 #132

Svar till inlägg av Jadu, 2018-11-20 12:41:

Varför är det bara de som vill prestera och tro på en karriärr som tittar i eventor? Hur kommer du på allt?

Men jag har sagt flera gånger att du gärna får börja använda instagram och facebook och vad du nu tror att kidsen vill ha. Det kanske går väldigt bra med en massa nya deltagare till dina arrangemang.

Jag har väl dock en mindre naiv syn och erfaring och kommit fram till att det är väldigt svårt att revolutionera antalet som deltar i en sport (och det är många som har försökt).

Det är inte så väldigt lätt att få till ett nytt vasalopp, tiomila eller något helt nytt concept. Ibland fungerar men det har nog mer med tur, rörelser i samhället, hype och sånt än perfekt marknadsföring eller det perfekta konceptet.
Jadu 2018-11-20 12:50 #131

Svar till inlägg av H40, 2018-11-20 11:06:


Appropå idioter, vilka tror du den här filmen vänder sig till. Gubbar över 50?

https://www.instagram.com/p/BpHmjMQAOZi/
Jadu 2018-11-20 12:41 #129

Svar till inlägg av H40, 2018-11-20 11:06:

Du missar att många tävlar inte för att prestera utan för att vara med i en social livstil.

Den som vill prestera tittar i Eventor, men det är väldigt få som tror på en karriär i orientering när man kommer upp på seniornivå och är 20 minuter efter.
Det kommer alltid vara väldigt få som åker på Natt-DM för att nå en bra placering i seniorklass.

Så dagens idrotts-arrangemang handlar om att skapa ett event där man gör de som tävlar delaktiga. Med bilder på instagram så kan de som springer dela bilder med varandra och även göra reklam till varandra innan och efter tävlingen.
Man får då en massrörelse som folk vill vara delaktiga.

Det finns några sådana i orientering och det är tiomila, jukkola, oringen och 25 manna.

Så om någon arrangör vill skapa ett större orienteringsarrangemang och vill ha med gruppen 20-35 så får man spela efter deras regler.

Det samma gäller att alla företag just nu håller på att ändra marknadsföring och intern kommunikation till generation Z och Y för att de skall överleva i framtiden.
H40 2018-11-20 11:06 #128

Svar till inlägg av Jadu, 2018-11-20 10:59:

Hur vet du allt du säger att du vet? Har du någon länk? Någon statistik? Frågat många?

Hoppas men tvivlar på att du är mellan 20-35 så att du iallafall är med i gruppen som du i det närmaste idiotförklarar.

Ja, det är idiotisk om man är intresserad av att tävla i en sport och inte tittar i kalendrar över tävlingar utan istället väntar på att man ska få reklam på sociala medier om när det går tävlingar.


Xxxx 2018-11-20 11:02 #127

Svar till inlägg av Jadu, 2018-11-20 10:59:

Det är just precis det de gör, tittar i Eventor. Det är ju en fantastisk sida om man gillar orientering och där hittar du allt du kan tänkas vara intresserad av och som arrangeras. Lättöverskådligt, bra info, lätt att sortera på vad man söker, lätt anmäla sig, etc. Och även "den stora gruppen 20+". Varför skulle de inte göra det om de nu är intresserade av orientering? Verkar ju väldigt märkligt i så fall. Vad bygger du det på?
Jadu 2018-11-20 10:59 #126

Svar till inlägg av H40, 2018-11-20 10:51:

Men du förstår inte, den stora gruppen 20+ tittar inte i regelbundet efter tävlingar i Eventor.

De gör sina val efter vad kompisar och andra visar på instagram och andra sociala forum,
sedan tittar de i Eventor.

Hur många av de som sprang Skatås Mörkaste tror du har letat i en kalender efter den tävlingen och hur många tror du springer för att kompisar eller "influencers" springer?
H40 2018-11-20 10:56 #125

Svar till inlägg av Jadu, 2018-11-20 10:35:

Så vad är det du föreslår? Att soft ska betala orienterare för att spamma sociala medier om orientering?

Du skriver ju faktiskt att de kollar vad kompisar har för sig. De kollar ju inte SOFT, trail run åre eller natt-dm sina sidor på sociala medier om de inte redan är intresserade.

Kompisar skriver ju redan om vad de gör på sociala medier.

Och det är väl lite det det handlar om. Folk gör samma sak som kompisarna och blir inspirerade av dem mycket mer än annan marknadsföring.
H40 2018-11-20 10:51 #124

Svar till inlägg av Jadu, 2018-11-20 10:40:

Hur kan du hitta på falska dikotomier hela tiden?

Det finns ju självklart ingen som helst motsättning mellan att ändra marknadsföringen och det att samla ihop statistik om vad som faktiskt gäller.

Det är ju bara du som om och om igen skriver som att du vet allt och om man bara lyssnar på dig så blir allt så bra.

Orienteringen, trailrunning och New York marathon kan självklart bli bättre på marknadsföring. Det går säkert att göra saker bättre i orienteringen men en bra hemsida som Eventor eller kalendern på trailrunning sweden är ju det som är bra för de som redan är aktiva eller vill börja med sporten.

Instagram, facebook, reklam på ica kan dock vara bra för att försöka få in nya i sporten (men jag tvivlar på att det går så bra eller är så lätt som du verkar tro).
Xxxx 2018-11-20 10:42 #123

Svar till inlägg av Jadu, 2018-11-20 10:40:

Fast du har ju ingen koll på hur marknadsföring fungerar heller. Hur gammal är du egentligen? Gubbe?
Xxxx 2018-11-20 10:41 #122

Svar till inlägg av Jadu, 2018-11-20 10:33:

Nu skrev jag inte om träning i allmänhet, nu skrev jag om träning i samband med att en 23-åring hade en tenta och inte hade tid att titta på Eventor ens en gång. Då är det kanske troligt att fokuset inte ligger på ett natt-DM i orientering om två veckor och träning inför det, oavsett om det dyker upp ett Instagraminlägg någonstans. Att det är natt-DM har de troligtvis koll på ändå. Om du nu hade sprungit orientering själv hade du haft mer insikt i hur sporten fungerar, hur Eventor fungerar och vilka mekanismer som styr.
Jadu 2018-11-20 10:40 #121

Svar till inlägg av H40, 2018-11-20 10:13:

Det är så roligt att du inte fattar hur marknadsföring fungerar 2018 och ändå tycker att du vet bäst. Det är exakt det här som är problemet, att gubbar tror att de vet bäst.

Om bara sådana som du skulle erkänna att ni inte förstår hur det fungerar och att man måste ta hjälp av yngre för marknadsföring så skulle halva slaget vara vunnet.

Nej, istället skall man ut med dumma enkäter och ringa föräldrar.
Jadu 2018-11-20 10:35 #120

Svar till inlägg av H40, 2018-11-20 10:13:

Alltså många ungdomar kollar instagram/facebook varje dag, men man kollar inte efter tävlingar man kollar vad kompisar har för sig.

Om någon spinger orientering så blir man inspirerad, så brukar sociala varelser fungera.
Jadu 2018-11-20 10:33 #119

Svar till inlägg av Xxxx, 2018-11-20 10:13:

Men tränar är det massor av ungomar gör. Många 20+ åringar tränar massor, ofta varje dag.

Men om man inte satsar så sitter de flesta inte i 20 års åldern och kollar tävlingar på Eventor.
Man kanske springer tiomila, oringen och 25 manna och någon tävling som dök upp i bruset.
H40 2018-11-20 10:13 #118

Svar till inlägg av Jadu, 2018-11-20 10:08:

Både och skulle jag tro (men nu blev det nog svårt för dig).

Det finns ju en kalander i eventor som man kan titta på lite då och då för att se när det går tävlingar som man kanske vill vara med på.

Att sitta klistrad vid instagram för att hoppas att någon person skriver ett inspirerande inlägg om
alla tävlingar som man kanske vill vara med på låter ju helt idiotiskt.

Men om du tror att det är det som ska till till så får du väl bara göra det.
Xxxx 2018-11-20 10:13 #117

Svar till inlägg av Jadu, 2018-11-20 10:08:

Absolut att de har koll på det om de är aktiva och intresserade att springa just då. Men troligtvis har de i så fall väldigt mycket jobb med studier att de inte har tid att träna så mycket och därför är det mycket möjligt att de inte kommer att springa en krävande lång natt i H21.
Jadu 2018-11-20 10:08 #116

Svar till inlägg av Xxxx, 2018-11-20 09:58:

Om du är 23 år pluggar en utbildning och har en tenta om 2 veckor.

Tror du de personerna har koll på kompisar på Instagram eller Eventor?
H40 2018-11-20 10:08 #115

Svar till inlägg av Jadu, 2018-11-20 10:04:

Konstigare och konstigare. Hur kan allt vara så svart och vitt i din värld?

På trail sin hemsida finns det också en kalender som visar tävlingar... antar att de också lika bra kan ta bort den eftersom kidsen idag bara ser på instagram.

Hur du kommer in på enkäter i det här sammanhanget är obegripligt.
1 2 3 4 5

Senast kommenterat

Tisdag 23/4

22:39

10-mila från 2024

1719

 

21:39

-Arrangemangsreklam-

977

 

18:33

Sverigelistan

399

 

Måndag 22/4
Söndag 21/4

21:45

Livelox feedback

256

 

Onsdag 17/4

15:49

NATT-SM

117

 

Tisdag 16/4
Söndag 14/4

09:46

Jiiwee

6

 

Lördag 13/4

17:28

Eventor nere igen...

862

 

10:03

Silly Season 2024

197

 

Fredag 12/4

17:38

Stafettligan

390

 

Torsdag 11/4
Onsdag 10/4

23:57

Maraton tider!

31

 

Fredag 5/4
Torsdag 4/4

08:13

Vänplikt/lumpen

10

 

Onsdag 3/4
Tisdag 2/4
Måndag 1/4
Lördag 30/3

09:59

Postcovid

0

 

Torsdag 28/3

08:28

Jukola / Venla - 2024

77

 

Onsdag 27/3
Tisdag 26/3

20:56

Stigsnitsling

10

 

19:25

Barku shoes?

12

 

Onsdag 20/3

10:57

Tove på OS?

32

 

Fredag 8/3
Måndag 4/3
Onsdag 28/2

18:23

GPS med Galileo

39

 

Tisdag 27/2
Torsdag 22/2
Onsdag 21/2

10:51

Jobb för orienterare

233

 

Tisdag 20/2

17:42

Orienteringsvideos

6

 

Fredag 16/2
Måndag 12/2


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng