Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Lösningar för vägövergång där tiden stoppas

Annas  2018-09-17 07:06
Var på Waxholms tävling igår. Där hade man en vägövergång där tiden inte räknades mellan kontrollen före vägövergången och efter vägövergången.
Bra lösning tycker jag. Dock verkar det ställa till det i Winsplits samt främst i Livelox.
Finns någon bra lösning på det?

(Så här skriver man i Eventor:

Det har varit lite diskussion om huruvida resultaten är rätt eller inte. I winsplits online ser det ut som att man har en tid mellan kontroll 50 och 51. Så är det inte det är en effekt från winsplits själv. Eftersom löparna har samma tid vid kontroll 50 och 51 tycker winsplits att det är märkvärdigt ( ett symptom på att SI enheterna har felställda klockor normalt ) och flyttar på tiden lite från föregående sträcka. Det är därför de kontrollena gråmarkeras också.
Alltså sluttiden i resultatlistan är rätt, sträcktiden mella n 50 och 51 i winsplits är fel.
I liveresultaten har många löpare längre tid vid förvarningen ( innehåller sträckan 50-51) än i mål.
I livlox kommer kontrollstämplingarna dyka upp på fel ställe efter vägpassagen eftersom en tidssnutt saknas där men finns i GPS spåret.)

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Mullesport 2018-09-27 20:16 #48

Svar till inlägg av PS, 2018-09-27 12:20:

Sedan när bryr sig orienterare i allmänhet om tävlingsreglerna? B-sport för wanbabees är vad det är.
PS 2018-09-27 12:20 #47

Svar till inlägg av j, 2018-09-27 11:32:

Om man inte skriver något i inbjudan så kan löpare som inte startar förmodligen kräva sin anmälningsavgift tillbaka med hänvisning till regelbrott från arrangörens sida.
j 2018-09-27 11:32 #46

Svar till inlägg av PS, 2018-09-27 10:46:

Tur att det inte (bara) är du som bestämmer. Då skulle det bli krångliga tävlingar och långa inbjudningar.
MT 2018-09-27 11:27 #45

Svar till inlägg av GB, 2018-09-27 11:01:

Won't do.

Orienteringsidrotten är komplex som den är med alla olika tävlingsformer. Att tillhandahåller systemstöd och standarder (läs IOF XML) för sällsynta varianter är inte försvarbart.

Workaround i detta fall är att sätta upp aktiviteten i Livelox utan koppling till Eventor, så att de inkorrekta stämplingstiderna inte förs över till Livelox.
GB 2018-09-27 11:01 #44

Svar till inlägg av PS, 2018-09-26 12:59:

Lösningen på problemet med Livelox är naturligtvis att Livelox implementerar vägövergångar, kan ju inte vara jättesvårt.
PS 2018-09-27 10:46 #43

Svar till inlägg av j, 2018-09-27 07:24:

Det största felet med ett stopp är att det blir en helt annan typ av tävling. På två minuters promenad hinner man få ner pulsen ganska mycket. Det är ungefär som om man skulle ta ett två minuters joggingvarv mitt i ett 10000-meterslopp. Det är väl ganska uppenbart att det gynnar vissa löpartyper framför andra. Lika för alla tycker säkert många men det är ju då inte samma typ av tävling. Det minsta man kan begära är alltså att sådana stopp framgår av inbjudan. I PM är det försent.
j 2018-09-27 07:24 #42

Svar till inlägg av PS, 2018-09-26 23:55:

Men det kan väl vara en sak som den aktuella klubben kan få avgöra? De kanske har mycket lättare att fixa två radiokontroller än att skicka två personer på kurs hos Trafikverket. Eller kanske de väljer att inte ens ha speaker? Eller kanske de tycker det är tillräckligt bra att vänta 20 sekunder efter målgång innan den exakta tiden kommer?
Och självklart är det lättare att passera en vältrafikerad väg om man har möjlighet att stoppa tiden. Det behövs förmodligen en vakt även då, men det krävs inte alls lika mycket av den.
PS 2018-09-26 23:55 #41

Svar till inlägg av j, 2018-09-26 22:26:

Du tycker inte att det är något extra krångel att sätta en radiokontroll på vardera sidan av vägen då. Gör man inte det så har speakern inte en aning om hur lång tid en löpare har förrän denna har stämplat ut.
PS 2018-09-26 23:52 #40

Svar till inlägg av j, 2018-09-26 22:26:

Vältrafikerade vägar kan du ju gärna inte passera utan vakter ens om du stoppar tiden så det handlar nog mest om måttligt trafikerade vägar. På sådana anser jag att man med god banläggning och varningsskyltar kan lägga ansvaret för säker passage på löparna själva. Det har ju alltid fungerat bra förr så vad är det som har hänt på senare år? Tävlingarna har ju knappast blivit större.
j 2018-09-26 22:26 #39

Svar till inlägg av PS, 2018-09-26 12:59:

Men hur stort är detta problem då? Det är väl inte så många tävlingar det handlar om? Vad gör det om inte Livelox funkar helt perfekt i dessa lägen? Det är ju inte heller direkt VM det handlar om. Jag hävdar fortfarande att stoppa tiden är en mycket bättre och smidigare lösning än att krångla med massa vägvakter, tillstånd och utbildningar. Det är inte mer svårarrangerade tävlingar vi behöver och dessutom är det ju kul om man kan använda ett större område än att trycka ihop tävlingen på ena sidan en stor väg.
Jadu 2018-09-26 14:03 #38
Man undrar vilken planet ni lever på. Jag upplevde att det inte var några problem alls.
Riktigt rolig tävling helt enkelt.
PS 2018-09-26 12:59 #37

Svar till inlägg av j, 2018-09-26 11:33:

Du säger "bara" men du har fortfarande ingen lösning på hur man kommer tillrätta med de negativa konsekvenserna. För att speaker ska få rätt tider så kan det eventuellt räcka med att man har en radiokontroll både vid kontrollen före och efter övergången men det är inget jag har testat. För att Livelox ska fungera tror jag inte att det finns någon lösning utöver att den som laddar upp sin rutt skulle kunna modifiera alla tider efter övergången med hjälp av ett program innan det laddas upp. I teorin vore det inte jättesvårt att skriva ett sådant program men det är inget jag har hört talas om att någon gjort. Konsekvensen i dagens läge är bland annat att rutten avslutas lika långt från mål som löparen haft att göra mellan kontrollerna. Eftersom vissa löpare (ofta de bästa) ser till att ta så lång tid på sig som är tillåtet mellan kontrollerna så saknas ofta några hundra meter före mål.
j 2018-09-26 11:33 #36
Eller kan man bara stoppa tiden.
AJ 2018-09-26 11:28 #35
Det är olika regler för olika typer av vägar.
Vi skiljer på enskilda och allmänna vägar. Dom enskilda delas dessutom upp i de som får statsbidrag och de som inte har bidrag.

Enskilda utan statsbidrag: De minsta vägarna och de enklaste, fråga de som äger vägen, enskilda personer ingen myndighet har något att säga i de fallen.

Enskilda med statsbidrag: De som äger vägen och kommun typ.

Allmänna vägar: Trafikverket. Typ jättesvårt
KRIS 2018-09-25 16:21 #34
Personalen ska ha genomgått Trafikverkets kurs Vakt , anpassad för evenemang. Sen ska man vara klädd och ha skyltat som för trafikvakterna vid vägarbeten. Då får man befogenhet och stoppa trafiken.
OP 2018-09-24 11:35 #33

Svar till inlägg av PS, 2018-09-24 11:06:

Aha. Då kommer mitt svar här: Klubbens löplopp har ibland vägvakter som får stoppa trafiken, nu har jag inte skött ansökan själv men det är nog ganska lätt om det är ett begränsat antal löpare eller en ganska kort tid det rör sig om (det gör det ju lättare även med bemanningen).
norrmann 2018-09-24 11:28 #32

Svar till inlägg av PS, 2018-09-24 11:06:

PS, det er korrekt, alternativet til å ha to "halvleker"
PS 2018-09-24 11:06 #31

Svar till inlägg av OP, 2018-09-24 10:15:

Avstängning av vägen helt är sällan ett alternativ. I synnerhet inte om det är vägen som de tävlande tar sig till och från tävlingen på. Jag antar att "norrmann":s fråga gäller om det är tillåtet för annan än polisen att stoppa bilar när löpare ska passera.
OP 2018-09-24 10:15 #30

Svar till inlägg av norrmann, 2018-09-23 10:34:

Man får ansöka hos kommun + polis om man vill stänga av en väg. Vad som krävs skiljer sig säkert beroende på om det är en elitsprint i Stockholm city eller en tävling med 1000 deltagare ute i obygden.
Polisen 2018-09-23 16:27 #29

Svar till inlägg av norrmann, 2018-09-23 10:34:

Du vet väl att vi i Sverige har så j---a krångliga regler att detta är inget nån orkar göra?!
norrmann 2018-09-23 10:34 #28
Hadde det vært greit at noen borte i Sverige redegjorde for hva som kreves av Polis for at man i et orienteringløp kan stenge av trafikken med arrangører, eller måste Polis foreta slik agerande ?

Tror dette er viktigere å få svar på enn om en kverulant får svar på om det skal være svensk med Stockholmsdialekt i disse spalter.
Finlandssvensk 2018-09-19 20:02 #27

Svar till inlägg av ...(nr2), 2018-09-18 13:23:

Jag skriver på finlandssvenska och jag hoppas att alla klarar av att läsa detta. Läser själv gärna inlägg på norsk eller dansk.
...(nr2) 2018-09-19 08:16 #26

Svar till inlägg av Observer II, 2018-09-18 14:41:

Skönt och veta att man är ensam om det och att du har koll på alla.:)
Observer II 2018-09-18 14:41 #25

Svar till inlägg av ...(nr2), 2018-09-18 13:23:

Ja, det är nog bara du som slutar läsa. Det går att förstå om man vill. Ungefär som att lyssna på en stockholmare eller dansk från Köpenhamn, du måste ändå översätta till svenska för bägge två.
PS 2018-09-18 13:59 #24

Svar till inlägg av norrmann, 2018-09-18 13:31:

Skriv på norska! Svenskar som föredrar engelska från en norrman framför norska är förmodligen bara dryga. De lär förstå om de bara vill.
Zerbembasqwibo 2018-09-18 13:34 #23
Notera att det i Sverige per lag (Järnvägslagen 9 kap. 1 § ) och även orienteringens regler är förbjudet att korsa järnväg på annat ställe än vid av Trafikverket anordnade passager.

"1 § Utan infrastrukturförvaltarens eller ett järnvägsföretags tillstånd får inte någon beträda spårområdet för järnväg utom på platser där det klart framgår att allmänheten har tillträde."

Tolka det som att endast järnvägsövergångar är tillåtna platser.
norrmann 2018-09-18 13:31 #22
(nr2) is english better ? I may repeat my latest in that lingo in case no one else understand norwegian spirted up with a few swedish phrases
...(nr2) 2018-09-18 13:23 #21

Svar till inlägg av norrmann, 2018-09-18 12:58:

Är det bara jag som slutar att läsa när det står på norska? Det är liksom lite för jobbigt och brukar sluta med att det gnälls på svenskarna. Är man helt försoffad eller är bara norksa väldigt jobbigt i skrift?
norrmann 2018-09-18 12:59 #20
jernbane, skulle det stå.....
norrmann 2018-09-18 12:58 #19

Svar till inlägg av avh, 2018-09-17 15:32:

Denne arrangøren i STockholm....kunne den ikke hatt "safety marshalls" som stoppet trafikken ?
Nå kjenner jeg ikke reglene i Sverige på dette, jeg mener Polisens/veimyndighetenes ? Om det kreves Polis til dette, er det vel en kostnadsfråge ?

Korsning jernave som jvg skriver, det håper jeg er en søkt løsning, neppe praktisk....

(Kan nevne at jeg en gang på slutten av 80-tallet hadde et strekk over runway på flyplass, en meget trafikkert en med småfly. Dette skjedde i en mindre norsk stad......absolutt galskap.
avh 2018-09-17 15:32 #18

Svar till inlägg av avh, 2018-09-17 12:17:

...men det brittiska regelverket har till exempel detta explicit - inger runtrtrixande kring reglerna där...
14.21 For those aged under 16 on the day of the event, courses must not have any routes that require them to
cross roads with significant traffic unless appropriate traffic management arrangements have been put in
place. Such arrangements may include: mandatory safe routes, crossings controlled by lights/marshals,
the use of under-passes/bridges, timed controls etc. Roads with traffic management that induce low
speeds (15mph as on many campuses) are acceptable but busy public roads are not.

jvg 2018-09-17 15:28 #17

Svar till inlägg av j, 2018-09-17 15:14:

Vid korsning av järnväg måste tiden stoppas.
j 2018-09-17 15:14 #16
Jag tycker man kan skilja på större tävlingar som SM och O-ringen mot vanliga bonntävlingar. På mindre tävlingar tycker jag det är ett utmärkt system att stoppa tiden. Det gör det möjligt att på ett trafiksäkert sätt korsa större vägar utan att det kräver massa funktionärer och avspärrningar.
PS 2018-09-17 14:45 #15

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2018-09-17 13:46:

Nej, inte alls. För mig räcker det utmärkt att jag vet att det är jag som har rätt ;-)
Zerbembasqwibo 2018-09-17 13:46 #14

Svar till inlägg av PS, 2018-09-17 13:35:

Vi behöver inte alltid vara överens. :)
PS 2018-09-17 13:35 #13

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2018-09-17 13:15:

Lyckades man fixa en vägövergång där en massa bussar passerade på 5-dagars 1999 så ska det nog gå på de flesta tävlingar. Den gången löste man det med en "sluss" dvs två likvärdiga fållor på vardera sidan om vägen och sedan fick man springa i en av dessa fållor beroende på var trafiken var. Detta förutsätter alltså att man kan stoppa trafiken. I de allra flesta fall tror jag inte att man behöver krångla till det utan det räcker med att man lägger en kort sträcka snett över vägen så att löparna kan kora när det är lämpligt. Oftast består ju trafiken huvudsakligen av "oss själva" och om det är tätt med annan trafik så är det nog inte så lämpligt för en viktig tävling.

Om någon tycker att jag sitter i glashus i denna fråga så anser jag mig friskriven i och med att jag informerade tävlingsledningen om nedan nämnda paragraf redan före tävlingen. Mer än så ansåg jag mig inte ha anledning att göra.
Zerbembasqwibo 2018-09-17 13:15 #12

Svar till inlägg av PS, 2018-09-17 12:13:

Precis, därav att man behöver ha ett kartbyte där menade jag.
Zerbembasqwibo 2018-09-17 13:15 #11

Svar till inlägg av PS, 2018-09-17 12:19:

Tur att "norrmann" håller fanan högt då!

Ja då blir det bara blankt NEJ på tävlingar som ska passera en väg eller dylikt på ett säkert sätt, eller så får man lösa det på egen risk med ett farligare beteende.

Men, då blir det väl till att lämna in en motion då!

Men det där med att trixa sig förbi, du räknar väl inte in de som (o)medvetet bryter mot reglerna, exv frågar sig fram?
PS 2018-09-17 12:19 #10

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2018-09-17 10:52:

För övrigt tycker jag att det är intressant att så många i Sverige verkar lägga minst lika mycket energi på att "trixa sig förbi regelverket" som på att följa det.
avh 2018-09-17 12:17 #9

Svar till inlägg av norrmann, 2018-09-17 11:08:

Ja, min erfarenhet av sådana passeringar, där man stannar klockan i högst en eller två minuter, stammar (som väl en del förstått) från GB, där vägarna kan vara vältrafikerade, smala, kurviga och backiga - oftast alltihop på en gång - så där är det ofta helt nödvändigt för att kunna genomföra en tävling på ett säkert sätt.

Våra skogar (och våra vägar) är ju oftast inte såna att det behövs. Men jag har alltid sett det som en bra nödlösning. Om det passar in i det svenska regelverket har jag inte ägnat många tankar...
1

Senast kommenterat

Torsdag 25/4

19:59

10-mila från 2024

1745

 

08:07

Sverigelistan

408

 

Onsdag 24/4
Tisdag 23/4

21:39

-Arrangemangsreklam-

977

 

Måndag 22/4
Söndag 21/4

21:45

Livelox feedback

256

 

Onsdag 17/4

15:49

NATT-SM

117

 

Tisdag 16/4
Söndag 14/4

09:46

Jiiwee

6

 

Lördag 13/4

17:28

Eventor nere igen...

862

 

10:03

Silly Season 2024

197

 

Fredag 12/4

17:38

Stafettligan

390

 

Torsdag 11/4
Onsdag 10/4

23:57

Maraton tider!

31

 

Fredag 5/4
Torsdag 4/4

08:13

Vänplikt/lumpen

10

 

Onsdag 3/4
Tisdag 2/4
Måndag 1/4
Lördag 30/3

09:59

Postcovid

0

 

Torsdag 28/3

08:28

Jukola / Venla - 2024

77

 

Onsdag 27/3
Tisdag 26/3

20:56

Stigsnitsling

10

 

19:25

Barku shoes?

12

 

Onsdag 20/3

10:57

Tove på OS?

32

 

Fredag 8/3
Måndag 4/3
Onsdag 28/2

18:23

GPS med Galileo

39

 

Tisdag 27/2
Torsdag 22/2
Onsdag 21/2

10:51

Jobb för orienterare

233

 

Tisdag 20/2

17:42

Orienteringsvideos

6

 

Fredag 16/2
Måndag 12/2


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng