Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

HD10 och HD12 försvinner?

karraz  2017-11-13 21:39
Tydligen ligger det ett förslag inför förbundsmötet nästa år att helt plocka bort tävlingsklasserna HD10 och HD12. Om förslaget går igen ska det gälla fr o m 2019.

Är det bara jag som undrar om det har brunnit på allvar för SOFT som ens tänker tanken? Finns det ingen som har egna barn, har haft egna barn eller själv har varit barn? Hur ska det ens vara möjligt att rekrytera nya barn om det ack så viktiga tävlingsmomentet plockas bort?

Kan i o f bara tala för mig själv och se till mina ungar. Men det är inget snack om att sonen som nu är 8 år gammal kommer lägga av med orientering om han ska tvingas "tävla" mot skuggade barn - både tjejer och killar i olika åldrar t o m 2022 i den nya klassen U3.

Har inget mot att U-klasserna utvecklas - men rör inte tävlingsklasserna för alla de barn som älskar att tävla. Känns som att vi är endast ett ödesdigert beslut från att vara en tävlingsidrott till att vara ännu en mulle-verksamhet (inget ont om Mulle i övrigt).

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Erik A. 2017-11-16 14:52 #247

Svar till inlägg av P, 2017-11-16 14:44:

"- Som så ofta så fokuseras det fortfarande i den här tråden på de som är högpresterande och tävlingsinriktade."

... men det är väl bara denna grupp som drabbas av förslaget. För övriga sker ingen förändring?

P 2017-11-16 14:44 #246
Mina åsikter i frågan är väl ungefär så här utan inbördes ordning:
- Jag tror inte att den här förändringen kommer att förbättra orienteringen
- Jag tror inte att den här förändringen kommer att leda till döden för orienteringen
- Som så ofta så fokuseras det fortfarande i den här tråden på de som är högpresterande och tävlingsinriktade.
- Om vi som föräldrar (kollektivet, ingen utpekad) tycker att det inte är värt att ställa upp om det är U-klass istället för tävlingsklass säger väl något om hur barnen troligtvis kommer att se på U-klass.
- Jag tycker att man kan tolka statistiken som att just HD10-12 är mycket väl fungerande och att det är steget till H14 och uppåt som avskräcker.
- Jag tror att barn upp till 12 i högre utsträckning kan utvecklas inom orienteringen genom fokus på annat än resultat och att de kanske t.o.m. blir bättre orienterare om de kan delta med fokus på just hur de blir bättre istället för fokus på resultat. Att våga göra det svåra vägvalet trots riskerna, att sakta ner löpningen för att fokusera på tekniken och framförhållningen.
- Men trots allt. Jag tror att våra barn mår bättre av andra förändringar än just detta. PS förslag att få delta utom tävlan kanske är något att fortsätta på. Att lyfta U-klasser eller Kort-klasser eller B-klasser eller vad det nu är som är alternativet borde vara något förbundet kan titta på.
En mamma 2017-11-16 14:39 #245
Angående priser i ungdomsklass: Mina barn tillhör de som sällan får pris. De har oftast varit strax utanför, och visst blöder mammahjärtat lite när 25 av 30 i H12 får pris, och sonen kommer 27:a. Han är dock sedan 8-årsåldern stolt över att klara sig själv i skogen och vill absolut inte tillbaka till U-klass med skugga. Visst skulle han kunna springa en U3-bana utan skugga, men jag tror inte att det är lösningen för att slippa tävlingshets.
Låt barnen utvecklas i sin egen takt, även i tävlingsklasser. Och en stor eloge till de arrangörer som har lottade priser eller pris till alla, istället för att belöna samma snabbspringande barn helg efter helg och lämna de sista 10-25 procenten utan pris.
MN 2017-11-16 14:35 #244

Svar till inlägg av PS, 2017-11-16 14:11:

I protokollet står även att jaktstart inte skall finnas vid klasser där ungdom under 12 år deltar.
Detta fär väl till följd att antingen skall 14-klasserna ha lottad start sista dagen på O-ringen eller skall 12-åringar inte ha rätt att springa tävlingsklass vid sådana tävlingar.
Försvararen 2017-11-16 14:26 #243

Svar till inlägg av PS, 2017-11-16 14:11:

Tror Du tolkat det rätt. Själv tänkte jag mest att 16-åring fick hålla sig till publiktävling när medel-SM avgjordes för att sedan kunna springa stafett. I styrelsens protokoll står det dock att man skall ha uppnått klassens ålder för att få delta i SM. Frågan är vilka som uppnått rätt ålder i
HD-20-stafetten? Gällande 35-åringar så tolkar jag att de har uppnått 21 år så de är nog "fredade".
P 2017-11-16 14:24 #242

Svar till inlägg av 1982, 2017-11-16 14:02:

Jag vet.. men alltför ofta nuförtiden tycker jag mig se kommentarer av typen "Det finns ingen forskning som stöder..."
Därför gjorde jag en snabb copy+paste bara för att visa att det visst finns forskning. Sen att det kan vara så som PS säger att fel slutsatser dras för just orienteringen kan ju fortfarande gälla.
PS 2017-11-16 14:11 #241
Jag såg att någon (minns inte vem och hittar det inte i hastigheten) skrev att förslaget även innebär att man inte ska få gå upp i klass. Det är ju inte helt tydligt men även jag uppfattade det så (därav min tidigare fråga om det även innebär att H35:or inte ska få springa senior-SM). Om det är så de har tänkt sig så undrar man ju vad det innebär för en klubb som har en 19-åring och en 20-åring och dessutom en mycket bra 16-åring men i övrigt inga juniorer som är mogna att springa SM. Ska alla dessa avstå från att få springa SM-kavlen som juniorer det enda året då det är rimligt och då de har en mycket bra chans att göra ett mycket bra resultat?
Gammal 2017-11-16 14:09 #240

Svar till inlägg av P, 2017-11-16 13:46:

Alll din litteratur handlar ju om varför ungdomar väljer att sluta med idrott.
Kan du inte se tratten när man lägger viktiga tävlingar på vardagar?
Att ha många olika klasser är inte en tratt.

Tar du bort klasser så minkar alternativen == Tratt.
PS 2017-11-16 14:04 #239
Den som har funderat ut detta har säkert tänkt mycket men gjort en rejäl tankevurpa på slutet. Resonemanget verkar vara ungefär såhär:
1. Barn utvecklas väldigt olika och det är därför olämpligt att de springer i samma klasser.
2. Genom att ha olika klasser för barn i samma ålder så ger vi dem möjlighet att springa på sin egen nivå.
3. Dessa klasser finns redan i form av kortklasser och U-klasser och det har visat sig att flitigt användande av dessa klasser gör att fler fortsätter.
4. Dessa klasser används i för låg utsträckning vilket gör att vi får ett onödigt stort bortfall.

Så långt håller jag med fullt ut och det är helt i linje med RF:s skrifter men sedan kommer tankevurpan.

5. Vi tar bort alla klasser utom U-klasserna så att vi tvingar löparna att välja enbart efter den nivå de vill springa utan avseende på ålder.

Jag skulle vilja påstå att detta är ungefär som att ge magnecyl till en person med en allvarlig infektion. Man angriper symptomet snarare än problemet. För att hjälpa dem som av någon anledning idag väljer en för svår tävlingsklass vill man tvinga 12-åriga tjejer att tävla mot löpare i alla möjliga åldrar. En gul bana är kanske enda vettiga alternativet för en vältränad 16-årig kille som insett att lagidrott inte är hans grej men som ännu inte riktigt klarar en orange bana med kontroller som kräver kurvbildsorientering. På en gul bana sopar han däremot troligen mattan med alla tjejer vilket kanske inte är så kul för dem som är tävlingsinriktade. Det troliga är att alla de lite mer erfarna12-åriga tjejerna börjar springa D14. Är detta syftet?
1982 2017-11-16 14:02 #238

Svar till inlägg av P, 2017-11-16 13:51:

Fast nu tolkade du nog lite fel, det var väl vilka forskare och studier som specifikt stöttat arbetet på SOFT i denna frågan som han undrade över, inte allmän forskning i sig.
P 2017-11-16 13:51 #237

Svar till inlägg av Ledare, 2017-11-16 13:43:

Det var ju bara ett svar till "J Balck" som saknade en referenslista på vilka forskare som stöttat arbetet. Vidare fördjupning får var och en stå för. Jag ville inte bevisa någonting med det, utan mer pålysa att det inte saknas stöd eller grund i forskning. Jo, alltså det kan saknas stöd för förslaget som sådant, men det finns forskning som ligger till grund för arbetet. Sedan kan ju fel slutsatser ha dragits.

I övrigt håller jag med dig helt. Jag är som sagt inte för en strykning av klasserna, bara för en något mer nyanserad bild av konsekvenserna.
P 2017-11-16 13:46 #236

Svar till inlägg av Gammal, 2017-11-16 13:42:

Ja men det blir väl lite OT om vi ska diskutera USM-programmet här... och de två sakerna har väl inte så mycket med varandra att göra?
Camilla 2017-11-16 13:45 #235

Svar till inlägg av P, 2017-11-16 13:32:

Naturligtvis har du helt rätt, de som aldrig vinner och har priser som motivator upplever ju väldigt lite bekräftelse och kan naturligtvis tröttna fort. Men de kan ju välja U-klass och är de så många? Har lite svårt att tro att det är tävlingslustan som driver de som alltid hamnar längst ner i resultatlistan-de motiveras nog av annat (eller så har de ett pannben av järn!). Och kan ALLA tillfredsställas?
Ledare 2017-11-16 13:43 #234

Svar till inlägg av P, 2017-11-16 13:12:

Referar man till en lång referenslista som ingen förutom heltidsforskare kan kontrolleta kan man bevisa vad som helst. Jag kan tala om vaf som står. Ett mycket starkt stöd för att vi bör sträva mot rektangel inte pyramid och en massa bevis för att för mycket tävlingsinriktning inte är bra. Troligen inget alls om förhålllandena just inomorientering och absolut inget stöd för att tävlingsförbud upp till 12 år inom orientering ens skulle ta oss närmare en lösning.
Gammal 2017-11-16 13:42 #233

Svar till inlägg av P, 2017-11-16 13:30:

Ja men det är ju så mycket dubbelmoral i idrotten att man blir äcklad.
Folk skriver hyllmeteter med litteratur sedan lägger SOFT ett tävlingsprogram som utesluter ungdomar som går i skolan. USM-sprint går ju på en fredag fast man inte längre får ta ledigt.
P 2017-11-16 13:40 #232

Svar till inlägg av Jakob Wedman, 2017-11-16 13:36:

Ja
P 2017-11-16 13:40 #231

Svar till inlägg av 10 år, 2017-11-16 13:33:

Nu tog jag ju bara en i högen. Kanske den som kändes mest aktuell för ämnet. RF har ju ett antal andra rapporter, bl.a.:

Unga i och om framtidens idrottsorganisering
Riksidrottsförbundet FoU-rapport 2013:2

Vägarna till landslaget
Riksidrottsförbundet FoU-rapport 2015:01

Ideellt arbete inom idrottsrörelsen
Riksidrottsförbundet FoU-rapport 2016:3

Vem håller i klubban?
Centrum för idrottsforskning 2016:1

Vem bestämmer?
Riksidrottsförbundet FoU-rapport 2017:2

Bara för att en rapport gjordes för 10 år sedan betyder det ju inte att den hunnit bli felaktig. Anledningen till att inte stegen tagits tidigare kan ju inte jag svara på. Kanske handlar det om ett samhällspolitiskt klimat? Kanske handlar det om att någon ska sammanställa "idrotten vill"? Kanske tar bara saker tid innan det går från forskningsrapport till verkliga beslut? Men är det något i just den rapporten som du tycker är utdaterat sedan 2008?
Jakob Wedman 2017-11-16 13:36 #230

Svar till inlägg av P, 2017-11-16 13:32:

På våra tävlingar, och de flesta i Dalarna, får alla som fullföljer i HD10 och HD12 pris. När vi sprungit i andra distrikt har mina barn reagerat på att det där endast är vissa som får pris. Det är något som man skulle kunna ändra på ifall man vill minska fokus på resultat vid tävlingar för barn.
10 år 2017-11-16 13:33 #229

Svar till inlägg av P, 2017-11-16 13:12:

Vem på kansliet har detta legat och gnagt i tio år? Finns inget aktuellare material?
P 2017-11-16 13:32 #228

Svar till inlägg av Camilla, 2017-11-16 12:15:

Hmmm... priser ja. Ska vi ta in den aspekten också. Då kan jag ju säga att jag vet ganska många barn (bl.a. procentuellt sett av mina egna) som tycker att U-klass är toppen för då får de pris iaf. I H12 så är det ganska samma pojkar tävling efter tävling som står där överst. Det är ju roligt för dem, men hur är det för alla dem som inte får vara med på de RIKTIGA prisutdelningarna? Nånsin.
Jag har också en grabb som tycker att priset som han får när alla får pris är futtigt av just den anledningen, men hur tror du att det påverkar de andra? De som tävling efter tävling ser sig själv längst ner på listan och inser att det inte blev nåt den här gången heller.
Jag har inga exakta svar eller enkla svar och återigen, jag tycker att vi har ett bra system idag men jag kan också se framför mig hur de som inte bekräftas på samma sätt som de tävlingsinriktade, högpresterande barnen kan tröttna.
P 2017-11-16 13:30 #227

Svar till inlägg av Gammal, 2017-11-16 13:29:

Jäklar vad snabb du är på att läsa och dessutom bedöma kvaliteten i forskningen... ;)
P 2017-11-16 13:29 #226

Svar till inlägg av Jakob Wedman, 2017-11-16 11:37:

Ja det är rimligen en risk med detta förslag och något som man måste jobba emot om detta skulle bli verklighet. Men tanken är väl inte att fler ska skuggas?

Nu är det väl få föräldrar som hänger med de bästa H12:orna. Nä, men skämt å sido så tror ju inte jag att några av de 12-åringar eller 10-åringar som idag är mest tävlingsinriktade som kommer att vilja ha en förälder med i hasorna?? Eller är ni av en annan uppfattning?

Att det däremot finns hetsande föräldrar med ut som skuggor till de barn som behöver det tror jag att är ett befintligt problem som inte på något sätt kommer att bli bättre av det här förslaget.
Gammal 2017-11-16 13:29 #225

Svar till inlägg av P, 2017-11-16 13:12:

Kan bara konstatera jävlar vad massa skit mina skattepengar går till.
Alla människor som skriver all den här litteraturen och sedan lägger man Swedish-league på en fredag i Bollnäs när ungdomarna går i skolan.
P 2017-11-16 13:16 #224

Svar till inlägg av Erik A., 2017-11-16 08:41:

Som jag sa innan, jag är inte för förslaget i huvudsak. Jag tycker snarare att vi som idrott har haft unikt stora möjligheter att delta med avseende på olika ålder, kön, kunskap, ambition etc.

Däremot är jag inte orolig för att de bästa och mest tävlingsinriktade kommer att välja andra idrotter. Jag tror att de har alla möjligheter att utvecklas till samma fina idrottare och i vissa fall elitidrottare i slutänden iaf. Jag har själv barn som älskar tävlingen, winsplit och spurttiden. Men det funkar bra även de gånger det blir U-klass/ÖM om vi åker på en oplanerad tävling. De har mer fokus på sin egen upplevelse än om personen ovanför heter Julia eller Kent.
P 2017-11-16 13:12 #223

Svar till inlägg av J Balck, 2017-11-16 12:12:

Utan att gå igenom all forskning som bidragit till det här så valde jag att gå in i det dokument som länkats till här nedan och sedan gå på de länkar de indirekt hänvisar till. Valde en av dem: "Vilka stannar kvar och varför?, Riksidrottsförbundet FoU-rapport 2008:4"

Där kan man läsa i litteraturlistan vilka tidigare rapporter och studier man stödjer sig på:

Antonovsky, A. (1991): Hälsans mysterium. Stockholm: Natur och Kultur.
Blomdahl, U. & Elofsson, S. (2006): Hur många motionerar/idrottar för lite och vilka är dom? En studie av den unga befolkningen i Stockholm Haninge, Helsingborg, Jönköping och Lidingö. Ung livvstil Nr 7.december 2006. Idrottsförvaltningen Forskningsenheten.
Bourdieu, P. (1984): Distinction. A social critique of the judgment of taste. London, Routledge & Kegan, Paul.
De Knop, P. Engström, L-M., & Skirstad, B., Weiss, M.R. (1996): Worldwide trends in youth sport.. Champaign, IL:Human Kinetics.
Engström, L-M. (1999): Idrott som social markör. Stockholm, HLS förlag.
Engström, L-M. (2002 ): ”Hur fysiskt aktiva är barn och ungdomar?” Svensk idrottsforskning. Nr 3 Årg. 11.
Engström, L-M. (2004): Rapport nr 1 i serien Skola – Idrott – Hälsa: Stockholm: Idrottshögskolan.
Engström, L-M. (2008): Who is physically active? Cultural capital and sports participation from adolescence to middle age – a 38-year follow- up study. Physical Education and Sport Pedagogy. ( in press).
Franzén, M. & Peterson, T. (2004): Varför lämnar ungdomar idrotten? En undersökning av fotbollstjejer och –killar från 13 till 15 å., Riksidrottsförbundet, FoU-rapport 2004:3.
Fallby, J., Hassmén, P., Kenttä, G., & Durand-Bush, N. (2006): “Relationship between locus of control, sense of coherence and mental skills in Swedish elite athletes”, i International Journal of Sport and Exercise Psychology, vol. 4, s. 111-120.
Gerrevall, P., Carlsson, S., Nilsson, Y. (2006): Lärande och erfarenheters värd – En studie av ledare inom barn- och ungdomsidrott, Riksidrottsförbundet, FoU-rapport 2006:1.
Hagström, U., Redemo, E., Larsson, G. (2000): När självkänslan växer… Ett inspirationsmaterial för ett hälsofrämjande arbete på gymnasieskolans individuella program. Erfarenheter från ett pilotprojekt. Folkhälsoinstitutet, rapport 19.
Hansson, K. & Cederblad, M. (2004): ”Sence of Coherence as a Meta-Theory for Salutogenic Family Theraphy. Journal of Family Psycholtherapy. 15, 1-2, 39-54.
Kumlin, T. (1998): ”Korruption av den existentiella insikten: en när(synt)läsning av den salutogenetiska modellen”, i Röster om KASAM – 15 forskare granskar begreppet Känsla av sammanhang, s. 5-44. Stockholm: Forskningsrådsnämnden.
Kvale, S. (1997): Den kvalitativa forskningsintervjun, Lund: Studentlitteratur.
Larsson, B. (2005): Arenor för alla. En studie om ungas kultur- och fritidsvanor. Ungdomsstyrelsen.
Larsson, B. (2008): Ungdomarna och idrotten. Tonåringars idrottande i fyra skilda miljöer. Stockholm, Pedagogiska institutionen Stockholm universitet.
Lindfeldt, M. (2007): Eliten é liten – men växer. Riksidrottsförbundet, FoU-rapport. 2007:11.
Lundgren, U. (1979): Att organisera omvärlden. En introduktion till läroplansteori. Stockholm: Liber Förlag.
Pattorn, M. Q. (2002): Qualitative Research & Evaluation Methods. Third edition. California: Saga Publication, Inc.
Nilsson, P. (1998): Fritid i skilda världar. En undersökning om ungdomar och fritid i ett nationellt och kontextuellt perspektiv. Ungdomsstyrelsen utredningar 11, Ungdomsstyrelsen.
Patriksson, G. (1987): Idrottens barn: Idrottsvanor, stress, ”utslagning”. Stockholm: Friskvårdscentrum.
Patriksson, G. (2003): forskningsprogram för projekt “Barn- och ungdomsidrottens socialisationseffekter och avbrotts problematik (opublicerat).
Peterson, T. (2007a): Några argument för sen specialisering. s. 32-34. Svensk idrottsforskning, nr,1 årgång 16.
Peterson, T. (2007b): Föreningsfostran och tävlingsfostran. Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.
Quennerstedt, M. (2006): Att lära sig hälsa. Örebro Studies in Education 15: Universitetsbiblioteket.
Riksidrottsförbundet (2004) (Franzén, M. & Peterson, T.): Varför lämnar ungdomar idrotten? En undersökning av fotbollstjejer och –killar från 13 till 15 år, FoU-rapport 2004:3.
Riksidrottsförbundet (2005): Idrotten vill.
Riksidrottsförbundet (2006): (Gerrevall, P., Carlsson, S., Nilsson, Y.): Lärande och erfarenheters värd – En studie av ledare inom barn- och ungdomsidrott, FoU-rapport 2006:1.
Riksidrottsförbundet (2006): Streck för miljoner – En utredning av det statliga lokala aktivitetsstödet.
Riksidrottsförbundet (2007): (Lindfeldt, M.): Eliten é liten – men växer. FoU-rapport. 2007:11.
Riksidrottsförbundet. (2007): (Thedin Jakobsson, B. & Redelius, R.): Idrottsledare som dörröppnare. Handslaget, ledarskap och känslan av sammanhang. Handslagsrapport 2007:19.
Säljö, R. (2000): Lärande i praktiken. Ett sociokulturellt perspektiv. Stockholm: Prisma.
Statens offentliga utredning SOU 2008:59. Peterson, T (2008): Föreningsfostran och tävlingsfostran. En utvärdering av statens stöd till idrotten. Statens offentliga utredning. Stockholm: Fritzes.
Thedin Jakobsson, B. & Redelius, R. (2007): Idrottsledare som dörröppnare. Handslaget, ledarskap och känslan av sammanhang. Riksidrottsförbundet. Handslagsrapport 2007:19.
Ungdomsstyrelsen (2005): Arena för alla. En studie om ungas kultur- och fritidsvanor. 2005:1.
Ungdomsstyrelsen. (2005): Unga och föreningsidrotten. En studie om föreningsidrottens plats, betydelser och konsekvenser i ungas liv. Ungdomsstyrelsens skrifter. 2005:9.
Åhs, O. (2002): Idrott, människosyn och värdegrund i Pedagogiska perspektiv på idrott. Red. Engström och Redelius. Stockholm: HLS Förlag.

Det finns ju fler länkar att fördjupa sig i och vill du söka mer specifikt vilka SOFT har studerat så har du det här:
http://www.svenskorientering.se/Forening/Idrottslyftet2017/Forskningochfakta/Forskningochstudier/
Camilla 2017-11-16 12:15 #222
Frågade faktiskt mina barn igår vad de tyckte om förslaget (men sade att det var ett faktum). 13-åringen som egentligen inte berörs reagerade med att tycka synd om de mindre. Hans analys av förslaget var ett klarsynt; FETT dåligt! Min tävlingsinriktade flicka grät; skall jag aldrig få tävla mer? Minstingen grät också och när jag frågade varför (han är inte särskilt tävlingsinriktad så jag blev lite undrande) visade det sig att hans mål var att tävla tävlingsklass för att kunna vara med om riktiga prisutdelningar. Han tycker inte att de småpriser som alla i U-klass får är något att komma med utan vill kunna vara med vid de RIKTIGA prisutdelningarna där man kan vinna bäddlakansset från IKEA, vattenflaskor, nyckelringar och andra åtråvärda föremål :-). Det finns olika motivatorer till att vilja springa tävlingsklass, det är tydligt! Ingen av dem upplevde någon hets vare sig från oss föräldrar eller från tränarna. Inget de heller upplevde hos de övriga ungdomarna i klubben när jag frågade dem. Mina barn är ett mkt litet statistiskt material men jag tror att de är ganska representativa för orienteringsbarn. Tycker att det är ett oerhört tillåtande och varmt klimat på ungdomstävlingar-varför är vi inte stolta över det? Och istället lägger krutet på att få fler barn få uppleva detta?
1982 2017-11-16 12:13 #221
Låter lite drastiskt att både plocka bort HD10 och HD12... Visst är det bra att ha barnens bästa i fokus men tror inte man kan dra alla sporter över en kam utan man får nog se till varje sports förutsättningar och anpassa utifrån det. Tror att mycket av problemen man relaterar till i dessa undersökningar har med lagsporter att göra där det sker en mycket tidigare utslagning. Jämför med fotbollen där t.ex. storklubbarna har akademier där de allra bästa spelarna handplockas. Om man ser på Hammarby (säkert lika för andra lag) så börjar man redan i 8-årsåldern att plocka ut de bästa spelarna till klubbens s.k. akademilag, där de får en egen handplockad tränare, får bättre förutsättningar när det gäller träningsmöjligheter än andra i samma ålder, osv.
J Balck 2017-11-16 12:12 #220

Svar till inlägg av Per Sundberg, 2017-11-16 11:50:

Jag har läst mer om förslaget och kommer läsa ännu mer inför helgen, men jag har redan nu ett antal reflektioner.

För det första jag har inte hittat någon skrivning om H8RR och H10RR som finns i Finland och Estland. Snitslade banor där barnen går/springer själva, med möjlighet till att gena/snedda för mer erfarna orienterare. Mycket uppskattade tävlingsklasser där man tom kan hoppa över kontroller mot tidstillägg.

För det andra saknar jag redovisning av och slutsatser från djupintervjuer av orienterande familjer och ungdomsledare. Dessa beskrivningar känns väldigt relevanta när man ska förmedla och förankra en förändring. En belysning av problemställningen utifrån de aktiva känns viktigt för denna fråga.

För det tredje har jag inte hittat specificerade krav från RF och/eller koppling till kommande bidragsstöd. Vad är det som driver denna förändring just nu? Vilka krav är det som orienteringsrörelsen inte uppfyller?

Slutligen har jag inte ännu hittat vilka forskare och studier som specifikt stöttat detta arbete som skett på SOFT-kansliet. Tar gärna emot tips om vilka som varit medverkande från forskningsvärlden.
Per Sundberg 2017-11-16 11:50 #219
Modellen med att ha särskilda "tävlingsklasser" där skugga är tillåten är galen. Ska man springa med barnen bör ÖM-klasser vara det rätta.
Däremot kan man tänka sig att föra över modellen med glada och ledsna gubbar till U2. De som springer ensamma i den klassen kan behöva lite hjälp för att hindra de allra grövsta bommarna.
För U1 bör lösningen vara en helt annan. På 1970-talet användes den s.k. Hällen-modellen som innebar att den lättaste banan - numera U1 - snitslades med funktionärer. Eftersom det kan vara svårt att se på ungarna vilka som springer U1 kan man göra som Avesta OK på 80-talet. Förse alla löpare på U1 med nummerlapp. Då syns det vilka som ska kunna få hjälp och stöd. Funktionärskrävande? Ja, men det finns säkert tillräckligt många föräldrar som kan tänka sig att stå längs banan i stället för att följa efter sin egen unge. (De slipper dessutom springa sig svettiga ..)
Jakob Wedman 2017-11-16 11:37 #218

Svar till inlägg av Duh!, 2017-11-16 11:01:

När vi diskuterat sådana här frågor i klubben har en del föräldrar även erfarenhet från längdskidåkning och alla verkar vara överens om att det är mindre hets, mer glädje och fler som fortsätter inom orientering än skidåkning. En av anledningarna är att det inte finns någon publik inom orientering (annat än på upploppet). När föräldrar skuggar barn kan det bli som "Gammal" beskriver.

Idag är U-klasser inte tävlingsklasser. En del som förespråkar förslaget verkar tycka att det går lika bra att se U-klasserna som en form av tävlingsklasser och tävla där men då blir U-klasserna något annat än de är idag (när de som klarar av att orientera själv vill springa tävlingsklass) och då ökar de risker som "Gammal" pekar på.
Gammal 2017-11-16 11:13 #217

Svar till inlägg av Duh!, 2017-11-16 11:01:

Ja, problemen blir större i U-klass eftersom då har barnen den hetsande föräldern med sig i skogen medan i HD12 får man springa själv.
Upplägget med att tävla med sina föräldrar i bakhasorna är bara dåligt.
Det är samma problem som att ha en förälder som skriker instruktioner på sidan av fotbollsplanen.
Duh! 2017-11-16 11:01 #216
Gammal> Menar du alltså på fullaste allvar att problemet med U-klasser är att föräldrar hetsar barnen och att lösningen är dagens modell med tävlingsklasser där vi helt enkelt skyddar barnen genom att förbjuda skuggning?

Det är möjligt du har rätt. Men isåfall är det väl ett problem som är nog så angeläget, hetsande föräldrar är ju en av delarna som "idrotten vill" och liknande dokument försöker komma tillrätta med, men som kräver en helt annan lösning? Då måste ju klubbar och andra medvetna jobba stenhårt med/gentemot dessa föräldrar. Pelles pappa kanske inte får skugga honom när han springer H12 men om det är symptomet så lär ju inte problemet i sig försvinna för att han byter till H12 istället för U-klass. Det är ju bara att du flyttar undan det till en plats där det förmodligen inte syns.
Försvararen 2017-11-16 10:55 #215

Svar till inlägg av Förändringens tid..., 2017-11-15 21:17:

Nu har jag tagit mig tid och läst (igen) och jag förstår fortfarande inte kopplingen mellan den föreslagna klassindelningen och vad RF VILL, bl a i "den förändrade synen på träning och tävling".

Visst att ALLA barn skall få utvecklas i sin egen takt men därmed inte sagt att tidigt utvecklade barn inte skall få fortsätta att träna, tävla och utvecklas på sin nivå. SOFT föreslår inte bara förändringar för barn utan man avser även att stoppa ungdomar (16-år) från att springa medel-SM och Swedish League. Mycket andas viljan att sätta stopp för duktiga barn och ungdomar för att prioritera bredden. Detta är inget RF förespråkar utan man framhåller att ALLA barn och ungdomar skall få träna och tävla på sin nivå. Tävlingsmomentet är en viktigt del av träningen för såväl barn som ungdomar, enligt RF!!

Det finns ett talesätt att "lika barn leka bäst" vilket oftast stämmer bra om man tittar på barn och ungdomar när de tränar och tävlar. I nuvarande förslag rekommenderas flickor (upp till 12 år) att "tävla" i klasser som är "könsneutrala" och öppna för åldrar upp till 16-20 år. Hur detta skall innebära att vi får fler flickor till vår tävlingsverksamhet samt därutöver lyckas behålla dem övergår mitt förstånd. Det kommer vara nog så svårt att få yngre grabbar att förstå vitsen med att de endast kan "tävla" i klasser där 20-åringar får vara med.

Visst skall det vara den egna prestationen som skall framhållas men mätning av resultat
skall inte raderas. Lagidrotterna har tagit bort serietabeller i vissa idrotter för att på så sätt komma åt utslagning och selektering. Dock räknar man fortfarande gjorda mål, målgörare samt vilket lag som vinner matchen. Vi inom orienteringen skall ta det ännu längre....

RF framhåller att forskningen visar att barn i så stor utsträckning som möjligt skall upp-muntras att hålla på med flera olika idrotter. Det är den tidiga specialiseringen och selekteringen man vill "komma åt". Inte neutralisera all tävlingsverksamhet för barn.
SOFT:s utredning har enligt mig gravt missuppfattat RF:s intentioner.
Duh! 2017-11-16 10:54 #214

Svar till inlägg av Camilla, 2017-11-16 07:53:

Kanon att dina verkar fokusera på egen prestation och är stolta över att/när de klarar sig själva. Men likväl, att man får ha skugga betyder ju inte att de måste ha det för att de springer U-klass?

Och att barn skulle vara på något vis missunsamma över att andra i klassen får ha skugga om de känner att de behöver det, det är det väl ändå inte någon som menar? (isåfall är det ju något att tala med barnen om)
B 2017-11-16 10:12 #213
Detta verkar vara det gamla vanliga problemet med att man tror att det bara finns en lösning som är den optimala för alla (alternativt att man tycker att det duger med att det inte passar i stort sett någon särskilt väl men men därför blir lika för alla). Det vore bättre om alla kan välja något som passar dem, om man vill att de ska stanna kvar inom orienteringen.

Vi har idag flera alternativ att välja på, för de som vill tävla, och de som bara vill orientera i lämplig takt, för de som kan själv, och de som behöver skugga. Möjligen kan ytterligare alternativ för dem som behöver svårare banor med skugga, eller vill slippa tidtagning adderas till den listan.
Motionsbanor kan också utökas med fler alternativ för dem som inte vill tävla i egen åldersklass, i alla åldrar. Föräldrar och ungdomsledare kan förstås påverka så att ungdomarna kommer både rätt och fel i dessa val, men det är en annan fråga än utbudet av möjligheter.

Jag tror inte att vi ska behöva diskutera detta på samma sätt som lagidrotter med problem med uttagningar och utslagningar. Inte heller jämföra med idrotter där toppen nås långt innan 20 års ålder och den tidiga hårdträning som då krävs.
Orientering har en egen profil och om vi ska förbättra något så ska det vara på basen av ett behov, inte pga en generell lösning som RF beskriver. Jag tror inte ens att RF menar att alla idrotter ska göra lika.
Gammal 2017-11-16 10:10 #212
U-klasserna är också bra då nya föräldrar och barn får en chans att vara ute och lära sig sporten tillsammans.
Problemet ligger bland de föräldrar som tävlar med sina barn och tar man bort åldersklasserna så kommer det blir riktigt dåligt för de barnen.
Gammal 2017-11-16 09:49 #211

Svar till inlägg av P, 2017-11-16 08:07:

U-klasserna misslyckande handlar om hetsande föräldrar.
Jag har varit ungdomsledare och skuggat många barn i u-klasser. Det som slagit mig hur dåliga tider de får när de sprungit med mig som skugga istället för med sina föräldrar.
U-klasser är väldigt dåliga då föräldrar inte kan låta sina barn orienterara själva då det är tidtagning. Tråkigt men sant.
Att ersätta tävlingsklasser med u-klasser med skugga är döden för sporten.
Kan man dela upp klasserna så att dessa mörka skuggor försvinner så kanske det skulle gå bättre.
Jakob Wedman 2017-11-16 09:24 #210

Svar till inlägg av P, 2017-11-16 08:07:

Det är möjligt att sporten överlever en sådan här ändring, men vi måste komma ihåg att det är ingen extern aktör som tvingar oss att göra detta utan det är helt valfritt. Jag tycker inte att det är att begära för mycket att förespråkarna ska försöka visa vilket problem förändringen är lösningen på (och då inte bara allmänna hänvisningar till Idrotten vill eller Strategi 2025).

(Jag anmälde mitt förra inlägg då jag felaktigt skrev Strategi 2015.)
2017-11-16 09:23 #209

Inlägget är raderat

Erik A. 2017-11-16 08:41 #208

Svar till inlägg av P, 2017-11-16 08:07:

Förslaget tillför ju inga möjligheter för de som inte vill tävla (nåja, att springa gul eller orange bana med skugga vore väl nytt). Den enda effekten är att de barn för vilka tävlingen är en viktig del i idrotten kommer att fokusera på en annan idrott.

Observera att det faktiskt finns barn som älskar att tävla, precis som att det finns vuxna som gör det.
1 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

Senast kommenterat

Fredag 20/4

13:54

Swedish League 2018

126

 

10:36

10-mila 2018

626

 

Torsdag 19/4

21:33

Funbeat lägger ner

16

 

10:23

Silly Season 2018

1026

 

Onsdag 18/4

14:04

Eventor nere igen...

62

 

Tisdag 17/4

16:06

10mila 2056

15

 

14:19

OK avgifter ?

27

 

Måndag 16/4

12:51

-Arrangemangsreklam-

603

 

12:25

Stigtomta 2018

61

 

00:25

TBE

60

 

Söndag 15/4
Lördag 14/4
Onsdag 11/4
Måndag 9/4
Söndag 8/4
Lördag 7/4

18:47

Kavlesäsong 2018

4

 

Fredag 6/4

23:27

Svartnatta

9

 

Måndag 2/4

12:15

Männens revir

346

 

Söndag 1/4
Fredag 30/3
Torsdag 29/3

22:58

7-manna

6

 

Onsdag 28/3
Tisdag 27/3

18:00

OCAD ?

18

 

13:45

OL-gymnasium

179

 

Måndag 26/3
Söndag 25/3

17:47

Inställda tävlingar

70

 

Lördag 24/3
Torsdag 22/3

07:35

Jobb för orienterare

85

 

Måndag 19/3

15:35

7-manna i påsk

0

 

14:01

Köldgräns?

62

 

Söndag 18/3

00:35

Förbundsmötet 2018

175

 

Fredag 16/3
Torsdag 15/3
Onsdag 14/3

16:02

Løpsavgiften

54

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng