Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Förbundsmötet 2018

08  2017-10-26 22:54
O-Ringen som bolag försvinner, eller vad kommer att hända under förbundsmötet 2018?
Kommer IOFs ekonomi att diskuteras natten lång? Kommer Alternativet att dominera inlämnandet av motioner? http://www.svenskorientering.se/forbundsinfo/traffarochmotesplatser/forbundsmote/2018/Inkomnamotioner/

Vad betyder ett Förbundsmöte för svensk orientering?

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Løken 2018-03-18 00:35 #175

Svar till inlägg av Städa uppifrån, 2018-03-13 16:34:

Takk for svaret. Føler at dette blir litt omtrentlig, for hva er bredde og hva er mosjon - et idrettsnivå som i mine øyne ligger mellom tur og (det vi normalt kaller) breddeidrett, og hvor o-sporten her i Norge ikke har noen tilbud. Men hvor dere kanskje er dyktigere i Sverige.
På det siste spørsmålet svarer jeg ganske enkelt: Åge Hadler, utav min egen tidspopulistiske åsikt.
Städa uppifrån 2018-03-13 16:34 #173

Svar till inlägg av Løken, 2018-03-13 16:04:

Ett förbund i tiden med idrotter och grenar där alla får och kan vara med. Ett förbund där bredd- och motionsidrott går hand i hand med elitidrotten och där satsningen är lika stor på såväl dam- som herrsida, en satsning som gjort orienteringen internationellt stark med den kanske bäste orienteraren genom tiderna, Tove Alexandersson.

Kanske bästa orienteraren genom tider? De kan man ju fråga sig - väl nutidspopulistisk åsikt?
Løken 2018-03-13 16:04 #172

Svar till inlägg av Städa uppifrån, 2018-03-12 17:09:

Årets idrottsforbund...hvilken begrunnelse ble gitt for denne utnevnelsen?
Bert 2018-03-13 13:35 #171
Intressant
Städa uppifrån 2018-03-12 17:09 #170

Svar till inlägg av ?, 2018-03-12 16:27:

Med starkt ledarskap kan de flesta utföra stordåd. Gnälliga gubbar som tycker en massa men inte står upp för det skall vi inte ha i ledning.
Svenska Orienteringsförbundet utsågs nyligen till Årets idrottsförbund och . Det säger väl ändå något?
Därmed inte sagt att det kan behövas rotation på ledarposten.
Susanne Söderholm var orienterare och ungdomsledare i Strängnäs-Malmby OL. Lämnade jobbet som labchef i Strängnäs för SOFT 2013.
5 år - det är kanske dax?
Men det är svåra frågor och få vill ta i organisationen för då får man både fiender och vänner. De flesta orienterare är ju lite så där lagom, konfrontation kan vara jobbigt.

Det är kanske dax att flytta ut från Stockholm till Dalarna eller Småland?
? 2018-03-12 16:27 #169

Svar till inlägg av ml, 2018-03-12 16:09:

Det blir ju bara klyschor utan innehåll, "hen anser att det finns mycket förbättringsområden...". Är väl bättre att hen skriver själv här och lägger fram riktig fakta som innehåller någonting. Blir ju ganska poänglöst annars om man inte vet vad hen tycker är fel eller kan förbättras eller någonting.... Sen att man bara skulle ha typ visstidsanställa och inte vanligt anställda på kansliet kan nog bli problem också då man hela tiden ska rekrytera ny personal samtidigt som de som väl börjat och besitter kunskap som de tillskansat sig sen de börjat jobba sen ska sluta... Tror du tänker lite fel där.
j 2018-03-12 16:21 #168

Svar till inlägg av Analys, 2018-03-11 18:41:

För att lyckas få igenom en förändring på ett förbundsmöte räcker det inte att en person röstar för det. Det måste väl vara minst 50% antar jag. Därför måste det först skapas en opinion för förslaget innan det är lönt med en motion. Då är det väl en bra idé att böra här? Eller vad är bättre?
ml 2018-03-12 16:09 #167

Svar till inlägg av Valberedningen, 2018-03-11 18:00:

Vad jag förstår så har hen väldigt bra insyn i verksamheten, arbetet på kansliet och god kännedom om övriga styrelsemedlemmar. Hen anser att det finns mycket förbättringsområden, men också mycket tradition, motstånd och ett starkt kansli.

Jag lyfte tanken om att bara ha viss tids förordnanden för medarbetarna på SOFTs kansli. Det höll hen med mig om.
Analys 2018-03-11 18:41 #166
Beklämmande att läsa alla åsikter om allt utom i ämnet Förbundsmötet 2018 och det som finns på dagordningen.
Ni som har åsikter tvärs emot, har ni någon gång lämnat in en motion om förändringar.
Här får ni inget förändrat.
Valberedningen 2018-03-11 18:00 #165

Svar till inlägg av ml, 2018-03-11 17:52:

Konstig prick som då inte tog chansen att kunna påverka.
Haha 2018-03-11 17:59 #164

Svar till inlägg av ml, 2018-03-11 17:52:

Vilken dum jävel. Tycker att något är fel och sen när han har möjlighet att förändra det han tycker är fel tackar han nej.
ml 2018-03-11 17:52 #163
Träffade en gammal bekant på tävling idag. Hen hade blivit tillfrågad om plats i SOFTs styrelse, men tackat nej mycket pga snedfördelning av resurser och att SOFT ligger för långt ifrån klubbverksamheterna (kansliet kör mycket eget race i olika frågor).
Lat 2018-03-11 15:30 #162

Svar till inlägg av Analys, 2018-03-10 18:58:

Nej bara lat, för jag läser klart och tydligt att du förolämpar mig, helt i onödan.
... 2018-03-11 14:24 #161

Svar till inlägg av Fundera, 2018-03-11 10:22:

SOFT "ägs" ju och styrs av av klubbarna så klart klubbarna har makten hur man än vänder och vrider på det. Sen vet jag inte om just hyrorna är så extremt höga där SOFT håller till, är ju inte i centralaste Stockholm heller utan utanför tullarna i ett kontors-/industriområde i utkanten av det som kallas Hammarby sjöstad.
Fundera 2018-03-11 10:22 #160
Lägg samman alla klubbars intäkter i en påse och ställ den mot SOFTs så kommer du att se att den ekonomiska makten ligger hos klubbarna.
Så sluta gnäll på detaljer.
Om jag själv skulle ha någon gnällig uppfattning så är det väl en undran varför SOFT hyr kontorslokaler dyraste centrala Stockholm så när Hammarby Sjöstad det går att komma?
.... 2018-03-10 20:07 #159

Svar till inlägg av Z'quito, 2018-03-10 19:13:

Att bredd och motion fick 0 hänger kanske ihop med att man satsade mycket på t.ex. Projekt som Hitta ut, just för att hitta nya utövare.
.... 2018-03-10 20:02 #158

Svar till inlägg av Z'quito, 2018-03-10 19:13:

Eventor har inte blivit sämre för att det är lite annonser, innehållet man söker är detsamma och bara positivt att de drar in lite annonspengarna på det.
Z'quito 2018-03-10 19:13 #157

Svar till inlägg av Analys, 2018-03-10 17:25:

Intressant budget!

*Man räknar med en fördubbling av sponsorer år 2020 jämfört med 2017

*Den annonsmässiga stympningen av hemsidan mer än tredubblade annonsintäkterna 2017 jämfört med 2016. Man vill dock fortfarande öka intäkterna med ca 30%
Räknar man med ökat antal besökare, eller ska man förstöra Eventor ännu mer?

*Bredd och motion fick inte ett piss i föreningsutvecklingsbidrag 2017.
Hur kommer det sig, om man nu vill öka antalet medlemmar?

Analys 2018-03-10 18:58 #156

Svar till inlägg av Lat, 2018-03-10 18:54:

Du är antagligen både lat och icke läskunnig!
Lat 2018-03-10 18:54 #155

Svar till inlägg av Analys, 2018-03-10 17:25:

Vad står i dem då?
LT 2018-03-10 16:48 #153
Som kassör i Västerbottens OF har jag räknat på förslaget till Arrangemangsavgift som ersättning för SOFT-avgift och Tävlingsavgift. Det första intrycket är att det inte är så stor skillnad. Små tävlingar beskattas mindre genom att den fasta SOFT-avgiften tas bort, de lite större beskattas något hårdare och de största (som vi i Västerbotten saknar) beskattas lägre.

Men det jag saknar information om är när fördelningen mellan SOFT och distrikten skall ske. Nu betalas SOFT-avgiften till SOFT och tävlingsavgiften till OF-et. Detta gör att distrikten direkt efter tävlingen får tillgång till tävlingsavgiften och i november fördelas tävlingsavgifterna (för perioden 1/7 året innan till 30/6 innevarande år) om mellan distrikten beroende på distriktens aktivitet.

Med förslaget på Arrangemangsavgift så kommer i fortsättningen även den del (motsvarande 3,61 milj. kr för 1/7 2016-30/6 2017), som enligt förslaget skall till OF-en gå genom SOFT. Min fråga är när skall detta delas ut till distrikten? Löpande under året, i förväg eller i efterhand?

För vårt distrikt så kommer vi i oktober då vår likviditet är som sämst att ha 40 000 kr mindre i rörelsekapital om pengarna kommer i efterhand. För Stockholms OF gäller det runt miljonen!
j 2018-01-28 08:51 #152

Svar till inlägg av SG, 2018-01-28 07:58:

Det året förbundsmötet är får männen åka. Det andra kvinnorna :-)
Det är inte förbundsmöte varje år...
j 2018-01-28 08:49 #151

Svar till inlägg av 08, 2018-01-27 22:02:

Det är svårt att tolka den statistiken. Hur ser den totala procent fördelningen ut? Antal delegater skiljer väl rätt mycket mellan stora och små distrikt.
SG 2018-01-28 07:58 #150

Svar till inlägg av 08, 2018-01-27 22:02:

Svårt att uppnå 40/40 för vårt ledande forum. Personligen anser jag att kvotering är förlegat och att man ska arbeta med att få rätt kompetenser in i aktuella forum. Sedan kan man ha ett arbete till att stärka upp fördelningen genom uppföljning, peppning, utbildning etc för det kön som har en mindre representation ska stärkas i dessa forum. Att tvinga in folk i ett ideelt forum blir aldrig bra.

Jag gillar också om man konkretiserar sådana här typer av förslag. Exempelvis, om distriktet skickar två personer så ska det vara en man och en kvinna, om distriktet har tre platser så ska det varieras vartannat år osv.
08 2018-01-27 22:02 #149

Svar till inlägg av PS, 2018-01-27 20:49:

Blev nyfiken, sammanställde könsuppdelningen vid förra förbundsmötet.
Liite att jobba på för förbundsmötesdeltagarna sjävla

Göteborg 100% kvinnor
Västmanland 100% kvinnor
Örebro 100% kvinnor
Blekinge 100% män
Dalarna 100% män
Gästrikland 100% män
Halland 100% män
Hälsingland 100% män
Medelpad 100% män
Skåne 100% män
Södermanland 100% män
Uppland 100% män
Västerbotten 100% män
Östergötland 33% män 66% kvinnor
Småland 43% män 57% kvinnor
Gotland 50% män 50% kvinnor
Västergötland 50% män 50% kvinnor
Ångermanland 50% män 50% kvinnor
Bohuslän-Dal 66% män 33% kvinnor
Värmland 66% män 33% kvinnor
Norrbotten 66% män 30% kvinnor
Stockholm 80% män 20% kvinnor
Blund 2018-01-27 21:44 #148
Ang. förslag till ny avgiftsmodell. Det måste vara en uppenbar risk att:
1. Man maximerar antalet anmälda till närtävlingar för att komma under gränsen
2. Förslaget minskar incitamenten för att arrangera flerklubbsserier av olika slag och hämmar kreativiteten för nya typer av lokala arrangemang. Däremot gynnas viljan att inskränka sig till klubbarrangemang.
3. Det skapas workarounds och kanske en dold ekonomi i distrikten.

Inget av detta gynnar väl sporten?
PS 2018-01-27 20:49 #147

Svar till inlägg av Noterar avslag, 2018-01-27 15:55:

Reagerade direkt på ditt inlägg och var tvungen att kolla om det stämde men dessbättre gjorde det inte det för i så fall hade det varit grund för DO-anmälning. Förslaget gäller 40/40-fördelning dvs förslaget är könsneutralt. Sedan är det en hel annan sak att jag inte är övertygad om att sådant ska styras för hårt. Antag tex att man har en styrelse med två män och tre kvinnormen att man funderar på att ta in ytterligare en person för att få in en kompetens man har nytta av. Nu råkar den person som man tänker på vara ytterligare en kvinna. Då tvingas man alltså antingen avstå eller att hitta ytterligare en man som ren "utfyllnad". Nu kanske någon invänder att det är betydligt vanligare att det är tre män och två kvinnor i styrelserna. Må så vara men vad förändrar det resonemanget i sak?
Noterar avslag 2018-01-27 15:55 #146
Tre av 16 motioner ges bifall. Resterande yrkas avslag eller anses som besvarade.

Det som förordas av vår förbundsstyrelse är att ge större kartskala för äldre vid sprint, könskvotering med 40% kvinnor i alla distrikts- och föreningsstyrelser och att alla damer ska få samma banlängder på tävlingarna samt lika många sträckor i stafetterna.

Noterar också en väldigt konstig utsvävning om kostnader i bevarandet av Täbys motion, känns som man inte riktigt kunde bemöta motionären. Dessutom lär väl SOFT i Uppsala (O-Ringen kansliet) inte vara så nöjda att man tar bort jaktstart i DH12.
Fat C 2018-01-27 14:58 #145
Enligt bilaga 3 i Mats K länk nedan skall beskattning av närtävlingar inbringa hela 161 487 kr. Man har hittat 1 663 närtävlingar i Eventor.

Om man räknar elakt måste alla närtävlingar redovisa till SOFT/OF för att veta vilken sida om 2 500 gränsen man är. Detta ger 97 kr per närtävling att spendera på extra administration.
Om man räknar med en timkostnad på 500 kr så blir detta enbart 11 minuter man har på sig för att redovisa något man alls inte behöver göra idag.

Rent ekonomisk är förslaget att ta med närtävlingar "hål i huvudet" eftersom man helt förbisett den administration som krävs. Och nu har jag enbart nämnt den ena sidan. Detta skall ju också administreras på mottagarsidan SOFT/OF. Får de hela potten och också har en lönekostnad på 500 kr timmen blir det enbart 322 timmar. 23 distrikt + SOFT ger 20 minuter i veckan innan det blir en förlustaffär.

Bättre att höja procentsatsen på de "vanlia" tävlingarna så man får tillbaka sina 161 487 kr på dessa istället för att vara klåfingrig på närtävlingar.

Jag kan inte vara så naiv att tro att de förbisett detta. Det måste vara politik bakom det hela. Ta död på närtävlingar och dess enkelhet på vardagskvällar och försöka få fler deltagare till helgtävlingar då färre arrangemang kommer att erbjudas.
Anders Lamm 2018-01-27 11:57 #144

Svar till inlägg av Mats K, 2018-01-26 11:37:

Oj oj oj
Jag förstår att profilen på arrangemang kanske ändras och att vår gemensamma förbundsaktiviteter behöver finansieras inte minst genom våra tävlingsavgifter och jag tycker nog inte SOFT´s verksamhet behöver skäras.

Jag uppskattar en enkelhet i att inte separera två beräkningsmodeller som idag även om systemet dock hanterar det idag så det är ingen stor sak.

MEN att beskatta våra när- och motionsarrangemang tycker jag är väldigt olyckligt. Jag orkar helt enkelt inte med att hantera mer administration och vill undvika gråzoner.

I förhållande till SOFT´s räkneexempel är min förening Frölunda OL nog någonstans mellan mycket aktiv och aktiv arrangör.
2017 arrangerade vi nog följande där jag kan ha missat något
3 st Vintercuper 80 - 130 deltagare. Gratis för arr.klubbar 50 kr övriga
1 GOF Nattcup 77 deltagare 40 kr startavgift
1 GOF Sommarserie 117 deltagare 40/20 kr men gratis för våra samarbetsklubbar
1 Motionsoreientering ca 100 deltagare (40 kr ?)
1 Veteran OL 87 deltagare 30 kr
1 Närnattcup 97 deltagare 35 kr ungdom (50 vux)
6 samträningar 30-80 deltagare varav 0-10 "externa" Gratis för arr.klubbar 50 kr övriga vuxna ?
10 mila medarrangör ansvar för öppna banor dvs banl, kontr, sekr, start, mål 750 deltagare
Gbg-O-Meeting 3 nationella tävlingar 1200, 1000, 1200 deltagare

Utöver detta lägger vi egna orienteringsträningar upp till violettnivå på ca 30 tisdagar under året.

Framför allt Vintercuper/sommarserien är intressant då det egentligen är vårt generella träningsamarbete med Herkules, Uven och Mölndal Outdoor som vuxit och för Vintercupen också innefattar Gbg-Skidklubb. Men dessa "träningar" väcker större och större intresse och vackra vinterdagar kan det vara upp emot 200 deltagare varav kanske 100 är från andra klubbar än samarbetsklubbarna.
Sommarserien som egentligen inte är någon serie utan en ambition att i Göteborg öppna upp/informera om OL-träningar under sommarmånader för hela distriktet - gärna med närhet till badsjö.

Men kärnan är att det ska vara enkelt att arrangera och i de flesta fall är det kontant betalning för utomstående men ibland kan vi fakturera och ibland "bjuder" vi på en karta. Kommer det kanske 20 eller fler deltagare utanför våra samarbetsklubbar kan det vara värt jobbet att fakturera men är det ett fåtal är det inte värt det och vi har kommit överens om att inte fakturera varandra utan samträningarna som vuxit till ibland 150 deltagare ska fortfarande vara som en träning.

I nya förslaget skulle vi således i princip kanske beskattas för åtminstone 7 st närarrangemang beroende på hur man skulle tolka våra samarbetssklubbars gratisdeltagande. Men ur ett "gråzonsperspektiv" kan ju inte dessa särredovisas i Eventor för då skulle vi ju kunna hålla på och "kvitta" varandras avgifter också i vanliga tävlingar ?

Räknar jag på de 7 tävlingarna som idag kanske inbringat mellan 2000 (ingen skatt) och 4-5000 12%) utan avgifter mellan våra samarbetsklubbar så skulle vi betala in ytterligare kanske 6 st x 12% x 3500 = 2520 kr till SOFT.

Höj då anm. avgift till våra nationella och eller distriktstävlingar och se till att vi betalar 3000 till in i avgifter från dessa istället

Jag får nämligen inte klubbmedlemmar som arrangörer till våra samträningar som nu blivit närtävlingar om jag ska redovisa varje tävling och jag tror inte klubben har kvar någon kassör om vi ska behöva fakturera och bokföra varje startavgift för att betala rätt tävlingsavgift och i förlängningen behöva särredovisa våra samarbetsträningar.
08 2018-01-26 21:50 #143
Jag är fundersam till det stadgetillägg som man föreslår.
" Samtliga grenar utövas normalt i naturen, på allemansrättslig grund, och kan utövas såväl som tävlingsidrott som friluftsaktivitet."
Vad innebär det? Varför vill man ha in detta?
Var går gränsen mellan aktiviteter som ordnas av scouter, bilsportförbund, frilutslivsorganisationer och orienteringsskytte?
Gräsrot 2018-01-26 21:20 #142

Svar till inlägg av madcap, 2018-01-26 13:17:

Håller inte alls med. Tycker absolut inte osanktionerade tävlingar (när- och motionsarrangemang) ska betala de centrala organisationerna.
Ok att byta uträkning, men varför ta med fler arrangemang? Enda rimliga svaret: SOFT är rädda för fler närtävlingar när mellanstort sjunker och därmed vill säkra intäkterna.

Hur ska de osanktionerade närtävlingarna redovisas? Eventor är frivilligt. Ska det krävas? Resultatet är ökad administration med att sitta och redovisa intäkter etc.
Ekonomin på närtävlingarna sköts ofta lokalt (tänk stor träning). Nej, bort med centrala skatter och öka friheten för lokala föreningars frihet!

Varför inte fundera på SOFTs kostym istället, om nu ekonomin är i fara? Svaret är inte öka intäkterna. Speciellt inte genom att gå in och peta i de små arrangemangen.
1982 2018-01-26 20:22 #141

Svar till inlägg av Von Svensson, 2018-01-26 19:46:

Men det är väl ingen som vill göra några jättehöjningar av tävlingsavgifterna (som ju är låga redan nu) så vad är tanken med ditt inlägg? Eller du kanske bara inte tänkte innan du skrev det?
Von Svensson 2018-01-26 19:46 #140
Höj tävlingsavgifterna så vi slipper beblandas med låginkomsttagare, fattigpensionärer och annat löst folk. Låt även stora barnfamiljer låta det svida i sina plånböcker så blir köerna inte så stora på våra arenor. Ta sedan ut en saftig p-avgift så blir det mindre bilar och inte så långt att gå från de mindre p-ytor som då krävs.

Vi kan alltid senare hitta på något kostnadskrävande projekt att spendera pengarna på.
madcap 2018-01-26 13:17 #139

Svar till inlägg av Mats K, 2018-01-26 11:37:

Förslaget med nya tävlingsavgifter ("tävlingsskatt") tycker jag verkar riktigt genomtänkt!

Med procentuellt avgift som dessutom ökar med intäkterna så kommer de små närtävlingarna inte att drabbas. Blir närtävlingarna stora så tycker jag det är riktigt att de ska betala tävlingsavgift på samma sätt som disktrikts- och nationella tävlingar. Också bra tmed ett enklare sätt att räkna ut avgiften.
OL-Karlsson 2018-01-26 13:01 #138

Svar till inlägg av Mats K, 2018-01-26 11:37:

Perfekt med rejält höjda avgifter för direktanmälan, nu kanske vi slipper besväret med dom. Bort med 10-12 klasserna också. Det blir den verkliga kärntruppen kvar och den kommer öka rejält med de här åtgärderna, eller?
Mats K 2018-01-26 11:37 #137
madcap 2017-11-15 17:12 #136

Svar till inlägg av madcap, 2017-11-15 17:10:

Svarar mig själv: En per påbörjat tiotal förerningar i distriktet, dock minst två.
1 2 3 4

Senast kommenterat

Måndag 23/4

07:17

Swedish League 2018

163

 

07:00

10-mila 2018

639

 

06:26

Eventor nere igen...

70

 

Söndag 22/4
Lördag 21/4

23:51

Natt sm 2018

46

 

20:17

Silly Season 2018

1028

 

Fredag 20/4
Torsdag 19/4

21:33

Funbeat lägger ner

16

 

Onsdag 18/4
Tisdag 17/4

16:06

10mila 2056

15

 

14:19

OK avgifter ?

27

 

Måndag 16/4

12:51

-Arrangemangsreklam-

603

 

12:25

Stigtomta 2018

61

 

00:25

TBE

60

 

Söndag 15/4
Lördag 14/4
Onsdag 11/4
Måndag 9/4
Söndag 8/4
Lördag 7/4

18:47

Kavlesäsong 2018

4

 

Fredag 6/4

23:27

Svartnatta

9

 

Måndag 2/4

12:15

Männens revir

346

 

Söndag 1/4
Fredag 30/3
Torsdag 29/3

22:58

7-manna

6

 

Onsdag 28/3
Tisdag 27/3

18:00

OCAD ?

18

 

13:45

OL-gymnasium

179

 

Måndag 26/3
Söndag 25/3

17:47

Inställda tävlingar

70

 

Lördag 24/3
Torsdag 22/3

07:35

Jobb för orienterare

85

 

Måndag 19/3

15:35

7-manna i påsk

0

 

14:01

Köldgräns?

62

 

Söndag 18/3

00:35

Förbundsmötet 2018

175

 

Fredag 16/3
Torsdag 15/3
Onsdag 14/3

16:02

Løpsavgiften

54

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng