Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Skolkartor

Myran  2016-12-04 19:43
Vi planerar att rita nya skolgårdskartor för kommunens alla grundskolor.
Lärkartor/skolgårdskartor har vi tidigare ritat enligt kartnormen.
Det blev en diskussion i klubben angående vilken norm som kartorna ska ritas i,
kartnormen eller enligt sprintnormen?
Ska man rita båda varianterna?
När man söker på SOFT:s hemsida hittar man (jag) inga rekommendationer om det;
http://www.svenskorientering.se/Forening/Idrottslyftet2016/Skolboxenmedskolkartor/
Dela gärna med er hur ni har ritat och motiveringen till vilka för-nackdelar med respektive normritning!

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Stefan K 2017-03-31 13:15 #40
Tack Myran och Jakob. Jag sitter och väntar på datan från kommunen, via kartföreningen i staden som beställt ut den, så jag har inte sett i vilket format den kommer så det var bra info. OOM och tag-selector jobbade jag med i vintras då jag lekte runt med open street-map data som jag använde för en semesterreseorienteringskartritning, det var smidigt. Så det vet jag hur det funkar. OCAD borde väl ha något likande? Planen är att vi skall rita i OCAD. 14-åriga sonen skall rita skolkartorna som vår och sommarjobbsprojekt och jag agera aktivt stöd (för jag tycker nog det är minst lika roligt).
Myran 2017-03-31 13:10 #39

Svar till inlägg av Stefan K, 2017-03-31 10:55:

Vi ska rita fyra skolgårdskartor som ska vara klara i mitten av juni.
I första hand är det årskurserna F-6 som vi har prioritet ett på.
Vi har beställt kartritningen av en yrkeskartritare och som underlag använder vi även dxf-filer, som Jakob nämner. Nu är jag inte helt säker på kommunens grunddata men jag tror att flyghöjden är 1200 meter.
När det gäller kartnormen kommer vi att använda två varianter.
Sprintnormen och även "Haldens" redovisning av ex-vis löv- och barrträd. "Haldenvarianten" har vi tänkt använda när vi har aktiviteter för skolorna.
Jakob 2017-03-31 11:05 #38

Svar till inlägg av Stefan K, 2017-03-31 10:55:

Jag har ritat sprint- och skolkartor utifrån kommunens grundmaterial och jag fick det som ett antal .dxf-filer. I nya versioner av Open Orienteering Mapper finns möjlighet att arbeta med lager (tag-selection) och alltså göra om alla byggnader (som kom i en .dxf-fil för mig) till samma kartobjekt.
Stefan K 2017-03-31 10:55 #37
Myran - kom du fram till något bra upplägg med kartnorm etc? Vi kör igång och ritar ett par skolkartor nu under våren och min initiala plan är att köra på Haldens norm / Håkans tillägg. Målet är skolgårdskartor för skolor i åk F-6 och 7-9. Vi hoppas kunna använda kommunens grunddata som input till kartorna. Någon som gjort det och skrivit om tillvägagångssätt? Jag har aldrig provat det och vet ej vilket format det kommer.
Myran 2016-12-12 20:41 #36

Svar till inlägg av Hallonpaj, 2016-12-10 13:36:

Hårda krav minsann för ett A. Man undrar faktiskt hur många tävlingsorienterare som fortfarande är kvar på betyget C?
Myran 2016-12-12 20:36 #35

Svar till inlägg av B , 2016-12-10 10:01:

Tackar för bra länkar!
Intressant och väldigt pedagogisk flik "för skolor" av Solna orienteringsklubb som också tackar Gävle OK :-)


Hallonpaj 2016-12-10 13:36 #34

Svar till inlägg av B , 2016-12-10 10:01:

Intressant att läsa betygskriterierna för betyg A i orientering.
hänglöparn 2016-12-10 11:20 #33
Rita efter sunt förnuft som flera redan varit inne på. Barnen ska förstå att kartan är en schablon av verkligheten. Skalans precision har då heller ingen betydelse. Kan således var ex.vis 1:887. Ta med iögonfallande föremål och föremål/ytor som är viktiga, möjliga/förbjudna för framkomlighet. Prioritera konstnärlighet före matematik. Låt barnen försöka rita en karta själv som steg två.

Nu tror jag ytterst få skolor har tid att ägna sig åt dylika övningar alls. Lärarna ska sitta och läsa kurs och betygskriterier eller skriva planer i all oändlighet över ett par killar som hellre ville spexa lite på lärarens första (och enda) OL lektionsförsök. Finns ändå någon tid över används den för att under två dagar diskutera två flickors utbrott mot en kille som skrikit oläpliga tillmälen över i hans tycke flickornas fusk.
Hallonpaj 2016-12-10 03:45 #31

Svar till inlägg av Myran, 2016-12-09 20:41:

Alltså en idrottslärare kan ju ringa direkt till en kartritare eller klubb när de vill ha en karta. Sedan kanske inte de stora kartritarna tar sig an en skola. Så det brukar ju bli lite "junisar" som gör dessa kartor. Men ja, det brukar vara en klubb som får upphovsrätten, man brukar alltid gå via en klubb. Tror jag?

Vad gäller att en skola bara fick med sig 5 färgexemplar av en karta, så kan han ju lägga en bana för 5 elever med bläckpenna, och sedan är det inte så mycket mer med det. Kartan blir bortglömd, och han verkade ändå inte vilja lära de i årskurs 5-6 typ, att sprintorientera runt skolgården.

Sedan är det ju obligatoriskt att de någonstans i 8:an skall ha klarat en orienteringsbana i skogen på maxtid, tror jag det är så ja.
Idrottslärarna>> Nån som vet?
Myran 2016-12-09 20:41 #30

Svar till inlägg av Hallonpaj, 2016-12-09 17:18:

Lite klurigt att rita när man inte vet vad beställaren vill ha som slutprodukt.
Jag trodde att det var mest klubbar som fixade skolkartor men man kan tydligen ta andra vägvalssvängar. Kan man frilansa som kartritare och sälja in till närliggande klubb?

Funderade också lite över "obligatoriska examinationsmomentet", vad innebär det?
Är det enligt en fastlagd läroplan?
Jag är tydligen novis i skolvärldens läroplaner och kunskapsbedömningar men är naturligtvis vetgirig om vad som gäller för ämnet idrott och speciellt med inriktningen i idrotten orientering.

Det sista stycket med "Jag fick pracka på honom 5 färgexemplar, och de färgkopierades nog aldrig" fattade jag inte riktigt turerna med, förklara gärna!
Myran 2016-12-09 20:27 #29

Svar till inlägg av Håkan Öhlund, 2016-12-09 15:55:

Bra, lyktstolpar ser barnen såklart men inte frälsta orienterare.
Ett kraftigt plus är ju om man kan vara på plats och förklara de allmänna grunderna för hur kartans symboler (för just den skolan) som gäller här och nu.
Hallonpaj 2016-12-09 17:18 #28
Jag har snart ritat 20 skolkartor. Från ingärdad sandlåda för lågstadiet till drömska hällar nära en friskola som var högstadie, via sprintkarta i park för friskola.

Det som högstadiet behöver när de skall examineras i orientering, som obligatoriskt moment i idrott. Det är en klubb med stadsnära orienteringskarta så de kan examineras i orientering med hjälp av ledstänger. Klubben kan sedan fixa skolgårdskarta. Men när man gjort det vill lägre stadiers skolor också ha en liten karta. Dock så vill skolorna ha vanlig norm på kartorna, troligen för att det är det som används på det obligatoriska examinationsmomentet. Det har i princip bara varit friskolor som intresserat sig för sprintkarta, och den moderna formen av orientering. I annat fall är det en väldigt hängiven lärare. Eller så finns närheten till en befintlig karta med sprintsymboler. Det finns ju också ofta på gymnasiet eller högre nivåer av studier, då genomsnittet studerar på större ort än tidigare.

För ni som förespråkar sprintkarta för skolor kan jag säga att jag en gång ritade en sprintkarta åt en låg- och mellanstadieskola på landet i sprintnorm. Läraren fick aldrig filen med kartan i pdf-format. Jag fick pracka på honom 5 färgexemplar, och de färgkopierades nog aldrig. Det sög verkligen att ha ritat den kartan.
Håkan Öhlund 2016-12-09 15:55 #27

Svar till inlägg av Myran, 2016-12-07 21:59:

Ja det är lyktstolpar. Kanske lite tveksamt att ha en extra färg på symbol, men men så blev det i det här fallet. Jag valde att ha ett löst blad med teckenförklaring, mest för att inte stjäla fokus från karta och övning.
Myran 2016-12-07 21:59 #26

Svar till inlägg av Håkan Öhlund, 2016-12-07 10:45:

De violetta ringarna med prick i är lyktstolpar, eller?
Jag delar din uppfattning att man ska anpassa skolkartorna efter årskurs.
Dvs fler övningar med kartnormen i skog/tätortsnära skog för 7-9 och mer sprintnormanpassad för de yngre.
Håkan Öhlund 2016-12-07 10:45 #25
Jag har använt Haldens symboluppsättning med lite modifiering av en del symboler.
Ni kan titta på ett exempel här:
https://www.facebook.com/groups/485564718218028/search/?query=h%C3%A5kan%20%C3%B6hlund
Där fördes även en diskussion om skolkartor.
Jag tycker även att skolkartor kan/ska anpassas efter ålder på eleverna, stor skillnad på om det är F-2 som ska använda eller 7-9.
PS 2016-12-05 23:48 #24

Svar till inlägg av OL, 2016-12-05 17:45:

Det behöver du väl ingen norm för. Det räcker ju att göra en symboluppsättning som passar det område man ritar. En norm har man för att man ska känna igen sig från en karta till en annan och det är inte speciellt viktigt för den aktuella målgruppen. Däremot kan det ju vara bra om tex öppna gräsmattor har samma färg på skolkartan och orienteringskartan som de får senare. Problemet är ju bara att andra kartor som de ser på nätet ser helt annorlunda ut så i sista änden kanske det är lika bra att vänja sig vid att kartor kan se olika ut.
Anders W 2016-12-05 21:59 #23
Tycker Sprint men med kompletterande tecken för specialföremål som OL skriver. Kom ihåg skalstock så de nya kan få känsla av skala på kartan (gärna med tillägg av text typ "1 cm är 10 m ...". Röd ram överst och gärna text passa kartan Rött mot Rött (Visst finns det här i någon SOFT anvisning?). Superviktigt att få ut skolkartor. Vi distribuerar våra fritt till skolorna. Har man kostnader kan man söka medel från Idrottslyftet.
OL 2016-12-05 20:55 #22

Svar till inlägg av Myran, 2016-12-05 20:07:

Jag satte mina lekredskap till X, stopar till o, ensamma buskar till grön ring, och träd till grönt kryss. Fungerade bra, men hade ingen norm och vet inte hur det ser ut i grannkommunen. GeoXD visar på ett mer systematiskt arbete som ger kommunal likformighet och dessutom med automatiserade delar. För min del känner jag till ändringen i förordningen.
Myran 2016-12-05 20:07 #21

Svar till inlägg av OL, 2016-12-05 11:45:

Du nämnde att det skulle vara bra att skapa en egen norm för skolgårdskartor.
Vilka föremål skulle isf få ett eget karttecken?
Flaggstång och fasta bord gav du exempel på i #20. Det finns ju en massa olika lekredskap på skolgårdar idag ex-vis klätterställningar, rutschkanor, gungor mm.

I GeoXDlänken (PDF 2012-2013) som är läsvärd, finns det en text som på slutet som inte stämmer längre. "Spridningstillstånd söks hos Lantmäteriet". Det är väl inte fel att göra det men enligt en ny lag/förordning så gäller detta numera;
http://www.svenskorientering.se/Nyheter/Forbundsnytt/Spridningstillstandejlangrekravfororienteringskartor
OL 2016-12-05 17:45 #20

Svar till inlägg av PS, 2016-12-05 16:32:

Syfte; skolgårdskarta 1:1000 där objekt som exv flaggstång, basketplan, fasta bord mm fångas. Målgrupp är lågstadiet, som ett första steg in i kartvärlden. Fler objekt än behövs för att göra roligare banor.
PS 2016-12-05 16:35 #19

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-12-05 16:27:

Du måste nog ladda ner om du ska förstå vad de menar. Kartfakta är skrivet med någon sorts märklig skrivstil som jag i och för sig inte tyckte var så vansinnigt svår att läsa men heller inte var speciellt lättläst.
Enen 2016-12-05 16:33 #18

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-12-05 16:27:

Typnittet är svårläsligt även på gif-bilderna
PS 2016-12-05 16:32 #17

Svar till inlägg av OL, 2016-12-05 11:45:

Vem borde skapa menar du och vad är syftet? Beroende på svaret så kan man komma till helt olika resultat. Enda relevanta syftet jag kan se är att det ska vara lätt att gå över till vanliga orienteringskartor i och med att sådana brukar användas i undervisningen i högre åldrar.
Zerbembasqwibo 2016-12-05 16:27 #16

Svar till inlägg av nybörjare, 2016-12-05 15:04:

Nej, jag har inte tankat hem saker från dropbox. Jag förstår att det var svårläst, du skrev det, men att hitta Evas mailadress är inte svårt. Hon kan säkert snabbt svara. Eller om man googlar på "halden skolkarta" så ser man från december 2014 vem som förmodligen valde typsnittet (http://old.haldensk.no/index.php?start=20).

Ibland när man gör PDF:er inkluderas inte typsnittet man valt utan beroende på om läsaren har det eller inte kan det bli väldigt skumt. Kan det vara en sån effekt du ser? En bra lösning är att hålla sig till typsnitt som "alla" har eller att spara text som vektorer/raster istället för text.
Myran 2016-12-05 15:10 #15

Svar till inlägg av Upplänning, 2016-12-05 07:36:

Tackar för de fina övningsbanorna, kul att se några kartor ritade utanför skolområdet (med sprintnormen)!
nybörjare 2016-12-05 15:04 #14

Svar till inlägg av x-et, 2016-12-05 14:37:

Jag föreslår att de skulle ha använt times new roman
https://sv.wikipedia.org/wiki/Times_New_Roman

Ibland blir jag förvånad av svaren man får på diverse forum. x-et har du ens tittat på kartorna och förstått vad jag pratar om?

Når man blir kallad gnällspik för ett försök till en halv rolig kommentar om att Halden av någon andedning har använt sig av en font som knappt går att läsa. Det var ju också en kommentar till "Typsnitt" sitt inlägg.
x-et 2016-12-05 14:37 #13

Svar till inlägg av nybörjare, 2016-12-05 13:57:

bidra med ngt bättre själv då, gnällspik!
nybörjare 2016-12-05 13:57 #12

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-12-05 13:19:

Har du sett vilken font de har använt sig av på en del information på kartorna? Kan du på några få sekunder se vilken email adress du ska sända mail till angående kartorna?
Zerbembasqwibo 2016-12-05 13:19 #11

Svar till inlägg av nybörjare, 2016-12-05 13:08:

Vaddå de? Eva J läser ju här, skriv till henne, det måste vara lätt hitta hennes e-post.
nybörjare 2016-12-05 13:08 #10

Svar till inlägg av Typsnitt , 2016-12-05 12:19:

De vill nog inte att man ska senda mail till dem eller veta vem som ritat kartan.

Undrar varför de har valt ett typsnitt som knappt går att läsa?
Typsnitt 2016-12-05 12:19 #9
Så länge man inte använder typsnittet halden har på sina kartor så ska det nog bli bra.
OL 2016-12-05 11:45 #8
Bra ämne. Själv tycker jag man borde skapa särskild norm för skolgårdskartor. Håller med om att 1:1000/A4 är lagom. Färdiga banor ofta positivt. Om man vill arbeta mot en hel kommun finns bra läsning här; http://www.geoxd.se/GeoXD_SenSist2.pdf
Myran 2016-12-04 22:07 #6

Svar till inlägg av Eva Jurenikova, 2016-12-04 21:18:

Skalan kanske inte är så viktig för skolbarn. Börjar de att tävlingsorientera så blir det ju helt andra förutsättningar. A4 formatet är en bra storlek för barn att hantera och det är ju bättre att anpassa skalan till storleken på skolgården. Har ni även lagt banor/övningar till skolorna eller "bara" levererat rena kartor (utan banor/övningar)? Vi får ofta frågan om vi kan göra några banor också och ibland hjälper vi till på friluftsdagar.
Myran 2016-12-04 21:56 #5

Svar till inlägg av Eva Jurenikova, Halden SK, 2016-12-04 21:07:

Det tog en stund att ladda hem. Jag har kollat på några av kartorna och tycker att det blev bra med symbolerna för löv-och barrträd. Tack för att du delade med dig :-)
Myran 2016-12-04 21:47 #4

Svar till inlägg av Henke, 2016-12-04 21:03:

Ja det är ett bra argument. Dessutom är det knepigt med alla speciella tecken som behövs på en skolkarta.
Eva Jurenikova 2016-12-04 21:18 #3
För de flesta kartorna har vi använt skala 1:1000. Det var viktigt att barnen snabbt skulle kunna förstå dem, utan långa förklaringar. Vi har inte heller någon teckenförklaring på kartorna och alla är gjorda för att skrivas ut i A4 format, så att lärarna kan lätt printa dem själva.
Eva Jurenikova, Halden SK 2016-12-04 21:07 #2
Halden SK har under senaste 2 åren ritat skolgårdskartor över nästan alla skolor i kommunen. Vi hade diskuterat länge viken symboluppsättning vi skulle använda. Det blev till slut en egen variant inspirerad av bl a skolgårdskartor i Schweiz och Frankrike. Kartorna kan ses här (inklusive OCAD10 filer): https://www.dropbox.com/sh/ykrq9hxxgd1ehdv/AAD5aqo4NkxXPJArHuRsrx8Qa?dl=0
Henke 2016-12-04 21:03 #1
Sprintnorm! Sprintnormen är anpassad till stadsmiljö, vilket kartnormen inte är. Blir grötigt med så mycket svart som det blir då man använder kartnormen och dessutom blir det oftast ganska fult med färgerna.
1

Senast kommenterat

Lördag 20/4
Fredag 19/4
Onsdag 17/4

15:49

NATT-SM

117

 

10:35

-Arrangemangsreklam-

974

 

Tisdag 16/4
Söndag 14/4

09:46

Jiiwee

6

 

Lördag 13/4

17:28

Eventor nere igen...

862

 

10:03

Silly Season 2024

197

 

Fredag 12/4

17:38

Stafettligan

390

 

Torsdag 11/4
Onsdag 10/4

23:57

Maraton tider!

31

 

Lördag 6/4

20:13

Livelox feedback

253

 

Fredag 5/4
Torsdag 4/4

08:13

Vänplikt/lumpen

10

 

Onsdag 3/4
Tisdag 2/4

07:41

10-mila från 2024

1714

 

Måndag 1/4
Lördag 30/3

09:59

Postcovid

0

 

Torsdag 28/3

08:28

Jukola / Venla - 2024

77

 

Onsdag 27/3
Tisdag 26/3

20:56

Stigsnitsling

10

 

19:25

Barku shoes?

12

 

Måndag 25/3
Torsdag 21/3

22:18

Sverigelistan

395

 

Onsdag 20/3

10:57

Tove på OS?

32

 

Fredag 8/3
Måndag 4/3
Onsdag 28/2

18:23

GPS med Galileo

39

 

Tisdag 27/2
Torsdag 22/2
Onsdag 21/2

10:51

Jobb för orienterare

233

 

Tisdag 20/2

17:42

Orienteringsvideos

6

 

Fredag 16/2
Måndag 12/2
Söndag 4/2

15:59

Gap year in Sweden

0

 

Lördag 3/2


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng