Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

O-Ringen AB - vart är de på väg?

ml  2014-08-11 09:58
Läste att O-Ringen AB tar över Hitta.nu. Vad är nästa steg? Att skapa eller ta över tävlingar som konkurrerar med de ideella arrangörerna?

Jag var för länge sedan engagerad med Rösjöloppet som dog efter att friidrottens långloppsarrangemang kommersiealliserats mer och mer. I dag är Sthlm Maraton (Löparkansliet) den stora dominanten av löpartävlingar i Sverige. Förutom anrika Stockholm Maraton arrangearar de välkända tävlingar som Premiärmilen, Tjejmilen, Vår Ruset, Bellmanstafetten, Stockholm Halvmarathon, Tjur Ruset, Spring Cross och senaste tillskottet Stockholm Ultra Marathon. Lidingöloppet, Vasaloppet och Göteborgsvarvet är andra giganter inom denna löparmarknad.

Är det dit O-Ringen satsar för att utveckla sin egen verksamhet? Är det bra för orienteringen? Eller kommer vi ideella krafter att dö sotdöden under de stora orienteringsaktörerna i framtiden? När kommer Sportident att arrangera sin första OL-tävling? Är det dit vi vill?

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

O-Ringen 2015-05-15 09:00 #27
Svara på O-Ringen AB:s enkät om bussning:
https://sv.surveymonkey.com/r/DR7KTTJ
Lidingöposten 2014-08-13 15:14 #26

Svar till inlägg av da, 2014-08-11 19:48:

Lidingö var väl tidigare med i Hitta.nu - men har numera en egen lösning med gratis kartor till alla kommuninnevånare.

http://epaper.mitti.se/epaper_mili/20140225/19.pdf
Tom Hollowell 2014-08-12 23:53 #25

Svar till inlägg av FF, 2014-08-12 21:42:

Ju, jag fattade allteftersom. Jag är bara inte så insatt i Spöket Laban historierna att jag såg det direkt. Men har numera ett 2-årigt barnbarn och tror det kommer att finnas möjlighet att läsa allihopa, flera gånger om :-) (för att fortsätta off-topic lite Sandbergs är absolut stora Karlstad profiler. Till om med kommunens logotyp, den glada Karlstad solen, är ritat av Lasse Sandberg.

Och kopplingen är äkta. Friska Laban är faktiskt ett samarbete mellan OK Tyr/Friska Karlstad, ett lokalt träningscenter som heter KMTI och stiftelsen Spöket Laban (dvs familjen Sandberg). Friska Laban banan utgår från KMTI, som ligger alldeles intill ett av våra motionsområden. Vi lägger en bana med 12 stolpar med Spöket Laban tema. Barnen/familjerna hämtar en karta i KMTIs reception (som har långa öppningstider 7-22) så vi uppnår hög tillgänglighet. När man har genomfört banan lämnar man in kartan i receptionen och får ett litet minnespris (Spöket Laban reflex) som är skänkt av stiftelsen. Man är även med i månatliga utlottningar av Spöket Laban böcker. Hittills i år har över 600 barn lämnat in kartor.

Alltså en win-win-win situation för alla inblandade. OK Tyr kopplas till det starka lokala varumärket Spöket Laban vilket ökar deltagandet, stiftelsen Spöket Laban kopplas till det positiva varumärket Friska Karlstad och många familjer bygger ett aktivt förhållande till Spöket Laban. KMTI får många besökare till sitt träningscenter och får visa upp sin "anläggning" båda inomhus och i naturen (de satsar nämligen mycket på utomhusträningsgrupper). Skall tilläggas att KMTI är en av huvudsponsorerna till Friska Karlstad.

Jag tror att det finns möjlighet till den här typen av lokala samarbeten på många ställen i Sverige.

FF 2014-08-12 21:53 #24

Svar till inlägg av PS, 2014-08-12 15:47:

Cyklade förbi ett dagis i Årsta som hade en trämack med skriften "Troll bensin" prydligt utfräst och imålat. Hår resande. (Resande hår.)
FF 2014-08-12 21:42 #23

Svar till inlägg av Tom Hollowell, 2014-08-12 15:37:

Förlåt, jag tyckte Friska Laban var ett underbart namn. Underbar är även "Pappa är sjuk sa Lilla Spöket Laban" där pappan har fått färgsjukan och barnen får rycka in i hans tjänst med sisådär resultat. (Nu blockas jag snart för off-topic men det är bara logiskt för det är visst bara i enighet med den jag är. Fast egentligen undrade jag faktiskt om varumärkesanvändningen och kollade upp Lasse Sandberg. Han verkar ha varit Karlstadbo sista tiden. Koppling funnen.)
PS 2014-08-12 15:47 #22

Svar till inlägg av PS, 2014-08-12 15:46:

Själv lider jag förresten tydligen av sär skrivnings sjukan ...
PS 2014-08-12 15:46 #21

Svar till inlägg av Tom Hollowell, 2014-08-12 15:37:

Jag fattade heller ingen ting men googlade och hittade balnd annat denna länk:
https://sites.google.com/a/edu.sollentuna.se/matematik-i-foerskolan/beskrivning-1/barnlitteratur
Jag antar att det var tänkte som ett skämt på temat "Friska Laban" som du nämnde :-)
Tom Hollowell 2014-08-12 15:37 #20

Svar till inlägg av FF, 2014-08-12 15:06:

Förstod tyvärr inte frågan, "färgsjuka pappor"?
FF 2014-08-12 15:06 #19

Svar till inlägg av Tom Hollowell, OK Tyr/Projektledare Friska Karlstad/Stolpjakten, 2014-08-12 14:02:

Hur har ni det med antalet färgsjuka pappor i Karlstad, har det ökat eller minskat med Friska Laban?
j 2014-08-12 14:12 #18

Svar till inlägg av Tom Hollowell, OK Tyr/Projektledare Friska Karlstad/Stolpjakten, 2014-08-12 14:02:

Tack för ett bra svar Tom! Nu förstår jag bättre hur det hänger ihop. Eller inte hänger ihop. Det låter intressant.
Tom Hollowell, OK Tyr/Projektledare Friska Karlstad/Stolpjakten 2014-08-12 14:02 #17
Fick ett tips om att det var frågor om Friska Karlstad/Stolpjakten här. Jag låter de "oberoende" du efterfrågar komma med åsikter och håller mig till de fakta du eftersöker. Det finns ingen koppling mellan Hittaut och FK/Stolpjakten. SOFT/O-Ringen är heller inte inblandade utan det är OK Tyr som äger varumärket och driver projektet. (förutom det självklara att Tyr är medlem i SOFT och redovisar FK som en del av Naturpasset).

Skillnaderna mellan Friska Karlstad/Stolpjakten och Hittaut är lite mer svårförklarade. Först måste jag också kvalificera detta med att jag inte är insatt i alla de senaste utvecklingarna inom Hittaut som det jag beskriver är min egen tolkning av vad JAG uppfattar som skillnader och likheter. I grunden är koncepten snarlika, dvs att ett antal stolpar finns utplacerade som deltagare uppsöker med en karta som tillhandahålls gratis. Man registrerar deltagandet på en hemsida och deltar i utlottning av priser. Målgruppen är breddmotion.

Sedan finns det några skillnader båda gällande det breda konceptet Stolpjakten och OK Tyrs applicerande av konceptet i Karlstad, dvs Friska Karlstad.

Jag har förstått från andra att en av de konceptuella/tekniska skillnaderna är att vi har en väl fungerande mobil app.(heter Stolpjakten)

OK Tyr har inte aktivt marknadsfört Stolpjakten till andra föreningar, och det är faktiskt först i år som samlingsnamnet kom till. De orter som har anslutit sig till Stolpjakten var först genom andra Värmlandsföreningar och där har Tyr hjälpt till som man gör mellan ideella föreningar i distriktet. Sedan har några föreningar utanför Värmland frågat efter hjälp, framförallt i Norge, och efter ett antal träffar kring konceptet blev det naturligt att de även tog till sig de verktyg som vi använder (hemsida, app, stolpdekaler osv). Hittills har vi alltså inte haft några uttalade ambitioner att växa på fler orter och vi har inga anställda eller kansli utan sköter allt ideellt. Jag uppfattar att Hittaut har varit aktiv i marknadsföring till andra föreningar från början och har haft ambitioner med eget kansli mm att växa utanför Jönköping.

En annan skillnad är att vi ser detta som ett ideellt projekt i varje förening och försöker inte driva varumärket Stolpjakten åt ett visst håll. Här uppfattar jag att Hittaut har varit väldigt styrande till lokala arrangörer. T ex så har vi inget krav på att Stolpjakten skall användas som namn och grafiskt profil utan där får man själv lokalt välja (Se Friska Karlstad, Friskare Arvika, Fresk i Sarp mm) Stolpjakten är mer en gemensam verktygslåda som man får använda sig av i sitt lokala projekt. Det finns även skillnader i kartdistribution från ort till ort, t ex att vissa delar en del kartor ut gratis men tar betalt för andra, en del tar betalt för alla kartor osv. Man behöver heller inte använda hela verktygslådan. Vissa orter använder enbart registreringsverktyget, medans andra har tagit till sig hemsida, app. Man kan även beställa stolpdekaler och kartor lokalt eller så kan vi hjälpa till med layout och inköp.

När det gäller själva det lokala projektet Friska Karlstad finns det andra skillnader. Först och främst gäller detta vår marknadsföring där Tyr publicerar en tidning "Friska Karlstad tidningen" 2 gånger per år som distribueras till samtliga hushåll. Denna innehåller information om aktiviteten men även om andra friskvårdsrelaterade teman. Sedan har vi lokalt även arbetat i flera år med ett erbjudande riktad mot företag baserad på stolpjakten. Här uppfattar jag att vi kommet längre än andra arrangörer. Vi har även utarbetat ett erbjudande till barnfamiljer, Friska Laban, som har slaget väl ut.

Detta blev ett ganska långt inlägg. Jag låter som sagt andra ha åsikter om Friska Karlstad/Stolpjakten.
Tom Hollowell, OK Tyr/Projektledare Friska Karlstad/Stolpjakten 2014-08-12 14:01 #16
Fick ett tips om att det var frågor om Friska Karlstad/Stolpjakten här. Jag låter de "oberoende" du efterfrågar komma med åsikter och håller mig till de fakta du eftersöker. Det finns ingen koppling mellan Hittaut och FK/Stolpjakten. SOFT/O-Ringen är heller inte inblandade utan det är OK Tyr som äger varumärket och driver projektet. (förutom det självklara att Tyr är medlem i SOFT och redovisar FK som en del av Naturpasset).

Skillnaderna mellan Friska Karlstad/Stolpjakten och Hittaut är lite mer svårförklarade. Först måste jag också kvalificera detta med att jag inte är insatt i alla de senaste utvecklingarna inom Hittaut som det jag beskriver är min egen tolkning av vad JAG uppfattar som skillnader och likheter. I grunden är koncepten snarlika, dvs att ett antal stolpar finns utplacerade som deltagare uppsöker med en karta som tillhandahålls gratis. Man registrerar deltagandet på en hemsida och deltar i utlottning av priser. Målgruppen är breddmotion.

Sedan finns det några skillnader båda gällande det breda konceptet Stolpjakten och OK Tyrs applicerande av konceptet i Karlstad, dvs Friska Karlstad.

Jag har förstått från andra att en av de konceptuella/tekniska skillnaderna är att vi har en väl fungerande mobil app.(heter Stolpjakten)

OK Tyr har inte aktivt marknadsfört Stolpjakten till andra föreningar, och det är faktiskt först i år som samlingsnamnet kom till. De orter som har anslutit sig till Stolpjakten var först genom andra Värmlandsföreningar och där har Tyr hjälpt till som man gör mellan ideella föreningar i distriktet. Sedan har några föreningar utanför Värmland frågat efter hjälp, framförallt i Norge, och efter ett antal träffar kring konceptet blev det naturligt att de även tog till sig de verktyg som vi använder (hemsida, app, stolpdekaler osv). Hittills har vi alltså inte haft några uttalade ambitioner att växa på fler orter och vi har inga anställda eller kansli utan sköter allt ideellt. Jag uppfattar att Hittaut har varit aktiv i marknadsföring till andra föreningar från början och har haft ambitioner med eget kansli mm att växa utanför Jönköping.

En annan skillnad är att vi ser detta som ett ideellt projekt i varje förening och försöker inte driva varumärket Stolpjakten åt ett visst håll. Här uppfattar jag att Hittaut har varit väldigt styrande till lokala arrangörer. T ex så har vi inget krav på att Stolpjakten skall användas som namn och grafiskt profil utan där får man själv lokalt välja (Se Friska Karlstad, Friskare Arvika, Fresk i Sarp mm) Stolpjakten är mer en gemensam verktygslåda som man får använda sig av i sitt lokala projekt. Det finns även skillnader i kartdistribution från ort till ort, t ex att vissa delar en del kartor ut gratis men tar betalt för andra, en del tar betalt för alla kartor osv. Man behöver heller inte använda hela verktygslådan. Vissa orter använder enbart registreringsverktyget, medans andra har tagit till sig hemsida, app. Man kan även beställa stolpdekaler och kartor lokalt eller så kan vi hjälpa till med layout och inköp.

När det gäller själva det lokala projektet Friska Karlstad finns det andra skillnader. Först och främst gäller detta vår marknadsföring där Tyr publicerar en tidning "Friska Karlstad tidningen" 2 gånger per år som distribueras till samtliga hushåll. Denna innehåller information om aktiviteten men även om andra friskvårdsrelaterade teman. Sedan har vi lokalt även arbetat i flera år med ett erbjudande riktad mot företag baserad på stolpjakten. Här uppfattar jag att vi kommet längre än andra arrangörer. Vi har även utarbetat ett erbjudande till barnfamiljer, Friska Laban, som har slaget väl ut.

Detta blev ett ganska långt inlägg. Jag låter som sagt andra ha åsikter om Friska Karlstad/Stolpjakten.
j 2014-08-12 12:15 #15

Svar till inlägg av s, 2014-08-12 11:54:

Jo, visst kan jag mejla dem. Fast jag blir förvånad om de säger något annat än att deras koncept är bäst. Jag tänkte att någon lite mer oberoende kanske har en åsikt?
Men Friska Karlstad/Stolpjakten har alltså ingen koppling till SOFT/O-ringen eller Hittaut? Utan är helt fristående?
s 2014-08-12 11:54 #14

Svar till inlägg av j, 2014-08-12 10:37:

http://stolpjakten.se/ har du orterna som använder Tyr-konceptet/varumärket Stolpjakten. Inte så mycket information i övrigt men i alla fall en mailadress för mer info.
j 2014-08-12 10:37 #13
Någon som kan förklara skillnaden mellan Hittaut och Friska Karlstad (som väl finns på fler platser än bara Karlstad)? Har de någon koppling till varandra. Är SOFT/O-ringen inblandade i Friska? Eller är det bara OK Tyr? Vad ska man som klubb satsa på, och varför?
2 2014-08-12 09:25 #12

Svar till inlägg av da, 2014-08-11 19:48:

Dock var satsningen med hittaut i örebro inte lyckad... och hittaut borde drivas vidare EFTER O-Ringen leva vidare på vågen av den extra uppmärksamheten orienteringen fått i lokal media
2 2014-08-12 09:22 #11

Svar till inlägg av Anonym, 2014-08-11 21:35:

Fast förbundets stora ökning i naturpassanvändare består ju till största del av inräcknade hittaut.nu deltagare
Anonym 2014-08-11 21:35 #10
Har SOFT tappat bort Naturpasset? Tror dom har lika många deltagare som Hittaut. Men trevligt att Oringen äntligen börjar satsa på marknadsföring.
og 2014-08-11 20:44 #9
Jag tror det kan bli bra! Hittaut genererar kanske inte så mycket intäkter att det kan stå på egna ben, men värdet i marknadsföringen kan O-ringen tjäna mycket på om det ger fler starter. Bra sätt att locka nya personer. Det ideala vore väl om O-ringen AB ser till att det finns Hittaut ett år i förväg på den ort som ska arrangera O-ringen, och samtidigt marknadsför O-ringen ordentligt.
Snedseglaren 2014-08-11 19:52 #8
Jag tror prognosen är god att våra flaggskepp O-ringen och Hittaut.nu får vind i seglen av detta. Dock en risk att de seglar iväg om inte utvecklingen är förankrad i vår trygga hamn i orienteringsrörelsen, men det tror jag besättningen är medveten om.
da 2014-08-11 19:48 #7
hittaut.nu har betydligt fler deltagare än O-Ringen varje år, så klart att det är en intressant och given målgrupp för O-Ringen att rikta sig emot. Tycker det känns som en bra och rätt satsning i sin marknadsföring. Redan 2010 i Örebro fanns det en tydlig koppling mellan O-Ringen och hittaut.nu, och det fanns då tom med i kravspecen på arrangörerna att de skulle arrangera ett hittaut på orten inför O-Ringen för att väcka intresset för orientering. Så konstigt att det inte hänt mer på fyra år!

Dock ställer jag mig frågande till att O-Ringen AB återigen anställer folk - känns som det tillkommit en hel del personer de senaste åren. Hur mycket tillåter ekonomin och vad händer när vi får ett "mellanår" a la Borås.

Nja 2014-08-11 16:06 #6

Svar till inlägg av Björk, 2014-08-11 11:50:

IKHP kände att de inte hade orken att driva det vidare är sant men de och soft letade inte så noga efter en klubb att ta över. Jag vet att det fanns intresserade klubbar och även ett intresse att samordna mellan klubbar men det ville inte IKHP. Förmodligen eftersom O-Ringen KÖPT det av IKHP (som det står i nyheten på oringen.se) och ingen ideell förening kan matcha det?
Olle 2014-08-11 11:58 #5

Svar till inlägg av ledare, 2014-08-11 11:44:

Intressant. Vad står det i direktiven? Finns stöd för detta? Hur har de motiverat det mot dessa direktiv? Vad händer om det inte längre täcks upp av direktiven?
K-J 2014-08-11 11:56 #4
Känns som ett udda beslut att O-Ringen tar över hittaut...
Björk 2014-08-11 11:50 #3
IKHP hade inte råd att behålla verksamheten. Soft hittade ingen klubb eller organisation som ville ta över så att skicka mer det på sitt eget företag var väl den enklaste lösningen av det hela av Soft. Tycker inte att man ska klandra o-ringen sem för att de försöker göra något bra med uppgiften de fått upptryckta i ansikte
ledare 2014-08-11 11:44 #2
Man kan undra vad som står i ägardirektivet eller vilket uppdrag SOFT:s styrelse fick från Förbundsmötet gällande bolagsbildningen av O-Ringen. Jag trodde man hade bildat ett bolag för att säkerställa momshantering, reklamintäkter m.m. för O-Ringen inte för att de skulle expandera till andra marknader utanför kärnidén. Att ta över Hitta.nu känns som ett påhitt av styrelsen, utan förankring i egna leden.
Fluortanten 2014-08-11 10:10 #1
''Medelklassen-ska-förverkliga-sig-själv'' arrangemang. Det är där pengarna finns. Så tyvärr har du nog rätt ml.

Senast kommenterat

Fredag 19/4
Onsdag 17/4

15:49

NATT-SM

117

 

10:35

-Arrangemangsreklam-

974

 

Tisdag 16/4
Söndag 14/4

09:46

Jiiwee

6

 

Lördag 13/4

17:28

Eventor nere igen...

862

 

10:03

Silly Season 2024

197

 

Fredag 12/4

17:38

Stafettligan

390

 

Torsdag 11/4
Onsdag 10/4

23:57

Maraton tider!

31

 

Lördag 6/4

20:13

Livelox feedback

253

 

Fredag 5/4
Torsdag 4/4

08:13

Vänplikt/lumpen

10

 

Onsdag 3/4
Tisdag 2/4

07:41

10-mila från 2024

1714

 

Måndag 1/4
Lördag 30/3

09:59

Postcovid

0

 

Torsdag 28/3

08:28

Jukola / Venla - 2024

77

 

Onsdag 27/3
Tisdag 26/3

20:56

Stigsnitsling

10

 

19:25

Barku shoes?

12

 

Måndag 25/3
Torsdag 21/3

22:18

Sverigelistan

395

 

Onsdag 20/3

10:57

Tove på OS?

32

 

Fredag 8/3
Måndag 4/3
Onsdag 28/2

18:23

GPS med Galileo

39

 

Tisdag 27/2
Torsdag 22/2
Onsdag 21/2

10:51

Jobb för orienterare

233

 

Tisdag 20/2

17:42

Orienteringsvideos

6

 

Fredag 16/2
Måndag 12/2
Söndag 4/2

15:59

Gap year in Sweden

0

 

Lördag 3/2


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng