Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

SOFT:s nya krav på arrangörer

orienterare  2014-04-10 07:16
Har Hjärnarps GH OL, Bergnäsets AIK, Gammelstads IF, Köping-Kolsva OK och Haninge SOK koll på att de ska följa denna http://www.orientering.se/ImageVaultFiles/id_46081/cf_78/Lagsta_IT-kvalitetskrav_for_tavling_inom_niva_1_oc.PDF
vid årets arrangemang?

Är detta verkligen rätt väg att gå?
Rätt fokus hos SOFT?

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Zerbembasqwibo 2014-04-11 10:51 #10

Svar till inlägg av En arrangör i mängden, 2014-04-11 10:20:

Haha! Du ÄR ironisk va?

Först skriver du att det är viktigt att vi inte gnäller, för att i nästa mening säga att det är ett dåligt dokument som skrivits av nån som inte kan ämnet... UTAN att bidra konstruktivt.
En arrangör i mängden 2014-04-11 10:20 #9
Vi är inne i en process, allt behöver inte vara perfekt från början. Desto viktigare att vi alla bidrar, inte bara gnäller.

Ett annat dokument som tyvärr är ganska dåligt är:

http://www.orientering.se/ImageVaultFiles/id_41313/cf_78/AH_06_Vart_att_veta_for_funktionen_kommunikation_m.PDF

Den som skrivit detta kan inte mycket om marknadsföring, här behövs det hjälp av utåtriktade för att vi skall nå ut utanför "sekten"
madcap 2014-04-10 12:51 #8

Svar till inlägg av Nisse, 2014-04-10 09:56:

Det du beskriver skulle nog avhjälpa en del fel, men många problem beror på lokala faktorer och variera från tävling till tävling. I vissa fall är det bra med radiokontroller via GPRS, i andra fall behövs Net1 eller kabel. På några tävlingar behöver man streckkodsläsare för att koppla ihop brickor och löpare, på andra tävlingar behövs dator för att generera TV-grafik.

Förutsättningarna är helt enkelt väldigt olika på våra värdetävlingar och ett paket som skulle täcka allas behov av utrustning skulle därför bli väldigt stort. Dessutom beror problemen ofta på bristande handhavande och rutiner. Det säger sig själv att lång-SM, Silva Leauge-sprint och Tiomila behöver olika rutiner och att det därför inte finns något så enkelt som "gör så här så blir det rätt" som fungerar för alla. Erfarenhet är vad som behövs, och det är fullt förståeligt om alla arrangörer inte kan ha erfarenhet av alla typer av tävlingar redan innan de arrangerat tävlingarna.
madcap 2014-04-10 12:46 #7

Svar till inlägg av Erik, 2014-04-10 10:14:

Det är ett steg i rätt riktning tycker jag, men vem certifierar IT-coachen?
- SOFT utser it-coacherna, men någon direkt certifiering är det inte tal om (ännu).

Vad skall IT-coachen kunna?
- Man bör ha erfarenhet från ett flertal större tävlingar, men mer exakt är det inte specificerat. Det är också tänkt att it-coacherna snabbare ska få mer kunskap än "medelarrangören" eftersom de åker runt på flera tävlingar per år och dessutom har it-coachmöten där erfarenheter kan synkroniseras. Denna erfarenhet är det tänkt att it-coachen ska dela med sig av till de arrangörer man coachar, så att de lokala arrangörerna också får en ökad kunskap.

Vems är ansvaret om det trots all kvalitetssäkring inte fungerar?
- Det är fortfarande den lokala arrangören som är ansvarig. It-coachen ska inte bestämma över arrangören utan finnas till hands för att svara på frågor och komma med goda råd, samt kontrollera att tävlingsupplägget följer de grundläggande kraven i dokumentet. Grundidén handlar mycket om att man ska få in fräscha ögon för en "second opinion" på det som arrangören gör. Det är lätt att bli hemmablind och inte se brister i det upplägg man tänkt sig, eller att glömma saker.

Skall IT-coachen ha samma timdebitering som näringslivets IT-konsulter?
- Nej, inte för "bara" det som inräknas i it-coachens uppgifter enligt ovan. För de tävlingar där SOFT ersätter coachen så är ersättningsnivån flera gånger lägre än kommersiella timtaxor. Dessutom är ersättningen just nu begränsad till ett par dagar på plats, support per mail och telefon är något som coachen förväntas göra ideellt. Det är inte en vinstaffär att ta ledigt från sitt vanliga jobb för att kunna jobba som it-coach, vilket lär behöva som tävlingen går på en lördag och det ska köras genrep dagen innan eller om restiden gör att man inte hinner till tävlingen efter fredagens jobb. För tävlingar där SOFT inte betalar ut ersättningen till coachen är det en förhandlingsfråga mellan coachen och arrangören.
Erik 2014-04-10 10:14 #6
Det är ett steg i rätt riktning tycker jag, men vem certifierar IT-coachen? Vad skall IT-coachen kunna? Vems är ansvaret om det trots all kvalitetssäkring inte fungerar? Skall IT-coachen ha samma timdebitering som näringslivets IT-konsulter? Några frågetecken som SOFT kunde belysa i sitt stöddokument.
Nisse 2014-04-10 09:56 #5
Istället för att släpa ut avlagda servrar och upphittade nätverkskablar ut i skogen och sedan skriva ett dokument om att man skall mäta om det fungerar.
Borde inte Soft ta fram ett paket med programvara på en ruggad en server med kring-utrustning som man skickar runt bland värdetävlingarna.
Messerchmitt 2014-04-10 09:45 #4

Svar till inlägg av Kabelmätaren, 2014-04-10 09:27:

Att mäta en kabel görs inte i den dimensionen.
Kabelmätaren 2014-04-10 09:27 #3
Jag tror det redan raljerats lite över om huruvida man verkligen behöver kassera 20 meters nätverkskablar som visar sig vara bara 19,9 m. Men annars är det väl bra att presumtiva Silva League-arrangörer får veta redan i förväg vilka krav som ställs? Personligen tycker jag dock formatet på den "IT-manual" som Sportident hade förr i tiden var bättre. Där var det inget nonsens och stora textmassor utan "gör så här så kommer det funka".
madcap 2014-04-10 08:18 #2
För våra viktigaste tävlingar tycker jag att sådana saker som en korrekt resultatlista är vettigt att satsa på. För det krävs vanligtvis ett fungerande it-stöd. Om sedan formuleringarna i dokumentet är de optimala vet jag inte, men jag har vetskap om att man från SOFT-kansliet ser det här dokumentet som något som inte bara ska ligga och samla damm utan ska uppdateras och justeras allteftersom man upptäcker saker som kan förbättras. Tyvärr har vi ju på senare år haft några tävlingar där resultat av olika anledningar inte kunnat redovisas inom rimlig tid eller inte alls, så att något behöver göras tycker jag är ganska klart.

Självklart är det också viktigt med sådana saker som banor och kartor och annat tävlingstekniskt, men för det finns det ju rutiner för att följa upp och förbättra. Jag tänker då på bankontrollanter, tävlingscoacher och kartkontrollanter.
Norrbottning 2014-04-10 07:42 #1
Bergnäsets AIK, Gammelstads IF, check!

Senast kommenterat

Torsdag 25/4

09:23

10-mila från 2024

1736

 

08:07

Sverigelistan

408

 

Onsdag 24/4
Tisdag 23/4

21:39

-Arrangemangsreklam-

977

 

Måndag 22/4
Söndag 21/4

21:45

Livelox feedback

256

 

Onsdag 17/4

15:49

NATT-SM

117

 

Tisdag 16/4
Söndag 14/4

09:46

Jiiwee

6

 

Lördag 13/4

17:28

Eventor nere igen...

862

 

10:03

Silly Season 2024

197

 

Fredag 12/4

17:38

Stafettligan

390

 

Torsdag 11/4
Onsdag 10/4

23:57

Maraton tider!

31

 

Fredag 5/4
Torsdag 4/4

08:13

Vänplikt/lumpen

10

 

Onsdag 3/4
Tisdag 2/4
Måndag 1/4
Lördag 30/3

09:59

Postcovid

0

 

Torsdag 28/3

08:28

Jukola / Venla - 2024

77

 

Onsdag 27/3
Tisdag 26/3

20:56

Stigsnitsling

10

 

19:25

Barku shoes?

12

 

Onsdag 20/3

10:57

Tove på OS?

32

 

Fredag 8/3
Måndag 4/3
Onsdag 28/2

18:23

GPS med Galileo

39

 

Tisdag 27/2
Torsdag 22/2
Onsdag 21/2

10:51

Jobb för orienterare

233

 

Tisdag 20/2

17:42

Orienteringsvideos

6

 

Fredag 16/2
Måndag 12/2


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng