Visa inloggningsformulär
Artiklar  

Svensk Orienterings nya profil

På Orienteringskonventet i Skövde i helgen presenterade Svenska Orienteringsförbundet en ny profil med begreppet Svensk Orientering. Blev det bra?

Publicerad 2013-11-19 15:21 (Uppdaterad 2013-11-19 16:09)

 43 kommentarer

En del i profilen är en ny logotyp som ska täcka in alla fyra orienteringsgrenar. Man har också lanserat en ny hemsida. Med begreppet svensk orientering är det tydligt att man önskar ge rörelsen ett gemensamt ansikte.



- Vi har jobbat med den nya grafiska profilen under två år och visade upp den redan på ordförandekonferensen i fjol för att ta del av distriktens synpunkter. Det känns bra att kunna samla våra fyra grenar under en identitet som passar orienteringssporten vare sig man springer, går, cyklar eller åker skidor, säger förbundschef Susanne Söderholm på orientering.se. 

Den nya hemsidan hoppas man ska kunna innebära besparingar på utvecklingskostnader i framtiden eftersom den bygger på en s k standardsida i IdrottOnline och inte, som den tidigare hemsidan gjorde, en anpassad sida som förbunden har fått betala pengar för. Riksidrottsförbundet själva har också gått över till en standardsida.

En person som har tyckt till via twitter är Anton Östlin, som också är grafisk formgivare, han skriver följande:



 



Vad tycker du om den nya profilen? Skriv ett par rader nedan.

Sven Lundbäck

sven.lundback@alternativet.nu

 

 

Skriv summan av nittionio plus sju i rutan

 
 

Kommentarer

Fortfarande inte med 2014-01-06 13:21 #43
Bilden i TA 201 har väl aldrig varit tryckt?
veteran 2014-01-06 12:57 #42
Förr ingick det som nu är anvisningar i tävlingsreglerna.
Bilden i TA201 är inte symbolisk. Textstorleken är hälften av den tidigare tryckta.
Det jag är ute efter är att dokumenten ska vara lätta att läsa också för de som inte har perfekt synskärpa.
Inte med 2014-01-06 12:05 #41
Men det här handlade väl om anvisningarna och inte reglerna?

Alltså, du började med att förstasidan var förminskad, oläsbar och att det inte var bra att man möttes av finstilt på förstasidan. Då fick du till svar att det troligen var symboliska bilder. Nu menar du alltså att texten är för liten överallt, hur ska du ha det?
veteran 2014-01-06 09:31 #40
Inte med>Nya reglerna finns ännu inte att köpa från SOFT.
Tävlingsregler för orientering

Art nr 4600012

Pris: 85:-



Inte med 2014-01-06 00:15 #39
Tryckta?
veteran 2014-01-05 19:59 #38
Textstorleken i den utskrivna (A4) versionen är 15 % mindre än i den tryckta (den senaste jag har är från 1997). De allt äldre orienterarna förväntas ha bättre syn.
Också veteran 2014-01-05 14:49 #37
Aha. Den bilden verkar vara symbolisk. Den läsbara klassindelningen har du inne i dokumentet. Har du fler exempel?
veteran 2014-01-05 14:41 #36
Det går inte att zooma ett utskrivet dokument. Texten i bilden i TA301 är mycket svårläst. Det var onödigt att ha den på förstasidan. i äldre klasser är kartskalan ofta 1:7500 men tävlingsanvisningarna är tydligen inte avsedda att läsas av de äldre.
Också veteran 2014-01-05 10:34 #35
Vilken text är oläsbar? Du vet väl att du kan ändra zoomnivå i PDF-läsaren till exempelvis standardnivån 100 procent?
veteran 2014-01-05 08:56 #34
Till profilen hör tydligen också en dokumentmall som använts för de nya tävlingsanvisningarna. För att få plats med den nya logotypen har övre och vänstra marginalen på första sidan gjorts mycket stora. För att få plats med första sidan har den förminskats, så att texten är nästan oläsbar. Det är inte bra att man möts av finstilt på första sidan.
Eller 2013-11-24 21:10 #33
SkidO, PreO och MTBO.
Klasse 2013-11-24 20:28 #32
Varför har man valt att skriva ut grenarnas namn (och särskriva dem), är SKID-O, MTB-O och PRE-O inte politiskt korrekt?
Reklamaren 2013-11-24 13:05 #31
Hawkeye>> fanns ingen nyhet som jag hittade men du kanske menade denna https://www.facebook.com/photo.php?fbid=650171821672481&set=a.196680607021607.44851.172183336138001&type=1
Hawkeye 2013-11-23 22:09 #30
Verkar som nyheten försvunnit från orientering.se
Förr fanns det en fungerande länk från Facebook där man kunde se bl a förslag på grenlogotyper och distriktslogotyper.
Språk 2013-11-23 19:31 #29
Var kan man se grenlogotyperna? Jag hittar inga av de utlovade dokumenten. Inte mycket från konventet. Är det svårt att lägga in dokumenten? Flera länkar till äldre dokument verkar också vara fel.
Hawkeye 2013-11-23 18:18 #28
Språk>> Vi pratar om grenlogotyperna.
SKID
ORIENTERING
o.s.v.
Språk 2013-11-23 16:25 #27
Det handlar inte om svenskorientering. Det är Svensk Orientering.
Hawkeye 2013-11-23 12:42 #26
Språkpolisen>> Håller verkligen med. De där särskrivningarna (utan bindestreck) ser verkligen imbecilla ut där de står bredvid logotypen.
Språkpolisen 2013-11-22 12:21 #25
Vafals? Jag ser inga hatkommentarer om särskrivningarna på grenlogotyperna. Sätt dit bindestreck, och gör det illa kvickt!
Reklamaren 2013-11-21 15:11 #24
Raxo>> Själva O-Ringen logotypen har jag inte så mycket att säga om men deras övriga kommunikation är gräslig (bokstavligen med den gröna färgen som används allt för mycket). När man besöker oringen.se vill man inte stanna så länge med den dåliga kontrasten och alldeles för mycket neongrönt...

Håller med om en uppdatering i profilen är på plats men de behöver inte börja om från grunden. Ifall de är smarta så justerar de saker i mindre omgångar. Att göra allt på en gång känns onödigt speciellt när logotypen är ganska solid ändå...
Raxo 2013-11-21 15:02 #23
När vi ändå är igång, en ny grafisk profil för O-ringen kanske? Där byttes en ful ut mot en minst lika ful och dessutom helt intetsägande logotyp i gräsliga färger. Orienteringsförbundets nya, med annan färgsättning, skulle väl kunna fungera bra?
j 2013-11-20 11:51 #22
Raxo>> Bra liknelse!
Raxo 2013-11-20 10:12 #21
Håller med Anton om att texten bör linjera bättre, men att kompassen är liten tycker jag funkar i och med att den kontrasterande plattan finns bakom. I övrigt en design som är snygg och ligger rätt i tiden. Den gamla profilen var ful redan när den presenterades, den andades "Veckobrev från förskolan" med Comic Sans och clipart. Äntligen är den borta!
FF 2013-11-20 09:17 #20
Bra profil. Kompassrosen ska inte vara så dominant. Rött funkar dåligt för den färgen är för stark.
Tung Fat 2013-11-19 23:17 #19
Antons version ser tjock ut. Det gör inte originalet.
madcap 2013-11-19 21:33 #18
Kan det inte vara så att ett medvetet "brott" mot det harmoniska, det förväntade, gör att loggan får lite mer liv?
old 2013-11-19 20:46 #17
Anton Östlin har helt rätt. Det blir mer harmoniskt. Den befintliga "haltar".
Korp 2013-11-19 18:38 #16
Känns som om det gått bakåt, designen är allt annat än modern, känns kantigt och tråkigt. Den grafiska profilen är ganska ful i mitt tycke och som någon nämnt, varför inte rödvit skärm? En gulblå får att symbolisera Sverige känns inte som ett lyckat val.
H 2013-11-19 17:50 #15
Undringen>> SOFT ser enbart landslaget, inte oss "vanliga" orienterare, därav gult och blått!
Konstkritiker 2013-11-19 15:20 #14
Undringen>>Jordens inre, solen och små kycklingar förstås. För att inte tala om mormors hosta. Gula ting är goda ting.
Undringen ... 2013-11-19 15:12 #13
Varför gul "skärm" ... den förenar alla disciplinerna och har genom tiderna varit ett orienterarnas kännetecken ... hur tänkte man där?!?
j 2013-11-18 23:44 #12
Fres>>hemsidan känns nästan ännu mer IKHP. Fast eftersom de tydligen presenterade den grafiska profilen redan på ordförandekonferensen för nästan ett år sedan så är det förmodligen IKHP som stulit den...
Spekuleraren 2013-11-18 14:18 #11
fn >>> Det kan ju vara så att man ville invänta nya hemsidan. Kan tänka mig att det tar tid att få ordning på en IdrottOnline-standardsida från en anpassad.

Sen ska väl alla 23 distrikt ha lagt tid på att uppdatera sina förbundssidor. Sådant tar och bör få ta tid.

Det kan också ha varit så att man medvetet ville invänta konventet i helgen.

Läser man dessutom det Susanne faktiskt säger ovan, så presenterade man den grafiska profilen redan vid förra ordförandekonferensen som man sedan tog in synpunkter på. Det betyder ju inte att kansliet (=alla på kansliet?) nödvändigtvis arbetat varje dag med den nya grafiska profilen sedan dess. Jag tror snarare tvärtom. Troligen har man prioriterat så mycket annat att den grafiska profilen fått stå åt sidan ett tag.
Reklamaren 2013-11-18 12:33 #10
En liten rättning på mig själv: En grafisk profil beskriver endast de visuella/grafiska riktlinjerna inom det större varumärkesarbetet...

Det verkar som förbundet även tänkt till på varumärkesbiten och hur man profilerar alla grenar under varumärket orientering... Men det är bara spekulationer då vi inte sett några dokument från arbetet bara en logotyp än så länge.
Reklamaren 2013-11-18 12:30 #9
fn>> Gör saker rätt? En grafisk profil ska inte förhastas speciellt inte när det berör en så stor rörelse som orienteringen. Många företag spenderar flera år på att ta fram grafiska profiler. Det är viktigt att tänka på att hela denna tiden inte gått år att bara designa utan att även undersöka behoven och marknaden. Många tror också att en grafisk profil endast är en logotyp men det är ett varumärkesarbete som kan innehålla allt från ton på hur man kommunicerar, bildspråk, strategier etc.
fn 2013-11-18 11:36 #8
Två år för att ta fram en grafisk profil. Är det någon som undrar man vad dom gör på kansliet?
KJ 2013-11-18 10:48 #7
Ompekningsproblem? >>> madcap >>
Ja verkar så de skrev i alla fall på facebook under morgonen ""Tyvärr fungerade det inte helt som planerat och endast hälften av alla som besökte sidan kom fram till den nya medan resterande kom fram till en felsida. "

https://www.facebook.com/svenskorientering/posts/651001621589501
Ompekningsproblem? 2013-11-18 10:39 #6
madcap >> Som det står ovan:

"Dock kan vi inte se hemsidan än då den av tekniska skäl publiceras först under vecka 47."
Veteran 2013-11-18 10:34 #5
Först funderade jag på varför inte röd/vit, det är ju det enda vår pyttelilla sport är känd för.

Sedan började jag fundera var denna logga används egentligen.
Fres 2013-11-18 08:10 #4
Ser väldigt mycket ut som IKHPs logga om man kisar plus samma färger... men det är väl så det heter, kopiera med stolthet
da 2013-11-18 07:44 #3
Bra färgval och tydliga enkla former, men grenlogotyperna ser grymt svåranvända ut.
madcap 2013-11-18 05:28 #2
Men ... Den nya hemsidan låg ju ute på SOFTs vanliga adress i helgen. Ångrade de sig?
Länkmannen 2013-11-17 22:06 #1
http://iof2.idrottonline.se/SvenskaOrienteringsforbundet/

Senaste artiklarna

Måndag 30/8
Onsdag 3/2
Tisdag 29/12
Lördag 26/12
Onsdag 23/12
Söndag 20/12
Torsdag 17/12
Måndag 14/12
Fredag 11/12
Torsdag 27/2
Måndag 27/1
Torsdag 23/1

10:56

Lördagsstängt

10

 

Söndag 15/9

20:34

Framtidens USM

13

 

Torsdag 28/3
Tisdag 22/1
Torsdag 21/6
Måndag 30/4

22:15

10mila 2018

3

 

Onsdag 25/4
Fredag 23/3
Måndag 12/3
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng